انتظار پیشرفت علمی و کیفی سازی از دانشگاه‌ها در حالی است که رؤسای دانشگاه‌ها نسبت به کمبود بودجه گلایه دارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اواخر سال گذشته بود که طبق روال هرساله بودجه نهادهای کشور تصویب شد، بودجه دانشگاه‌ها نیز مانند سال‌های قبل با رشد حداقلی مواجه بود که این مساله همان زمان نیز با گلایه مسؤولان دانشگاهی مواجه شد، اما حالا با گذشت زمان و در حالیکه فعلا فقط ۴۲ درصد از همان بودجه مورد اعتراض تحقق یافته، گلایه رؤسای دانشگاه بیشتر شده به طوریکه رؤسای دانشگاه‌های سطح یک در نشست خبری خود از دولت خواستار تحقق بودجه تخصیصی و تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی شدند.

در حالیکه دانشگاه‌ها در سال ۱۳۹۷ رشد بودجه حدود ۱۰ درصدی و دانشگاه‌های بزرگ کشور رشد بودجه ۱۶ درصدی را شاهد بودند، یکی از مهم‌ترین اتفاقات در بودجه سال ۹۷، حذف بندهایی از بودجه لایحه جدول ۱۴ بود، براساس این لایحه در سال ۱۳۹۵ دولت موظف شد برای تحقق سیاست های کلی علم و فناوری ردیف بودجه مستقلی را در نظر بگیرد که بندهایی از این لایحه حذف شد و این مساله دانشگاه‌ها را با مشکل بیشتری مواجه کرد.

در هر صورت، دانشگاه تهران با برآورد بودجه ۸ هزار و ۸۴۰ میلیارد و ۱۱۵ میلیون ریال بیشترین بودجه را در میان دانشگاه های کشور به خود اختصاص داد و دانشگاه صنعتی شیراز در میان دانشگاه‌های بزرگ کشور کمترین بودجه را داشته است.

با توجه به این مسائل و بخصوص نوسان نرخ ارز که روابط بین‌المللی و قراردادها و تعهدات دانشگاه‌ها را تحت تاثیر قرار داده است، رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور در نشست خبری روز گذشته در خواست مساعدت دولت برای تامین ارز را داشتند.

انتظار پز عالی از جیب خالی دانشگاه‌ها/ التماس دعای رؤسای دانشگاه از دولت

* فتوحی: فرصت‌های مطالعاتی نباید به دلیل عدم تأمین ارز متوقف شود

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: تعاملات بین‌المللی بحث مهمی است که از دو جنبه اهمیت دارد یکی اینکه تعاملات بین‌المللی می‌تواند انعکاس‌دهنده وضعیت کشور به جهان باشد و دیگر اینکه تعاملات بین‌المللی، پویایی دانشگاه را به همراه دارد، برای این منظور از سوی دولت به هر کدام از دانشگاه‌ها برنامه‌ای داده شد و قرار شد بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود که البته بودجه اولیه محقق نشد.

به گفته فتوحی 70 درصد بودجه دانشگاه‌ها باید تاکنون تخصیص داده می‌شود ولی 42 درصد محقق شده است و معاون اول رئیس‌جمهور قول تامین ارز 4200 تومانی یا تامین بودجه ریالی را داده است ولی مهم این است که فرصت‌های مطالعاتی اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نباید متوقف شود.

انتظار پز عالی از جیب خالی دانشگاه‌ها/ التماس دعای رؤسای دانشگاه از دولت

* نیلی‌احمدآبادی: بخاطر آینده کشور نباید پشتیبانی دانشگاه از نظر ارز با مشکل مواجه شود

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه از سوی سازمان مدیریت 70 درصد بودجه به دانشگاه‌ها تخصیص یافته که تا روز گذشته 42 درصد آن واریز شده است، گفت: به جز دولت مجلس و نهادهای دیگر نیز از دانشگاه‌ها خواسته‌اند تا برای مشکلات کشور همکاری کنند ولی باید بودجه نیز تامین شود، سال گذشته تبصره‌های خوبی بود که بر این اساس تجهیزاتی خریداری کردیم بنابراین دوباره از دولت،‌ مجلس و بقیه مسئولان که دغدغه دارند تشکر می‌کنیم و خواستار تجدید این تبصره‌ها هستیم.

رئیس دانشگاه تهران به کمبود بودجه در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: وقتی دانشگاه‌ها مسئولیتی را می‌پذیرند به این معنا است که تمام هزینه‌ها را هم انجام دهند که این مساله در صورت تخصیص 100 درصدی محقق می‌شود و ما انتظار داریم امسال هم تخصیص 100 درصدی را بگیریم.

انتظار پز عالی از جیب خالی دانشگاه‌ها/ التماس دعای رؤسای دانشگاه از دولت

وی با اشاره به حفظ تبادلات بین‌المللی دانشگاه‌ها گفت: امیدواریم پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز برای دانشگا‌ه‌ها دیده شود، اگر دانشگاه‌ها در انجام ماموریت کوتاهی کنند این مشکل در طولانی‌ مدت خود را نشان می‌دهد، تبلور مشارکت دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور بسیار با اهمیت است. ما سالانه 1100 تا 1200 دانشجوی دکتری پذیرش می‌کنیم که برای اعزام 400 نفر به خارج از کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم ولی این مساله در شرایط ارز 4200 تومانی و 3700 تومانی بود که امیدواریم که این مشکل نیز برطرف شود.

وی گفت: نه به خاطر خودمان بلکه به خاطر آینده کشور معتقدیم نباید پشتیبانی دانشگاه از نظر ارز دچار مشکل شود زیرا در این صورت آینده کشور به خطر می‌افتد. آینده اقتصاد و فرهنگ و صنعت از دانشگاه است و ما تقاضا داریم حتما دانشگاه را از بقیه دستگاه‌ها مستثنی کنند چرا که معتقدیم بودجه دانشگاه مثل کالای اساسی است.

* احمدی: تعلل در تخصیص بودجه دانشگاه‌ها تهدید پژوهش کشور را به دنبال دارد

محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: در حال حاضر ما در حال ورود به مرحله بهره‌برداری از دانش برای خدمت به جامعه هستیم، باید دستاوردهایی که با تلاش و خون شهدا وارد مرحله بهره‌برداری برای جامعه شده است را ساده نگیریم. اینها نقطه عطفی در تاریخ کشور است، با وجود تحریم‌ها و مشکلات سیاسی و مشکلاتی که در ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی داریم و همچنین با وجود کمبود شدید بودجه و افت قدرت خرید تجهیزات، رتبه‌های بالایی را در پژوهش به دست آورده‌ایم.

انتظار پز عالی از جیب خالی دانشگاه‌ها/ التماس دعای رؤسای دانشگاه از دولت

رئیس دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: بخش زیادی از بودجه دانشگاه‌های بزرگ یعنی حدود ۸۰ درصد صرف مسائل اجرایی دانشگاه‌ها می‌شود، بنابراین اگر در تخصیص بودجه تعلل شود، پژوهش کشور با تهدید مواجه شده و آینده کشور به خطر می‌افتد. حجم بودجه دانشگاه‌های کشور سهم کمی از بودجه کل کشور است و به سایر بخش‌ها آسیبی نمی‌رساند، اما اگر سرمایه‌های معنوی ما که دانشجویان هستند مأیوس شوند یا به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، امید به رشد با مشکل مواجه می‌شود. خواهشم این است که دولت و مجلس مانند همیشه به دانشگاه‌ها توجه خاص داشته باشند.

* خاکی‌صدیق: نبود بودجه سبب تعطیلی زحمات چند ساله دانشگاه‌ها می‌شود

علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز گفت: اگر به ۵ سال قبل بازگردیم و ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها را با آن زمان مقایسه کنیم، می‌بینیم که اتفاقات بزرگی رخ داده است، اما مشکلی که داریم در بودجه است، اگر بودجه نباشد زحمات تعطیل می‌شود و خسران زیادی به همراه دارد؛ چراکه ما قول‌هایی به طرف خارجی دادیم و اگر نتوانیم تعهداتمان را انجام دهیم، آسیب می‌بینیم. بنابراین امیدواریم مابه‌التفاوت ارز برای ما لحاظ شود تا بتوانیم برنامه‌ها را ادامه دهیم.

انتظار پز عالی از جیب خالی دانشگاه‌ها/ التماس دعای رؤسای دانشگاه از دولت

وی افزود: اگر گزارشی در مجموع بگیریم می‌بینیم با توجه به شرایط فرهنگی و اقتصادی، دانشگاه‌ها از هزینه بخش‌های دیگر کم می‌کنند تا به هزینه برنامه‌های بین‌المللی برسند، ولی این وضعیت قابل ادامه دادن نیست.

خاکی صدیق گفت: اگر بودجه دانشگاه‌ها تأمین شود در درازمدت به منبع عظیمی برای کشور تبدیل می‌شود؛ یعنی یک سرمایه‌گذاری صورت می گیرد که در آینده به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در دنیا یکی از پرسودترین تجارت‌ها آموزش عالی است، تصریح کرد: چرخش مالی آموزش عالی در دنیا رقم بالایی است و سهم ما از این مسئله صفر است.

گفتنی است، رؤسای دانشگاه‌های سطح یک امیدوارند سیاست‌گذاران کلان کشور در زمینه تأمین بودجه دانشگاه‌ها تصمیم درستی را اتخاذ کنند تا آموزش عالی و بخش علم و فناوری به پیشرفت مدنظر دست یابد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.