در ادامه تنش بین کی‌یف و مسکو، رئیس‌‌جمهور اوکراین لایحه لغو پیمان دوستی با روسیه را به پارلمان کشورش ارسال کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین لایحه فوری لغو پیمان دوستی با روسیه را به پارلمان ارسال کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت روسی «تاس» به نقل از رسانه‌های اوکراین گزارش داد پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین، روز دوشنبه لایحه فوری لغو «پیمان دوستی، همکاری و مشارکت» بین اوکراین و روسیه را به پارلمان کشورش ارسال کرد.

به نوشته «تاس» پارلمان اوکراین تاکنون هیچ توضیحی درباره این لایحه در وب‌سایت خود منتشر نکرده است.

پیش از این نیز، پروشنکو در تاریخ 17 سپتامبر (26 شهریورماه) با صدور حکمی اعلام کرده بود تصمیم شورای امنیتی و دفاعی اوکراین برای پایان‌ دادن به معاهده دوستی (بین اوکراین و روسیه) اجرایی می‌شود. پس از آن، کابینه اوکراین به وزارت خارجه این کشور دستور داد تا روسیه و سازمان های بین‌المللی را از تصمیم کی‌یف برای لغو این پیمان از تاریخ 27 سپتامبر مطلع کند.

مطابق با قوانین اوکراین، اکنون باید نمایندگان پارلمان نیز این سند را امضاء و تصویب کنند.

«پیمان دوستی، همکاری و مشارکت» بین روسیه و اوکراین در ماه می سال 1997 امضاء شد و توافق شده بود که از آوریل سال 1999 به مدت ده سال اجرا شود و پس از پایان ده سال نیز به طور خودکار برای دوره‌های ده‌ساله بعدی تمدید شود، مگر اینکه یکی از طرفهای توافق تصمیم دیگری اتخاذ کند.

تنش بین مسکو و کی‌یف پس از آن آغاز شد که یکشنبه گذشته در پی ورود غیرقانونی سه فروند کشتی اوکراینی به آب‌های سرزمینی روسیه در تنگه «کِرچ»، بین دریای سیاه و دریای آزُف  (Azov)، در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه، نیروی دریایی روسیه کشتی‌های اوکراینی را توقیف و ملوانان آنها را نیز بازداشت کرد. رسانه‌های اوکراینی اعلام کردند که در این حادثه تبادل آتش بین نیروهای دریایی روسیه و اوکراین صورت گرفته و چند ملوان اوکراینی نیز زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار