جنیدی///افزایش حقوق کارکنان وزارت بهداشت مطابق قانون به مانند سایر کارمندان دولت/ لزوم توجه به موضوع کاهش قدرت خرید خانوارها به دلیل محدودیت‌های مالی پیش رو/ انقباضی بسته شدن بودجه سال 98 به دلیل مشکلات انتقال ارز و فروش نفت/ اختصاص 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامتحریرچی گفت: هدفمندی یارانه‌ها به وسیله قانون تعریف می‌شود و یک درصد ارزش افزوده آن به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفتگی که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد:‌ نقل و انتقال ارز و محدودیت‌های ناشی از فروش نفت در سهم بودجه سال آینده که به صورت انقباضی بسته می‌شود را کاملا درک می‌کنیم

وی افزود: وقتی مردم از نظر منابع مالی در محدودیت باشند اتکای بیشتری به بیمه و خدمات دولتی دارند، وزارت بهداشت بیش از 460 هزار نیرو دارد، به افزایش اعتبارات در مورد حقوق نیز مطابق سایر کارمندان دولت توجه می‌شود و افزایش حقوق به کارمندان وزارت بهداشت نیز تعلق می‌گیرد.

حریرچی در مورد هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: ‌رقم هدفمندی یارانه‌ها و ارزش افزوده‌ آن به وسیله قانون تعریف می‌شود که بر این اساس یک درصد ارزش افزوده یعنی 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها باید به حوزه سلامت منتقل شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بر اساس تصویب دولت حقوق کارمندان دولتی در سال آینده افزایش پیدا می‌کند و این مصوبه شامل کارکنان وزارت بهداشت نیز می‌شود.

وی ادامه داد: در درآمد اختصاصی بر مبنای سقف عمل می‌شود که به جز سال‌های 93 و 94 و قبل از آن در بیشتر موارد سقف حاصل نشده است و درآمد اختصاصی از پولی که بیمه‌ها به مراکز درمانی پرداخت می‌کنند و یا پولی که مردم به عنوان فرانشیز می‌دهند، حاصل می‌شود و هیچ پول دولتی به صورت مستقیم به این وزارتخانه پرداخت نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی پاداش پایان‌خدمت کارکنان وزارت بهداشت و اعضای هیئت علمی در سال 94 و اکثر دانشگاه‌های کشور در سال 95 پرداخت نشده است و ما امیدواریم که با توجه به منابعی که در اختیار داریم و پیش‌بینی‌های خوب دولت و مجلس بدهی این افراد را پرداخت کنیم.

حریرچی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم پزشکان باید از داروهای ژنریک استفاده کنند و بر اساس تبصره 2 بند پ ماده 72، وزارت بهداشت موظف است نسبت به تهیه فهرست داروهای گیاهی و سنتی اقدامات لازم را انجام دهد و همچنین این وزارتخانه باید در عرضه و تولید داروهای ژنریک و فاقد نام تجاری اقدامات لازم را انجام دهد.

تجویز داروهای غیرژنریک موجود در فهرست دارویی کشور ممنوع نیست

وی با اشاره به اینکه تجویز داروهای موجود در فهرست دارویی کشور که ژنریک نیستند، بیان کرد: تجویز این داروها ممنوع نیست، برخی از شرکت‌های دارویی پخش دارو را به شرکت خاص می‌دهند تا بازار را منحصر به فلان دارو کنند و وزارت بهداشت ترجیح می‌دهد که پزشکان داروهای ژنریک را تجویز کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در برخی از موارد پزشکان داروهای ژنریک را تجویز می‌کنند ولی دارو به صورت برند ژنریک یا دارویی برند به وسیله داروخانه‌ها تحویل مردم می‌شود و دغدغه انجمن داروسازان از این بابت درست است و وزارت بهداشت با موارد تخلف برخورد جدی انجام می‌دهد.

حریرچی با اشاره به اینکه قیمت داروهای برند ژنریک بیشتر از ژنریک  است و حداکثر تفاوت قیمت داروی برند ژنریک و ژنریکباید 30 درصد باشد، افزود: در حال حاضر بیمه فقط داروهای ژنریک را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و این کار بر اساس مصوبات قانونی انجام می‌شود، یکی از اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت این است که 8 ماهه اول سال 97، تورم حوزه سلامت از تورم عمومی جامعه کمتر بود و این مسئله در تورم ماهانه و نقطه به نقطه نیز کاملا صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: کاهش تورم سلامت نتیجه همکاری دولت، پزشکان، ارائه دهندگان خدمات و سیاست گذاری وزارت بهداشت است ولی متاسفانه برخی از افراد افزایش تورم سایر اقلام را دلیل اصلی کاهش تورم سلامت نسبت به تورم عمومی جامعه می‌دانند، این در حالی است که تجربه سال 91 و 92 نشان می‌دهد که هر وقت تورم عمومی بالا باشد تورم حوزه سلامت نیز از آن بیشتر می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: من از مقام معظم رهبری بابت تخصیص مبلغ 500 میلیون یورویی به حوزه سلامت تشکر می‌کنم.

نقش بیمه سلامت در شرایط اقتصادی کشور

حریرچی تصریح کرد: بر خلاف تصور برخی افراد که بدون اطلاع از اصل ماجرا اقدام به نظریه پردازی می‌کنند، مبلغ 500 میلیون یورو منحصر به دارو یا تجهیزات پزشکی نیست بلکه این مبلغ برای پرداخت بدهی‌های حوزه تجهیزات پزشکی و دارو به سازمان بیمه سلامت اختصاص پیدا می‌کند که تا به امروز این مبلغ تبدیل به ریال نشده و امیدواریم که طی هفته‌ها یا ماه‌های آینده این کار انجام شود.

وی در بودجه بیمه سلامت ادامه داد: بیمه سلامت می‌تواند نقش مهمی را در شرایط اقتصادی کشور ایفا کند زیرا این صندوق علاوه بر بیمه کارکنان دولت بر بیمه کردن افراد بی‌‌بضاعت نقش مستقیمی دارد و به نظرم باید برای افرادی که به هر عنوانی حق بیمه خود را پرداخت نمی‌کنند در چنین شرایطی تمهیداتی اندیشه شود تا افراد بیشتری در مقطع کنونی بیمه شوند.

بودجه بیمه سلامت باید بر اساس حق بیمه تعریف شود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیمه‌شدگان معمولا خدمات بیشتری با حمایت مالی بیشتر دریافت می‌کنند، افزود: بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه، بودجه بیمه سلامت باید بر اساس حق بیمه تعریف شود و این در حالی است که در گذشته بودجه بیمه سلامت خطی تعریف شده است، معتقدم که حق بیمه از طریق یارانه‌ها پرداخت شود یا حق بیمه افراد بیمه شده افزایش پیدا کند.

حریرچی ادامه داد: در برخی از کشورهای دنیا برای کالاهای آسیب‌رسان مانند  شکر و قند مالیات وضع می‌کنند، اما اگر این کار در ایران انجام شود ممکن است منجر به افزایش قیمت کالا شود که در این خصوص باید تمهیدات خاصی اندیشیده شود.

بیمارستان امام خمینی کرج دولتی نیست

وی در خصوص اعتصاب کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج گفت: بیشتر مردم فکر می‌کنند که بیمارستان امام خمینی کرج دولتی است در حالی که این مرکز درمانی به هیچ عنوان دولتی نیست و طی چند روز گذشته شبکه‌های ماهواره‌ای به موضوع این بیمارستان پرداخته‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: بیمارستان امام خمینی یکی از مراکز قدیمی شهر کرج است که بنیادهای مختلف قسمتی از سهم خود را در این بیمارستان فروخته و یا هنوز سهم دارند و نهادهای عمومی و غیر دولتی نیز در بیمارستان امام خمینی در زمان‌هایی سهمی داشته‌اند.

حریرچی ادامه داد: اقتصاد درمان برای ادامه کار بیمارستان یا مراکز درمانی باید رعایت شود و بیمارستان دارای هزینه‌های جمعی نمی‌تواند  سرپا بماند.

وی اضافه کرد: بیمارستان امام خمینی از کارمندان زیادی برخوردار است، این مناطق درمانی غیر دولتی هستند و هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد، ولی به هر حال ما تلاش می‌کنیم تا همه مسائل و مشکلات این بیمارستان  برطرف شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بسیاری از کشورهای دنیا علاقه دارند که خطوط ارتباطی با ایران برای تبادلات مالی به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کنند، اما هنوز خط رسمی ارتباطی به خاطر دروغگویی آمریکایی ها ایجاد نشده است، یکی از کشورهای علاقمند به همکاری با ایران در حوزه سلامت، با آمریکا مذاکره کرده و آمریکایی ها با وقاحت به این کشور اعلام کرده‌اند چنانچه ضمانت می‌دهید که داروهای تولیدی را به افراد ایرانی تحریم شده نمی‌دهید، تجارت با ایران مانعی ندارد.

حریرچی ادامه داد: به صراحت به مردم اعلام می‌کنیم که اکثریت توطئه‌های دشمنان را در حوزه دارو و ملزومات پزشکی نقش بر آب کرده‌ایم، امروز ۶ محصول جدید دارویی دانش بنیان و هفته گذشته ۹ داروی ضد سرطان در کشور رونمایی شد، میزان کمبود دارو در کشور کمتر از یک درصد اقلام دارویی و در حد معمول است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اقدامات این وزارتخانه برای معلولان اظهار کرد: وزارت بهداشت اقدامات متعددی برای پیشگیری از معلولیت انجام داده است که غربالگری و پیشگیری از اختلالات ژنتیکی، نابینایی، کم شنوایی، ناشنوایی و ژنتیک از جمله اقدامات این وزارتخانه است.

وی ادامه داد: درمان معلولیت با روش خاصی انجام می‌شود و اقدامات حمایتی مانند ویلچر، انواع سمعک بیشتر بر عهده سازمان بهداشتی است و امروز نیز دارویی برای جلوگیری از ایجاد زخم و قطع عضو رونمایی شده است، زیرا قطع عضو بر اثر دیابت معلولیت را برای خانواده‌ها ایجاد کند.

حریرچی تأکید کرد: امروزه 11 درصد از مردم بالغ مبتلا به دیابت هستند که در صورت نبودن اقدامات پیشگیرانه منجر به قطع انگشت و یا پا می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص اقدام برخی از مادران برای زایمان در بیمارستان‌های تهران گفت: متأسفانه فرهنگی بین مردم ایجاد شده است که باید نوزاد خود را در تهران متولد کنند، این در حالی است که  حدود 30 هزار تخت زایمان در کشور افتتاح شده است که اکثر این تخت‌ها در شهرستان‌ها هستند.

وی اضافه کرد: تولد نوزادان در شهر تهران باعث افزایش تراکم بیمارستان‌ها به دلیل زایمان می‌شود، معمولا این مادران در انجام سزارین به بیمارستان‌های خصوصی ارجاع داده می‌شوند که در این صورت هزینه‌های زیادی بر خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

حریرچی ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و 474 هزار زایمان منجر به تولد در کشور انجام شده است، 90 درصد بیمارستان‌های جدید از 75 درصد بیمارستان‌های خصوصی تهران از لحاظ هتلینگ، تجهیزات پزشکی و حتی فضای ساختمان بهتر هستند و برخلاف تصور افراد کیفیت درمان در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور به طور متوسط نسبت به بیمارستان‌های خصوصی برابر یا بالاتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برخی از افراد تصور می‌کنند که درمان در بیمارستان شیک موثرتر است، افزود: شاید زندگی در تهران بهتر باشد و به همین دلیل پزشکان متخصص بیشتر در تهران حضور داشته باشند که این مسئله باعث مراجعه افراد به بیمارستان‌های تهران می‌شود و این در حالی است که تجهیزات و امکانات بهتری در شهرستان‌ها وجود دارد.

زایمان طبیعی باید رایگان انجام شود

وی ادامه داد: زایمان طبیعی کاملا رایگان است و مردم باید تخلفات را به سامانه 190 گزارش دهند.

راه‌اندازی 2 هزار  اتاق تک نفره زایمان برای رواج زایمان طبیعی

حریرچی با اشاره به اینکه ما متخصصان خوبی در شهرستان‌ها داریم، ولی به دلیل بی اعتمادی کاذب مردم برای زایمان به تهران سفر می‌کنند، افزود: در حدود 49.6 زایمان‌ها به صورت سزارین و 50.4 درصد به صورت طبیعی انجام می‌شود و برای ترغیب زنان باردار به زایمان طبیعی بیش از 2 هزار اتاق تک نفره زایمان راه‌اندازی کرده‌ایم که به طور متوسط 35 تا 40 متر مربع فضا دارد و امکانات لازم مانند تخت همراه بیمار در اتاق تعبیه شده است و این اقدامات در قالب طرح تحول نظام سلامت انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: ایران از تمدن بالای ایرانی_ اسلامی برخوردار است و آمار 56 تا 60 درصد سزارین مناسب کشورمان با این فرهنگ و تمدن نیست.

وی با اشاره به اینکه بهترین درمان‌ها در کشور انجام می‌شود، افزود: بهترین درمان‌ها در ایران انجام می‌شود و موارد بسیار اندکی از درمان وجود دارد که در کشور ما نیست و بیماران می‌توانند در صورتی که شورای عالی پزشکی مصوب کرد، برای درمان به خارج از کشور بروند و وزارت بهداشت امکانات سفر فرد را به خارج از کشور مهیا می‌کند.

حریرچی ادامه داد: برخی از افراد تحت تاثیر کلاهبرداری‌ها به کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌روند، همچنین دسته‌ای دیگر در خارج از کشور درمان متوسطی را دریافت می‌کنند و این در حالی است که همان روش درمانی در کشورمان در سطح بالایی انجام می‌شود.

زایمان در خارج از کشور برای دریافت اقامت ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی از افراد برای دریافت اقامت کشورهای کانادا و آمریکا برای درمان به خارج از کشور می‌روند تا بچه‌شان در آن کشور متولد شود تا مشکل اقامت پدر و مادرهایشان برطرف شود، این مسائل هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد و این موضوعات مربوط به مسائل فرهنگی است.

حریرچی ادامه داد: در سال گذشته  520 هزار نفر از مادران باردار به وسیله وزارت بهداشت آموزش دیده‌اند که مراحل زایمان طبیعی را پشت سر بگذارند.

خرید 2 هزار میلیارد تومان محصولات دانش بنیان به وسیله وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌ها در حمایت اولیه شرکت‌های دانش بنیان و حتی خرید تولیدات آنها است به طوری که برای کمک به شرکت‌های دانش بنیان وام و کمک بلاعوض در نظر گرفته است و در برخی موارد مکان‌هایی را تحت عنوان مراکز رشد در اختیار این شرکت‌ها قرار داده‌ است.

حریرچی گفت: در حدود 2000 میلیارد تومان محصول از شرکت‌های دانش بنیان به وسیله وزارت بهداشت خریداری شده و ما در مواردی مشاوره‌های حقوقی به شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های دانشگاهی در حوزه سلامت داده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار