گزارش/

دلار سقوط کرد، اما چرا قیمت‌ها بالا مانده‌اند؟/ انتقاد بخش خصوصی از سازمان حمایت

سوالی که این روز‌ها در ذهن اکثریت جامعه مطرح می‌شود این است که چرا با کاهش نرخ ارز، کالا‌های مصرفی و الکترونیکی ارزان نمی‌شود؟

قیمت ها با دلار بالا رفت اما پایین نیامد!/انتقاد بخش خصوصی از سازمان حمایت ادامه داردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تقریبا هشت ماهی است که قیمت‌ها در بازار اقلام اساسی و برخی اقلام بادوام به قدری دچار نوسانات شده که سبب دست کشیدن مردم از خرید برخی کالاها شده است.
 
بنابر این گزارش، خبرنگار ما به عنوان یک خریدار به بازار لوازم خانگی در غرب شهر تهران مراجعه کرده و در جریان قیمت‌ مجتمع‌های فروش این اقلام قرار گرفت. قیمت‌هایی که در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است و ثبات کافی ندارد و هر مغازه‌دار سود دلخواه خود را اعمال می‌کند.
 
مشاهدات خبرنگار ما حکایت از عدم درج پلاک قیمتی در فروشگاه‌های لوازم خانگی دارد که وظیفه نظارت بر آن به عهده  سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و باید در درج پلاک  قیمت‌ها بر روی کالاها و تناسب با دستورالعمل‌های صنفی دقت نظر بیشتری را حاکم کند.

حال چرا کالاها در اکثر مواقع هیچ پلاک قیمتی ندارند و مشتری باید برای اطلاع از قیمت‌ها به فروشنده مراجعه کرده و پرس و جو را معیار تعیین قیمت اجناس قرار دهد؟ نکته بسیار قابل تأمل اینکه زمانی که کالاها با افزایش نرخ ارز، گران‌تر شدند حالا چرا با کاهش نرخ ارز، قیمت اجناس پایین نمی‌آید؟
 
یکی از فروشندگان لوازم خانگی در غرب تهران در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  اظهار کرد: اینکه قیمت ها بالا رفته و پایین نمی آید این است که برخی ها قصد دلالی در این بازار را داشته و می خواهند یک باره سود کلانی را به جیب بزنند که در این مرحله از معامله بین  تولید کننده و مصرف کننده نیازمند پافشاری جدی سازمان حمایت از تولید کنندگان  و مصرف کنندگان در بازار است.
وی با انتقاد از عملکرد این نهاد گفت: به نظر می‌رسد این نهاد بیش از اینکه حامی مصرف کنندگان باشد، این روز‌ها چتر حمایتی خود را بر سر تولیدکنندگانی غیرحقیقی و واردکنندگان باز کرده است، فروشندگان هم به نوعی مصرف کننده کلان محسوب می‌شوند و البته کتمان نمی‌کنیم که در این حرفه برخی‌ها ناامنی شغلی ایجاد می‌کنند.

قیمت ها بالا رفته اند ولی پایین نمی آیند

محمد انارکی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع گرانی قیمت اجناس در بازار پس از کاهش نرخ دلار می‌گوید: برهه‌ای که در چند ماه گذشته در آن قرار گرفتیم در نوع خود بی‌سابقه بود و ما تا به حال چنین افزایش نرخ ارز و اقلام را تجربه نکرده بودیم.

وی افزود: حالا که نرخ دلار پایین آمده است قیمت کالا‌های مصرفی و خدماتی همان بالا مانده و شاید برخی از این اجناس هم کمی شاهد کاهش قیمت بوده باشند، اما دلیل اصلی این امر به عملکرد ستاد تنظیم بازار بازمی‌گردد که باید قیمت‌ها را بسته به نرخ ارزی که اجناس وارد شدهاند تغییر دهد.

انارکی با اشاره به فعالیت ستاد تنظیم بازار در این زمان گفت: دو نهاد نظارتی؛ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ستاد تنظیم بازار به ریاست وزیر صمت باید برای قیمتگذاری در بازار دقیق و بدون وقفه فعالیت کنند.

وی افزود: متأسفانه ستاد تنظیم بازار ساز و کار مشخصی را برای بازدارندگی در بازار تعریف نکرده و نمی‌تواند با سیستم نظارتی کنونی تمام ۳ هزار واحد صنعتی را مدیریت کند، بنابراین نرخ هزینه‌های یک کارگر بالا رفته، اما هنوز افزایش حقوقی برای آنها مشاهده نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وظیفه قیمت‌گذاری و نظارت بر آن به عهده سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار است، البته در کنار این مسئولیت مجلس نیز از بازوی نظارتی خود برای سوال از وزیر صمت در جهت فعالیت‌های صورت گرفته در بازار پرس‌وجو می‌کند.

وی با بیان اینکه انتظارات جامعه باید کمی در راستای حفط انسجام ملی باشد، گفت: برای تحقق این امر اول باید بازار‌ها را به حالت سکون برسانیم و سپس انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

پلاک گمنام قیمت اقلام با دوام در فروشگاه‌های لوازم خانگی!

یکی از مسائلی که بسیاری از خریداران لوازم خانگی نسبت به آن شکایت دارند، عدم درج پلاک قیمتی در مراکز خرید است، فردی برای خرید به فروشگاهی مراجعه می‌کند، کالاهای ملزوم را در سبد غذایی خود انتخاب کرده و به صندوق پرداخت مراجعه می‌کند با قیمت‌های بسیار متفاوت نسبت به روزهای گذشته مواجه می‌شود. اتفاقا کالاهایی که هیچ ارتباطی با دلار ندارند و این موضوع رنجش خاطر مخاطب را در برداشته است.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران در این باره  می‌گوید: تعیین قیمت کالا در واحدهای صنفی باید با توجه به قیمت درج شده در فاکتور رسمی خرید و محاسبه سود قانونی انجام شود و برچسب قیمت روی تمام کالاها الصاق شود.

وی ادامه داد: عرضه کالا طبق قانون باید به طور حتم با فاکتور رسمی انجام شود و در بازرسی‌ها نبود برچسب قیمت به بهانه نوسان قیمت ارز و تغییر قیمت کالا، مورد قبول نیست و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف تهران تصریح کرد: نرخ ارز به صورت لحظه‌ای در روزهای گذشته تغییر داشته و برخی فروشندگان با نوسان نرخ ارز، قیمت محصولات را تغییر داده‌اند که این موضوع در محصولات وارداتی و محصولاتی که مواد اولیه آنها ارتباط مستقیم به بازارهای وارداتی دارد اجتناب‌ناپذیر است، از این رو برای ثبات بازار و آینده‌نگری فعالان اقتصادی لازم است ارز با هر نرخی برای مدت قابل توجهی ثابت بماند.

نوده فراهانی گفت: اگر در بازرسی‌ها، کارشناسان با عدم درج قیمت روی محصولات وارداتی مواجه شوند، به طور حتم فروشگاه را جریمه خواهند کرد و بهانه‌هایی همچون عدم ثبات قیمت دلار و نوسانات آن برای عدم درج قیمت پذیرفته نیست.

وی درباره اینکه با رشد قیمت، فروشندگان به قیمت محصولات خود افزوده‌اند، اما اکنون در پی کاهش نرخ ارز ملزم به کاهش قیمت‌ها نیستند، گفت: تعیین قیمت کالا از سوی مراجع ذیربط و اتحادیه انجام می‌گیرد و هیچ ارتباطی به نوسانات نرخ دلار ندارد و قیمت مورد تأیید برای مراجع، قیمت مندرج در فاکتور رسمی خرید و محاسبه سود قانونی است.

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به برخی رفتارها و احتکار کالاها یادآور شد: نوسانات نرخ ارز بر تمام موارد مصرفی افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار بوده و عاملی شده که بازار در برخی موارد با کمبود عرضه مواجه شود و این موضوع حاکی از نبود کالا نیست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی فقط مردم با فرهنگ خرید خود و تأمین نیاز روزانه و هفتگی می‌توانند به بازار و اقتصاد کمک کنند. اما در این مدت افراد نیاز چند ماهه خود را خریداری کردند که به طور حتم در بلند مدت مردم از این روند خرید آسیب می‌بینند.

قیمت‌ها دچار چسبندگی شده‌اند

بیژن عبدی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چسبندگی در قیمت کالاها در بازار اظهار کرد: دولت در باطن بازار را آزاد گذاشته و قیمت‌ها را بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و به نوعی معتقد است که کالاها را باید مردم قیمت گذاری کنند، اما در این بین اصل نظارتی برای جلوگیری از سودجویی‌ها از بین رفته است، تیم اقتصادی دولت نمی‌داند کدام ابزار نظارتی را در کدام بازار استفاده کند، در نهایت ما شاهد بالا رفتن قیمت کالاها بر اساس نرخ دلار هستیم.
 
عبدی تأکید کرد: منظور از چسبندگی دخالت برخی از عوامل برای بالا رفتن قیمت‌ها و عدم کاهش آنهاست، در زمان افزایش نرخ ارز بهانه دلار است، ارز کاهش می‌یابد بهانه چیز دیگری است، به عبارتی برخی از رفتارهای ناقص در بازار با گذشت زمان تبدیل به بخشنامه و سپس قانون شده است و با برخی تخلفات نمی‌توانیم برخورد کنیم، یعنی بروزرسانی ها در قوانین کند صورت می‌گیرد.
 
کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: چرا باید مبلغ هنگفتی نرخ ارز دولتی به شرکتی تخصیص داده شود که بعد سر از موبایل و خودرو در بیاورد و جالب‌تر آنکه دیگر بعد از افشا شدن آن کسی به دنبال پاسخ برای اذهان عمومی نباشد.

نوسانات قیمتی، تولیدکننده را بد قول می کند

غلامرضا سازور، تولید کننده قطعات صنعتی و نفتی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع  نوسانات قیمتی بیان کرد: تولیدکنندگان با یکی از مشکلات جدی که دست و پنجه نرم می‌کنند عدم ثبات قیمتی در بازارهای مواد اولیه است، یعنی ما روزانه شاهد افزایش قیمت هستیم و اصلا چیزی به اسم کاهش قیمت در کار نیست.
 
وی افزود: درست است که تولیدکننده به دنبال سود بالاست، ولی قطعا او هم برای تهیه مواد اولیه باید قیمت بیشتری پرداخت کند. نوسانات نرخی باعث می‌شود ما در برابر مشتریان دائمی خود بدقول و بدعهد جلوه کنیم. باید فکری اول برای ثبات قیمت‌ها و سپس کاهش نرخ ارز باشیم.
 
بررسی‌های مردمی ما از بازار پانزده خرداد تهران نشان می‌دهد؛ فروشندگان هم به شدت سردرگم شده اند و نمی‌دانند نرخ دلار خود را از کدام منبع تأمین کنند، دولتی، آزاد و یا نیمایی! اما این موضوع اصل جریان، یعنی نظارت رسمی ستاد تنظیم بازار  و حمایت صحیح سازمان حمایت از مصرف کنندگان را پنهان نمی‌کند و باید منتظر ماند و دید که آیا گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مبنی بر کاهش قیمت‌ها تحقق می‌یابد یا خیر!
 
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی که ۱۲ آذر ۱۳۹۷ برگزار شد،  تصریح کرد: به نظر می‌رسد در صورت استمرار حرکت کاهشی نرخ ارز، ظرف دو تا سه ماه آینده شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم که البته در این زمینه نظارت دولت در قالب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات بسیار حائز اهمیت است.
 
گزارش از نرگس معززی
 
انتهای پیام/
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی خط امام
۲۳:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
از دولت محترم تقاضا دارم جلوی چاقاق سوخت و کالا را بگیرد و صادرات محصولات ایرانی مثل اجیل و دیگر محصولات با تشکر از مدیر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
چرا مملکت به حال خودش رها شده کسی به فکر مردم و حقوق بگیران نیست قیمتها چند برابر شدند اونوقت دولت از افزایش ۲۰ درصدی صحبت میگنه. با ۱۰۰ تومان بسته حمایتی یک کیلو کوشت خوب هم نمیتوان خرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
باید آستین بالا بزنند.شش ماه است که می خواهم جهیزیه تهیه کنم به خدا نمیشود .چرا چرا چرا .نمیشود ؟
France
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
حالا که هیچ چی‌پایین نمیاد لطفا یه فکری هم به کسانی بکنبد که دلار رو با نرخهای بالا خریدن برا حفظ سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
گرانفروشان وکم فروشان از ظلمین هستند که مورد نفرت خداوند میباشند دیر یازود خواهید مرد اما دادرسی برای شما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
خودشان قیمت دلار را بالا بردند تا اجناس و کالا به حصوص کالاهای اساسی
گران شود و دیگر پایین نمی آید و دم عید دوباره 3 برابر گران می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۲۲:۵۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
یادمه زمان امام خمینی (ره)، در اوج جنگ و تحریم بودیم!!! اما اسمی از دولار نشنیدیم و اجازه نداد کسی حس کند که ما در تحریم اقتصادی و جنگ مضاف بر تحریم بودیم!!! چرا منقلب شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
Amirhosein
۲۲:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
متأسفانه تمام این اتفاقات زیر سر دولت بود و بعداز آن مقصران اصلی وزیر صمت وریس بانک مرکزی بودند تمام مشکلات ارزی و گرانی ها خواسته دولت بود اگر اینجور نیست باید با کاهش قیمت ارز همه چیز ارزان میشد که این اتفاق نیفتاد
United States of America
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مسوولان ووزیران ونمایندگان ومدیران برای گران کردن اجناس وکالاهاوخودروهاهماهنگ عمل می کنندامابرای ارزان کردن کالاهابازی در می اورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مردم دلشون خونه ولی مسئولین حتی ی ذره هم براشون مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کدامیین سقوووط
اینها همه صعووود است
دقت بفرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
خدایا بداد ما فقرا برس کسی به فکر ما نیست یه کارگر با این گرونی نمی دونم چطور زندگی کنم خدایا رحم کن بی تدبیری بعضی مسؤلین زوار در رفته را ما بیچارهها داریم میدیم فریاد رسی نیست تو این آشفته بازار فقط وقتی رأی میخان میان تو مردم بعد دیگه خداحافظ
Iran (Islamic Republic of)
بروسلی
۱۹:۲۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
با سلام
بجز دلایلی چون عدم نظارت عمدی سازمان حمایت از حقوق تولید کننده و سپس مصرف کننده یکی از دلایل گرانی این حوزه نبود قیمت واحد از سوی تولید کننده برای بازار نهایی است .
در یک مدت زمان تقریبا در سالهای 94 تا 96 برخی شرکتهای تولیدی وارداتی کشور حداقل در این حوزه خلاقیت به خرج داده بوده و با اعلام یک قیمت یکسان برای همه فروشندگان از قیمتهای چندگانه جلوگیری می کردند تازه این شرکتها با ارز و وارداتی کار می کردند و کاملا همچیشون بر اساس نرخ ارز بالا و پایین می شد ولی ثبات داشتن.
دقیقا این شیوه در داخل کشور انجام نشد یعنی یک بر آورد کلی صورت نگرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
انگار اینهمه سال تحریم بودیم زندگی نکردیم.تا اسم برجام رو آوردن مردم ایران وحشت کردن احتکار و گران فروشی شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
همش تقصیر برجامه.از بس برجام رو پیش چشم مردم ایران بزرگ جلوه دادن که اگر برجام نباشه تحریم و جنگ میشه. تا گفتن آمریکا میخاد از برجام بیرون بیاد مردم ترسیدن و احتکار کردن و قیمتها بالا رفت.از اول هم گرانی هیچ ربطی به دلار نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
با خروج آمریکا از برجام فقط جنگ روانی داخلی در فروشگاه ها شد که مردم همه چیز رو بیشتر از حد نیاز خریدن.کاش دولتمردان ما متوجه بودند که با بزرگ نشان دادن برجام چه بلایی بر روان مردم آوردند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۳۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
من در شگفتم افغانستان با اون همه بهران ومنابع بادرآمدی اندک وعراق با این هم جنگ جدال پولش سقوط نمی کنه دلیلش هیچی نیست جز اینکه25درصد در جامعه ما بدون بهره وری حقوق های چند برابری دریافت می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
بحران
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۲۲:۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اخنلاسها و احتکارهایی که اینجا هست هیچ جای دنیا نیست... دلیلش فقط همینه
Iran (Islamic Republic of)
شکار چی
۱۶:۲۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
علت اصلی هفتاد درصدی عدم مدیریت داخلی................
Pakistan
علی
۱۶:۱۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
تمام اینها برنامه بود که دولت برای گران کردن در اورد اگر دلار مسبب بود پس چرا که اکنون پایین امده اجناس پایین نمی اید
Iran (Islamic Republic of)
m.r
۱۶:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
12-3=9یا یک جور دیگه 9+3=12این سقوط وصعود9تایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
این حرفهای مسخره برای اینه که 20 درصد افزایش حقوق سال دیگه به دل مردم بشینه خوب حق دارن وقتی تورم یک رقمی بعد 20 درصد حقوق بالا میره چی میشه کرد با این مردم قدر ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اولا سقوط که نکرد.3 تومن شد بگو سقوط کرد...دوما که قیمت ها پایین نیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کدام سقوط؟؟!!!به دلار ۱۲۰۰۰تومان میگویید سقوط!!!!!!! دزد ودزدی وفساد پولی ،کشوررافراگرفته؟؟!!!ومردم حضورورنگی ازدولت نه احساس می کنند ونه می بینند؟؟!! ایران تنها کشوری هست که دولت درآن وجود ندارد؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
باید یک عزم جدی برای کاهش قیمت ها بشه
Iran (Islamic Republic of)
rdasel
۱۴:۳۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کار به کل متن ندارم . ب جز یک جملش
سقوط قیمت دلار به 12 هزار تومان ؟؟؟؟؟ (( سقوط )) ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
گزینه صحیش صعود به ۱۲۰۰۰ تومان بوده
هروقت دلار به قیمت زیر ۴۲۰۰ رسید میشع گفت سقوط قیمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دالر4200بوده شده الان 11500به نظرشمامیادپایین جنس سه برابر میشه چرابایدبیادپایین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
وقتی نظارت نباشد کسی هم دلش به حال مردم نسوزد همین میشود که میبینید فقط خدا باید به داد مون برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اقاجان مگه حساب کتاب بلد نستین که میگین چرا کالا ارزون نمیشه دلار از سه تومن شده دوازده تومن حالا که سقوط کرده خوب کالا هنوز چهاربرابر که نشده تا بیاد پایین پس هنوز تا چهار برابر شدن جاداره بالابره مثلا شیر بود 2600 باید تا 10500 بره بالا الان 5000 تومنه پس دلار هر وقت شد 3500 همه چی باید بیاد پایین تازه هزینه تولید کالا یعنی اب برق دستمزد وغیره که دیگه رفت بالا دیگه پایین نمیاد اصلا به مرگ گرفتنمون تا به تب راضی بشیم با گرون کردن دلار شروع کردن تا خطکش اندازه گیری باشه برای همه کالاها . نقطه شروع دلار 3500 است روشون نشد به اسم تورم اعلام گرونی کنند تا سودهایی که بانکها به مردم داده بودند را چند برابر پس بگیرند به اسم دلار وامریکا وتحریم تمومش کردند
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۳:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
یکی دوستان گفتن وقتی جنسی را با دلار 15 هزاری خریده الان بخواد بده به قیمت 12 دلاری ضرر میکنه و باید صبر کرد!!! دوست عزیز پس چرا اونموقع که جنسهاشو با دلار 3-4 تومنی خریده بود ودلار شد 15 تومن ، اجناسش را به قیمت خرید 3-4 تومنی نداد؟؟ آیا صبر کرد تا اجناسش را که با 3-4 تومنی خریده بود بفروشه و تموم که شد و جدید خرید قیمتش را بالا ببره ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
این سیاست‌ها واسه امثال شماهاست که چیزی از اقتصاد نمیدونن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۲:۱۵ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
شما که دم از این میزنی که تقصیر ماست که از اقتصاد چیزی نمیدونیم و خودت از اقتصاد میدونی یه سر برو اقتصاد کشور رو ردیف کن زودی بیا !!!!!! نشستم منتظرتما !!!!! زود برگرد چاییت سرد نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دلار بهانه ای ست واسه گرانی اجناس یک مشت مرفه بی درد که ملت را درک نمی کنند
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
حالتون خوب نیست کدوم سقوط. 4200 شده 12 هزار میگید سقوط؟
Iran (Islamic Republic of)
Saeed
۱۳:۳۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کسی هست به من بگه چرا اجناس روز به روز داره گرونتر میشه انگار نه انگار فروشنده هرچی دلش میخواد میفروشه بااین وضع داریم خونه خراب میشیم آخه چرا نظارت نیست ......
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اینهای که اجناس را گران میکنند از خدا نمیترسند یعنی دین و ایمان ندارند
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۲:۱۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
غذا میشه واسه فقرا ؟ دوا میشه واسه مریضا ؟باید به فکر چاره بود مسئولان باید تمام اجناس و کالاهارو ارزون کنند بایددددد
Germany
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
فروردین دلار 12 هزار تومنه. دلار سال قبل 3/5 هزار تومن بود 12÷3/5=3/43 یعنی همین قیمت فعلی 3/5 برابر قیمت سال قبل هستش حالا محدودیت واردات و کمبود کالا و نقدینگی رو هم اصلا بگیم مشکل نداریم!!!!!؟ .و در ضمن تصمیم بگیرین ثبات 12 تومن هم باقی بمونه. بازار مردمی از جنس مردمه به جزء بازار سیاه که دستهای شیطانی داره .حالا مثلا سانتافه250 میلیونی سال پیش و الان همون ماشین 600 تا تقریبا افزایش 2/5 برابری مثلا انتظار داشته باشیم بشه مثلا 350 میلیون و برگردیم تحلیل کنیم دلار ارزون شده!؟ یا مثلا شما تعرفه رو آوردن پایین یا همون ماشینها رو کره نصف قیمت به ما میده !؟
Germany
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
فروردین دلار 12 هزار تومنه. دلار سال قبل 3/5 هزار تومن بود 12÷3/5=3/43 یعنی همین قیمت فعلی 3/5 برابر قیمت سال قبل هستش حالا محدودیت واردات و کمبود کالا و نقدینگی رو هم اصلا بگیم مشکل نداریم!!!!!؟ .و در ضمن تصمیم بگیرین ثبات 12 تومن هم باقی بمونه. بازار مردمی از جنس مردمه به جزء بازار سیاه که دستهای شیطانی داره .حالا مثلا سانتافه250 میلیونی سال پیش و الان همون ماشین 600 تا تقریبا افزایش 2/5 برابری مثلا انتظار داشته باشیم بشه مثلا 350 میلیون و برگردیم تحلیل کنیم دلار ارزون شده!؟ یا مثلا شما تعرفه رو آوردن پایین یا همون ماشینها رو کره نصف قیمت به ما میده !؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کارمندان با این گرانی خانه خراب شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
وقتی نظارتی وجود نداشته باشد و یا خیلی کم رنگ باشد وضعیت همین است .چرا نظارت نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اصلا اینها با دلار آزاد وارد نمی کردند که بخواد جنسشون با دلار آزاد محاسبه بشه
از اول با ارز دولتی و نیمایی کار میکردن ، قصدشون مکیدن خون مردم و سودهای یک شبه بود، دلار ازاد رو بهانه گرون فروشی کرده بودن
الان هم بهانه دیگه میارن ، بهانه تمومی نداره باید نظارت وجود داشته باشه
دلیلی نداره وقتی دلار دولتی و نیمایی میگیرن با نرخ آزاد ۱۱ تومنی برا مردم محاسبه کنن چه برسه به اینکه اکثرا ۱۷ تومن هم قیمت گذاری میکنن ،۱۱ تومن پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
جالبه بر دولت، دولت میخاد نظارت کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دلار 3 تومنی شده 12 تومن بعد شد 19 تومن بعدش شده الان 12 تومن اسمش رو گذاشتید سقوط دلار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا اگر به قول شما از 19 تومن تا 12 تومن بگیم سقوط ؟؟؟ تورم دلار 3 تومنی تا 12 تومنی چی میشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دلار 3 تومنی شده 12 تومن بعد شد 19 تومن بعدش شده الان 12 تومن اسمش رو گذاشتید سقوط دلار ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حالا اگر به قول شما از 19 تومن تا 12 تومن بگیم سقوط ؟؟؟ تورم دلار 3 تومنی تا 12 تومنی چی میشه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
خب تا وقتی برخورد جدی نشه همین آش و همین کاسه حالا هی بگین چرا قیمتها پایین نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
یه کاری کنید داریم از گرونی میمیریم که هیچ اونقدر فشار عصبی رومونه که داربم به افسردگی دچار میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
طرف وقتی جنسو به قیمت مثلا 100دلار ( اونم دلار 15 تومنی) خریده و الان داره میفروشه و دلار قیمتش اومده پایین ( مثلا شده 10 تومن ) نمیتونه که جنسشو به دلار 10 تومن بفروشه - ظرر میکنه - باید صر کرد تا جنس های خرید قبلی توی بازار فروش بره و فروشنده ها برن با قیمت جدید ارز، جنس بخرن تا قیمت ها به حالت اولیه برگرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
جنسش با دلار 4800خریده نه 15 تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ناشناس طرف وقتی.....
سم پاشی نکن دلال جون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
باید هر روز از اقتصاد خبر زد تا یه فکری به حال اقتصاد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
متأسفانه به تازگی فهمیده ایم نرخ ارز را دلال عمده داخل بازار تعیین می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دلاربهانه بود!@هدف گرون شدن اجناس بود که شد
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۳:۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
تو این مملکت بالا رفتن قیمت ها با دلاره پایین اومدنش با خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دلاربهانه بود!@هدف گرون شدن اجناس بود که شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مگه سازمان حمایت هم وجود داره؟
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۰۹:۴۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
دلار گرون میشه سریع قیمتها رو بالا میبرن و جنسای تو انبارشونو چند برابر قیمت خرید به مردم قالب میکنن
اونوقت دلار 5هزار تومان اومده پایین و به بهانه اینکه ما جنسای تو انبارمونو با دلار 17000 تومن خریدیم قیمتهارو پایین نمیارن
هیچ کنترل و نظارتی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
منظورتون کدوم سقوط دلار ؟ الان که میگن ارزون شده قیمتش حدود 12000 تومن البته اگه گیرتون بیاد ؟؟ فراموش نکنیم قیمت از 3500 شده حدود 12000 تومن !!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
وزارت صمت کنترل بر قیمت ها را ندارد یا نمی خواهد انجام بدهد مقصر اصلی وزارت صمت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
وزارت صمت کنترل بر قیمت ها را ندارد یا نمی خواهد انجام بدهد مقصر اصلی وزارت صمت است
Iran (Islamic Republic of)
حیدرعلی
۰۹:۲۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اگه دلاربشه هزارتومن گرانی سرجاشه
Iran (Islamic Republic of)
حیدرعلی
۰۹:۲۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اگه دلاربشه هزارتومن گرانی سرجاشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
اخر دلار سقوط کرد یعن چه؟ دلار 11 و 12 هزار تومانی چه سقوطی است. یا دلار5700 تومانی در بودجه سال98 دلالت بر عزم مسئولین بر بالا نگاهداشتن دلار و سقوط پول مای دارد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
لطفا‌باید‌دولت‌بربازارنظارت‌داشته‌باشد‌ما‌رای‌دادیم‌تا‌بر‌بازارنظارت‌شه‌نه‌که‌بحال‌خودرها‌شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
لطفا‌باید‌دولت‌بربازارنظارت‌داشته‌باشد‌ما‌رای‌دادیم‌تا‌بر‌بازارنظارت‌شه‌نه‌که‌بحال‌خودرها‌شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
تنها راه آزاد سازی واردات و کاهش تعرفه واردات به نرخ معقوق و منطقی دنیاست
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۹:۰۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
برایاینکه مواد اولیه وجنس نیست قیمت پایین نمی اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
بی انصافی فروشنده و تولید کننده ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
چون دلیل گرانی اش هیچ ربطی به دلار نداره و دلار فقط بهانه ای برای گران کردن کالاهاشون بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
مگه تو ایران جنسی که گروت شد، دیگه دلال ها و زالوهای اقتصادی میزارن ارزون بشه؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
کم فروشی وگران فروشی محصولات تولید داخل که ارتباطی به ارز هم ندارند بیداد می کند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ارتباطش فقط دفاع از تولید داخلی است حتی اگر آن کالا بی کیفیت باشد و حتی اگر از نظر هزینه کمر ملت را بشکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
قانون و مجری آن کجاست؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار