ساجدی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش فلسطین در جهت خنثی کردن لابی اسرائیل و آمریکا در سازمان ملل

ایران تنها چشم امید فلسطین در منطقهکارشناس مسائل خاورمیانه گفت: فلسطین در تلاش است تا به واسطه نفوذ ایران در سازمان ملل لابی اسرائیل و آمریکا علیه فلسطینیان را خنثی کند.


به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،چندی پیش اسماعیل هنیه از رهبران حماس و نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین در تماسی با وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش آمریکا برای ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای در مجمع عمومی برای محکومیت مقاومت اسلامی فلسطین خواستار مخالفت جمهوری اسلامی ایران با این اقدام آمریکا شد.در این راستا و مسائل مربوط به این موضوع گفت‌وگویی با محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاسی انجام شده که در ادامه آمده است.

محمد ساجدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رایزنی اخیر اسماعیل هنیه با دفتر محمد جواد ظریف اظهار کرد: امروزکشورمان تنها متحد محور مقاومت در منطقه محسوب شده و از همین رو فلسطین در تلاش است تا به واسطه نفوذ ایران در سازمان ملل درصدد خنثی سازی لابی اسرائیل و آمریکا در راستای سرکوب مجدد فلسطینیان برآید.

ساجدی ادامه داد: تماس 15 باره دفتر اسماعیل هنیه با دفتر وزارت خارجه کشورمان هم حاکی از شرایط حساس منطقه و این حقیقت است که هرگونه حرکتی می‌تواند موجب تغییر معادلات منطقه ای را فراهم آورد. اگرچه به طور مسلم ایران با درصدر قرار دادن اخبار فلسطین می‌تواند توطئه های اسرائیل در منطقه را خنثی کند.

وی شرایط امروز منطقه را بر ضد اسرائیل دانست و تشریح کرد: باتوجه به عضویت دوساله فلسطین در سازمان ملل و وضعیت بحرانی عربستان متحد رژیم صهیونیستی در منطقه ، شرایط امروز اسرائیل در جهان بسیار شکننده بوده و به همین در تکاپو برای برهم زدن رابطه حماس و متحد اصلی آن یعنی تهران هستند، البته در طول 20 سال گذشته هم بارها این اتفاقات را شاهد بودیم و تماس‌های برقرار شده بین ایران و فلسطین هم در راستای حفظ امیدهای  دو کشور برای رسیدن به  توافقی واحد با متحدان خود است.

ساجدی با اشاره به برخورد سرد سران کشورها با بن سلمان در حاشیه کنفرانس جی20 در آراژانتین افزود:همان‌طور که در کنفرانس جی‌20 آرژانتین هم شاهد بودیم هیچ کشوری با عربستان رابطه برقرار نکرده و حتی ترامپ‌ هم که پیش از این معتقد بود بن ‌سلمان گاو شیرده آمریکاست به وی توجهی نشان نداده و اردوغان هم از کنار وی بی تفاوت عبور کرد،همچنین مکالمه مکرون هم با بن سلمان درحالی انجام شد که رئیس جمهوری فرانسه به بن سلمان دستور داده و او هم با چشم گفتن پاسخ او را می‌داد.

وی گفت: درنتیجه قرارگرفتن بن سلمان در گردنه سقوط به منزله انزوای بیشتر اسرائیل در منطقه و از دست دادن متحدان اصلی خود در جهان خواهد بود. ناگفته نماند که یکی از عوامل رغبت عربستان به برقراری رابطه با ایران خروج از تنهایی خود است، بنابراین شرایط امروز بسیار طلایی بوده و هر حرکت کوچکی می‌تواند معادلات جهانی را به نفع محور مقاومت تغییر بدهد.

کارشناس سیاسی تقلای امروز نتانیاهو برای دوستی با کشورهای منطقه را به دلیل انزوای این کشور دانست و گفت: بسیاری از کشورهای آفریقایی از ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی واهمه دارند و حتی اسرائیل زمانی که به عمان‌ به مثابه یک کشور بی طرف وارد شد سلطان قابوس پادشاه این کشور ترجیح داد که با نتانیاهو‌ در مقابل دوربین‌ها ظاهر نشود. بنابراین به نظر می‌رسد که کشورهای آفریقایی استقبال خاصی از اسرائیل نشان نداده و لاقل در باطن علاقه‌ای به ایجاد رابطه با اسرائیل ندارند.

ساجدی با اشاره به اینکه شرایط نامساعد رژیم غاصب قدس در منطقه خاطرنشان کرد:می توان گفت تنها کشورهای متحد اسرائیل در منطقه عربستان و امارات هستند و باتوجه به وضعیت بحرانی بن سلمان در منطقه بعید است که اسرائیل بتواند از انزوا خارج شود. ناگفته نماند که شرایط امروز منطقه چندان قابل پیش بینی نبوده و هر از چندگاه شرایط به نفع اسرائیل و یا فلسطین تغییر پیدا می‌کند، اما در نهایت به نظر می‌رسد که بدون شعار برد با فلسطینیان است چراکه شرایط منطقه بسیار ملتهب‌ است .

وی تاکید کرد: شکست عربستان در یمن، بر هم زدن روابطش‌ با قطر، گروگان‌ گرفتن نخست‌ وزیر لبنان، روابط تیره‌اش با ایران و در نهایت انفجاری که در خود ریاض‌ در حال شکل گیری است و اختلافاتش با خاندان سلطنتی و قتل شیعیان همگی مزید بر علت شده تا اسرائیل تنها متحد خود در منطقه راهم از دست داده و آرامش این رژیم  به تلاطم کشیده شود. البته وضعیت داخلی اسرائیل هم به شدت آشفته است و اسرائیلی‌ها در حال محاکمه نتانیاهو به دلیل فساد ملی خود و همسرش بوده و ائتلاف‌ راست‌گرایان‌ افراطی  شکست خورده و وزیر دفاع این رژیم هم به همین دلیل استعفا‌ کرده است.در نتیجه به دنبال تلاش‌های نافرجام نتانیاهو  وضعیت اسرائیل  در منطقه به هم ریخته است و به احتمال زیاد او‌ از این وضعیت جان سالم به در نخواهد برد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار