نظام ارجاع یکی از مهمترین اصول در کشور/ فعالیت ۳۵ هزار پزشک عمومی کامیابی گفت: با پرداخت‌ها می‌توان تشنج‌ها را کاهش داد، با استفاده از ذی‌نفعان می‌توان صلاحیت پزشکان را توسعه داد و نیازی به تغییر موارد قانونی نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک انجمن پزشکان عمومی ایران با سازمان بیمه سلامت که امروز در ساختمان بیمه سلامت برگزار شد اظهار کرد: انجمن پزشکان به نوعی تنها مرجع عمومی این حوزه هستند که حدود 80 هزار پزشک عمومی دارد و سالانه بین 5 الی 6 هزار پزشک عمومی فارغ‌التحصیل و 35 هزار در این راستا فعال هستند.

وی اضافه کرد: از یک طرف جمعیت پزشکان و از طرفی سیاست کلان در حوزه‌های مختلف داریم؛ خوشبختانه از زبان مقام عالی وزارت شنیدیم که اصل نظام ارجاع مهم است و گفتند هرکس که اهل این کار نیست برود؛ مردم باید بتوانند از پزشکان عمومی استفاده کنند و باید بتوانیم منابع طب عمومی و منابع مردمی گره خورده با آن را احیا کنیم.

کامیابی بیان کرد:‌ در جایی که ذی نفعی در تصمیم‌گیری وجود ندارند مشکلاتی به وجود می‌‌آید؛ در مذاکرات اولیه با آقای موهبتی بحث زمان‌بندی، قانون و فعالیت انجمن به عنوان مرجع حوزه شد؛ مسئله‌ای که اهمیت دارد باید بتوانیم طب عمومی را فعال کنیم.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران اضافه کرد:‌ پزشکان شکایت دارند چرا بار صلاحیت زیادی ندارند؟ باید به آنها بها داد، در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا شأن شخصیت یک پزشک بسیار بالاست، باید برگردیم و آینه خطا را بیابیم؛ اگر بتوانیم طب عمومی را تقویت کنیم می‌توانیم بار پرداخت آن را نیز تقویت کنیم.

وی افزود: برخی پرداخت‌ها تشنج ایجاد کرده است؛ موافق تشنج نیستیم، موافق کار کارشناسی هستیم که با پرداخت‌ها می‌توان تشنج‌ها را کاهش دهیم. اگر بتوانیم از ذی نفعان استفاده کنیم می‌توانیم صلاحیت پزشکان را توسعه دهیم و نیازی به تغییر موارد قانونی نیست.

کامیابی بیان کرد: با ارتقای شغلی در طب عمومی بهره شدگان نظام سلامت بازخواهند گشت و این کار با درست شدن نظام میسر خواهد بود؛ پزشک خانواده‌ای که در مسیر شغلی خود ارتقا پیدا می‌کند جذب سیستم خواهد شد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران یادآوری کرد: آ‌مادگی داریم با رعایت ملاحظات توسط شرکت بیمه‌ای، سطح اول را در کشور اجرا کنیم.

در ادامه این مراسم خاتمی عضو شورای عمومی طب عمومی بیان کرد: ‌بیمه سلامت می‌تواند روابط را به درستی تنظیم کند، باید به سمتی برویم که تمام هزینه‌های نظام سلامت از مجرای بیمه‌ای انجام شود؛ ما پزشکان عمومی را به منزله ستون نظام سلامت می‌دانیم و باید بتوانیم معادلات موجود در بازار ارائه سلامت را به سمت تغییر حرکت دهیم، به لحاظ تعرفه و درآمد یک نامعادله ای است که در دنیا هم این گونه عمل نمی‌شود.

وی افزود: باید رغبت برای مراجعه به پزشک عمومی را افزایش دهیم؛ باید راهکار عملی ایجاد کنیم، بخش تعرفه‌ها و آنچه پرداخت می‌شود نیز  مهم است که باید بازبینی شود، با این اهرم‌ها می‌توان ضعیت را بهتر کرد؛ پزشکان عمومی به لحاظ توانمندی‌ که دارند می‌توانند در بسیاری از حوزه‌ها ورود کنند.

خاتمی اضافه کرد: باید پزشک عمومی را رکن بدانم و بسیاری از مراجعات را ساماندهی کنیم، 70 الی 80 درصد مراجعات با روش‌های ارزان‌تر  ساماندهی می‌شود؛ آنچه که در کشور رایج شده آن چیزی نیست که به منزله مقصود برساند.

وی یادآوری کرد:‌ همه باید سرمایه گذاری کنیم تا طب عمومی ارتقا پیدا کند و به عنوان پایه خدمات نهادینه و باید روی این نکات کلیدی پافشاری شود.

عضو شورای عمومی طب عمومی تصریح کرد: با وضعیتی که داریم بحث طب عمومی کمرنگ خواهد شد؛ شاخص بهداشتی به نسبت هزینه‌ها و رعايت PHC شاخص خوبي است كه به مدد پزشکان عمومی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار