مشاور دادگاه عالی اروپا با استناد به قوانین داخلی اتحادیه اروپا اعلام کرد انگلیس این حق را دارد که به صورت یک‌جانبه روند برکسیت را متوقف کند.

انگلیس می‌تواند روند خروج از اتحادیه اروپا را متوقف کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یورونیوز، مشاور دادگاه عالی اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد انگلیس این حق را دارد که به صورت یک‌جانبه و بدون مشورت با طرفهای دیگر، روند خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) را متوقف کند.

بیانیه «مانوئل کامپوس سانچز بوردو» در حالی منتشر می‌شود که نمایندگان پارلمان انگلیس فرآیند 5 روزه بررسی طرح برکسیت پیشنهادی «ترزا مِی»، نخست‌وزیر این کشور را آغاز کرده‌اند.

در بیانیه «مانوئل کامپوس سانچز بوردو» آمده است: «دادگاه عالی اروپا باید اعلام کند که ماده 50 لیسبون (خروج یک کشور از اتحادیه اروپا)... اجازه توقف یک‌جانبه فرآیند خروج از اتحادیه اروپا را (به کشورهای عضو از جمله انگلیس) می‌دهد».

امکان توقف روند خروج یک‌جانبه انگلیس از اتحادیه اروپا تا زمان تکمیل این فرآیند وجود دارد.

گرچه نظرات مشاور دادگاه عالی اروپا الزام‌آور نیست، این دادگاه معمولا نظرات را در حکمهای نهایی خود در نظر می‌گیرد. هنوز مشخص نشده که دادگاه عالی اروپا چه زمانی تصمیم خود را درباره برکسیت اعلام می‌کند، اما پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری میلادی دادگاه حکم نهایی خود را اعلام کند.

طبق برنامه برکسیت، انگلیس باید تا ماه مارس ۲۰۱۹ یعنی ۵ ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج شود، اما طرف‌های درگیر هنوز بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه به توافق نرسیده‌‍‌اند. در صورت به توافق نرسیدن تا ماه مارس، یا باید ترزا مِی و دولت محافظه‌کار انگلیس استعفا دهند و یا اینکه تصمیم بر همه‌پرسی جدید بر سر برکسیت گرفته شود.

ترزا مِی و هواداران «برکسیت نرم» خواستار حفظ برخی از پیوند‌ها بین اتحادیه اروپا و انگلیس هستند و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه سابق انگلیس، «دیوید دیویس»، وزیر برکسیت، و مدافعان «برکسیت سخت» بر قطع کامل روابط با اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند.

جو جانسون، نماینده مردم لندن در مجلس عوام انگلیس و وزیر حمل و نقل این کشور، در اعتراض به طرح ترزا می‌ برای چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به «طرح چکرز» روز جمعه از سمت خود استعفا کرد.

مردم انگلیس سال ۲۰۱۶ با شرکت در یک همه‌پرسی، به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند و دولت باید تا ماه مارس ۲۰۱۹ نحوه خروج از این اتحادیه را مشخص کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار