به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر چه ولع خودروسازان برای دریافت پول از دست مردم به بهانه ثبت نامهای مدت دار از ابتدا هم فرجام خوشی را نمودار نمیکرد، اما اکنون خودروسازان به متقاضیانی که موعد تحویل خودرویشان ماه هاست گذشته است، پیشنهادات عجیب و غریب میدهند.
خودروسازان باز هم از یک آزمون دیگر در فروش محصولاتشان مردود شدند؛ همانهایی که با ولع بسیار طرحهای پی در پی فروش خودرو را رونمایی میکردند و تلاش داشتند تا با سوءاستفاده از وضعیت بد بازار، هیجانات کاذب، نقش آفرینی دلالان و نااطمینانی مردم از آینده قیمت خودرو، مردم را به سمت خرید خودروهای خود ترغیب کنند و سناریوی تکراری خود را با استفاده از فراموشی مردم نسبت به عملکردقبلی خودروسازان، پیاده سازی نمایند.
بارها و بارها خودروسازان ثبت نامهایی را انجام داده و وقتی پای عمل رسیده، بدعهدی کرده اند؛ این هم تنها مختص یکی از آنها نیست، بلکه هم ایران خودرو و هم سایپا بار دیگر از اعتماد مشتریان که البته به دلیل انحصاری بودن بازار و عدم رقابت در آن چاره دیگری جز اعتماد به آنها نداشتند، سوءاستفاده کرده و بازار را با خیل عظیمی از افرادی مواجه کرده اند که اکنون موعد تحویل خودروهایشان رسیده، اما دست شان به جایی بند نیست و از سوی خودروساز پیشنهادات عجیب و غریب میشنوند؛ افرادی که به امید دریافت خودرو با نرخهای نظارت شده در طرحهای ثبت نامی رنگارنگ خودروسازان شرکت کرده اند، و اکنون با فرا رسیدن موعد تحویل خودروهایشان، دستشان به جایی بند نیست و باید فرمانبردار خودروسازان باشند؛ چارهای هم ندارند چرا که عموما مفاد قراردادهای پیش خرید به صورت یکسویه و با ترفندهای حقوقی به نحوی تنظیم میشود که جایی برای شکایت و یا احقاق حق خریدار باقی نمیماند.
متاسفانه سازمان به اصطلاح حامی مردم یعنی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در هیچ کجای این قراردادها نقش آفرین نیست و به نظر میرسد تنها به یک سازمان نمادین در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است.
تعداد بسیاری از خریداران خودرو که قراردادهایی را با خودروسازان دارند این روزها با مراجعه به نمایندگانیهای فروش با در بسته مواجه میشوند و بعضا پیشنهادات عجیب و غریبی از آنها میشنوند به نحوی که حتی با تهدید از سوی برخی مدیران صنعت خودرو مواجه شده و با برخوردهای شدید حراستی از دفتر آنها بیرون رانده میشوند.
یکی از خریداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خودروی خود را باید تا مهرماه امسال تحویل میگرفته است، گفت: در مراجعات مکرر به نمایندگی فروش با این جمله مواجه شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، میتوانم آن را بدون قطعاتی مثل ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در شرایطی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک طرفهای دیده نشده است.
وی افزود: ایربگ از جمله قطعات ایمنی الزامی یک خودرو به شمار میرود، اما مشخص نیست که خودروساز با چه مجوزی چنین تحویلی را مجاز میداند، ضمن اینکه آیا سازمان ملی استاندارد در جریان چنین برخوردهایی هست؟
به گفته این خریدار خودرو، در برخی نمایندگیها مردم به خصوص آنهایی که از خودروی ثبت نامی به عنوان ابزار کار استفاده میکنند با اخذ رضایتنامه خودروی بدون ایربگ هم تحویل میگیرند چرا که فرد برای گذران زندگی ناچار به تحویل گرفتن چنین خودرویی است؛ اما مشخص نیست سازمان ناظر بر عملکرد خودروسازان چه نظارتی بر این فرآیند دارد.
یکی دیگر از مشتریان صنعت خودرو با بیان اینکه خودروی خود را باید ماهها پیش از خودروساز تحویل میگرفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مراجعات مکرر مردم به نمایندگیهای خودروسازان عمدتا بدون پاسخ باقی میماند، به خصوص اینکه مفاد قرارداد آنقدر یک سویه است که دست مشتری به هیچ کجا بند نیست، این در شرایطی است که معاونت بازاریابی و فروش خودروسازان هیچ پاسخ مشخصی مبنی بر زمان تحویل خودرو به مشتریان نمیدهد.
وی افزود: وقتی نماینده فروش با اصرار مکرر مشتریان در عمل به تعهدات خود مواجه میشود، اعلام میکند که مشتری میتواند انصراف داده و سود ۱۰ درصدی دریافت نماید؛ در حالی که سود ناشی از دیرکرد خودروساز بسیار بالاتر از این ارقام است.
منبع: مهر
انتهای پیام/