هاشمی گفت: آمریکا و هم پیمانانش در منطقه ادعا می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست اما این ادعا دروغ است.

ادعای آمریکا درباره تحریم نبودن دارو دروغ استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم رونمایی از 6 محصول دارویی دانش بنیان که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: وزارت بهداشت در طول 5 سال گذشته از هیچ دارویی رونمایی نکرده است مگر آن که آن دارو در بازار کشور در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته باشد زیرا ما از محصولی برای  تبلیغات رونمایی‌ نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: خودباوری و استفاده از فرصت‌ها در زمان تحریم باید انجام شود و استفاده از جوانان و دانشمندان کشورمان به نوعی مقابله با تحریم‌ها است که این کار با شعار، اجرایی نمی‌شود و باید به آن عمل کنیم.

هاشمی بیان کرد: امروز از 6 محصول برای اولین بار رونمایی می‌شود که همه آزمایش‌های مختلف آن در مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی انسان انجام شده است و نتیجه همه این آزمایش‌ها نشان دهنده اثربخش‌ بودن داروهای رونمایی شده است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: شربت خوراکی، ژل تزریقی داخل مفاصل، پانسمان زخم بیولوژیکی، ماده اولیه داروی مؤثر برای هپاتیت C از جمله محصولات رونمایی‌ شده امروز محسوب می‌شود، در گذشته داروی هپاتیت C را از خارج وارد می‌کردیم‌ و امروزه ماده اولیه تولید این دارو به وسیله متخصصان جوان کشورمان در داخل تولید می‌شود.

وی ادامه داد: روز جهانی معلولان را به معلولان‌ عزیز و به ویژه جانبازان دفاع مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم دولت و مجلس در زمینه احقاق حقوق اجتماعی این افراد گام‌های مؤثرتری‌ را بردارد.

بهره‌برداری از 9 دارو و ماده اولیه جدید 

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروز دستاوردی از مجموعه کار و تلاش جوانان در حوزه تولید محصولات پزشکی انجام می‌شود، افزود: در هفته پیش 9 دارو و ماده اولیه جدید به بهره‌برداری رسیده است که این خبرها باعث خوشحالی مردم می‌شود و تولید این گونه محصولات اراده دانشمندان و جوانان عزیز را نشان می‌دهد.

هاشمی تصریح کرد: امروز محصولات شرکت‌های دانش بنیان در حالی رونمایی می‌شود که همه این محصولات در مرحله تجاری‌سازی قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: داروهای ساخت داخل از کیفیت خوبی برخوردار است، به طور مثال شربت خوراکی ژل رویال‌ در درمان عارضه‌ها مفید است و این ژل در مفاصل تزریق می‌شود و برای سالمندان بسیار مؤثر است.

رونمایی از پانسمان زخم‌های بیولوژیکی‌ 

وزیر بهداشت تأکید کرد: یکی از محصولات رونمایی شده امروز پانسمان زخم‌های بیولوژیکی‌ است که سرعت ترمیم زخم را بهبود بخشید و از کیفیتی بالا برخوردار است.

هاشمی با اشاره به اینکه امروز ماده اولیه داروی هپاتیت C به وسیله جوانان تولید شده است، گفت: قبلاً دارو را با کیفیت خوب و با هزینه‌ای 100 برابر کمتر از قیمت وارداتی‌ آن تولید می‌کردیم.

تحریم را محکوم می‌کنم

هاشمی تأکید کرد: تحریم‌ها را محکوم می‌کنیم، تحریم به نوعی جنگ و حمله است و منافع یک ملت را به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: تحریم در حوزه پزشکی، سلامت انسان‌ را به خطر می‌اندازد و بیشتر جنبه انسانی دارد. آمریکا و هم پیمانانش در منطقه ادعا می‌کنند که دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست اما این ادعا دروغ است.  آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که در زمینه دارویی ما هیچ‌گونه تحریمی را اعمال نکرده‌ایم اما در طول یک ماه گذشته هیچ شرکت دارویی قادر نبوده است تبادل مالی با سایر کشورها داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: بارها گفته‌ام در قرن ۲۱ حرف از تحریم یک شوخی‌ بیش نیست آن هم برای کشوری که حداقل از ۱۵ همسایه برخوردار است، به غیر از افکار مریض و بیمار هیچ کس از تحریم و جنگ استقبال نمی‌کند.

فروشندگان به دنبال سوء استفاده نباشند

وی تصریح کرد:  برای مقابله با تحریم‌ها باید از فرصت تحریم‌ها استفاده کرد، حتماً باید از تولیدات داخلی حمایت شود و  اجازه ندهیم محصولی که استانداردهای کافی را ندارد وارد بازار شود، وقتی محصولی را تائید می‌کنیم مردم مطمئن هستند استفاده از آن محصول برایشان مشکلی ایجاد نکرده و استانداردهای لازم را داراست از سوی دیگر فروشندگان نیز به دنبال سوءاستفاده نباشند و  باید تلاش کنند اعتماد از دست رفته را برگردانند.

هاشمی افزود: در برابر تحریم‌ها ایستادگی می‌کنیم، همچون حالا که خبری از  ضعف مردم ایران در برابر فشار قدرت‌های بزرگ نبوده است؛ تولید محصولات بومی و داخلی و حمایت از این محصولات  راه مقابله با تحریم‌ها را هموار می‌کند و وظیفه آن بر عهده دولت است؛ وزارت بهداشت به طور کامل از تولیدکنندگان‌ داخلی حمایت می‌کند هر چند برخی از افراد ما را متهم به این مسئله می‌کنند که طرفدار واردات هستیم، باید درست فکر کنیم و محصول مرغوب و با کیفیت مناسب در حوزه پزشکی باید در اختیار مردم قرار دهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: مهم‌ترین کمک وزارت بهداشت این است که با رعایت کیفیت و اثربخشی خوب محصولات مدت زمان تأیید داروها را کاهش دهد، زیرا اخذ مجوزهای لازم برای یک محصول و تأیید نهایی آن در حدود 2 سال به طول می‌انجامد و تأکید ما بر حفظ حقوق مردم و صیانت از استانداردهاست که در حین ارتقاء کیفیت و افزایش سرعت در تأیید مجوزهای لازم است.

هاشمی ادامه داد: بیمه‌ها یکی از مسائل مهم در زمان تحریم‌ها محسوب می‌شود و پرداخت حق بیمه در حمایت از تولیدکننده‌ داخلی مهم است و دولت از محصولات جدید حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکننده، بازار را در اختیار آنها قرار می‌دهد به طوری که اگر محصولی در خارج از مرزها بازاری پیدا کند به ازای هر یک میلیون یورو 10 درصد از سهم بازار در اختیار آن شرکت قرار می‌گیرد و اگر محصولی بیش از 50 درصد بازار داخلی را به دست آورد از واردات 90 درصدی‌ آن محصول پیشگیری می‌کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری محصولات داخلی متناسب با 70 درصد بهترین برند دنیاست، افزود: امتیازهایی که وزارت بهداشت به شرکت‌های داخلی می‌دهد در هیچ جای دنیا به شرکتی تعلق نمی‌گیرد و من معتقدم که داشتن استقلال هزینه دارد و ملت ایران به خوبی توانسته است در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کند.

برخی از سایت‌ها به نادرست‌ از قول من نوشته‌اند که تحریم‌ها بی اثر است

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در برخی از سایت‌ها به نادرست‌ از قول من نوشته‌اند که تحریم‌ها بی اثر است، افزود: تحریم‌ها اثر می‌گذارد و این مطلب به معنای خود باختگی‌ نخواهد بود بلکه معنایش ظلم دولت‌مردان آمریکا و هم پیمانانش‌ به ملت ایران است، برخی از کشورهایی که ادعای حقوق بشری دارند اجازه تبادل پول به بانک‌های ایران نداده و مردم ایران را به این صورت تنها گذاشته‌اند.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها بیشترین اثرش‌ را تا پیش از 13 آبان گذاشته است و خوشبختانه توانسته‌ایم این تحریم‌ها را به بهترین نحو اداره کنیم، همین‌جا  باید بگویم کار ما سخت است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که به مردم کوچک‌ترین مشکل و صدمه‌ای وارد شود، برای مقابله با تحریم‌ها در ایران دوستانی مجاهد و در خارج افرادی انسان دوست داریم که ما را در زمینه مقابله با تحریم‌ها کمک می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: جامعه بین‌المللی باید به آمریکا و اروپا و همچنین کسانی که ادعای حقوق بشری دارند فشار وارد کند تا جلوی اینگونه رفتارها و ظلم‌هایی که به مردم می‌شود و با هیچ اصول انسانی سازگاری ندارد گرفته شود.

هاشمی ادامه داد: مطمئن هستیم ملت ایران توانسته‌اند در مدت 30 سال با تحریم‌ها مقابله کنند و ما در اصول انسانی پایدار هستیم.

وی تأکید کرد: دشمنان با استفاده از تحریم و فربه‌های مختلف سعی دارند ملت ایران را به زانو در بیاورند، افزود: ایستادگی در برابر تحریم‌ها پیامی روشن به آزادی ‌خواهان می‌دهد که دنیا نباید یک رئیس داشته باشد و همه مجبور بوده از آن رئیس تبعیت‌ کنند، به نظر من استقلال هزینه دارد و ملت ایران نیز به خوبی توانسته با تحریم‌های دشمنان مقابله و ایستادگی کند.

پرداخت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه برای جبران بدهی بیمه 

هاشمی‌ در خصوص پرداخت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه گفت: مبلغ 500 میلیون یورو از صندوق توسعه با اذن و اراده رهبری جهت جبران بدهی بیمه انجام می‌شود که مطالبات شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی، دولت، مراکز خصوصی و داروخانه‌ها با این بودجه‌ پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: هنوز این بودجه تبدیل به پول نشده است متأسفانه برخی از افراد دعواهایی راه انداختند که این بودجه صرف کدام بخش از دارو یا تجهیزات پزشکی می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: رئیس بانک مرکزی روز گذشته از دریافت ابلاغیه صندوق توسعه خبر داد و ما نهایت تلاش را می‌کنیم که هر چه سریع‌تر این بودجه تبدیل به پول شود تا بدهی شرکت‌های مختلف پرداخت شود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت نقدی در مصوبه شورای هماهنگی سران 3 قوا در حوزه امور اقتصادی داشتند، مشخص شد که پرداخت این بودجه از صندوق توسعه ملی بوده و هیچ ربطی به اعتبارات سال 97 ندارد و این بودجه با اذن رهبری معظم علاوه بر اعتبارات سال 97 به صورت قرض در اختیار دولت قرار گرفته است تا بدهی‌های انباشته شده به سازمان‌های مختلف پرداخت شود.

هاشمی گفت: اگر این اتفاق بیفتد و 500 میلیون یورو به پول تبدیل شود بخشی عمده‌ از بدهی شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی پرداخت می‌شود هر چند خود وزارت بهداشت در بخشی از خدمات از برخی از سازمان‌ها طلبکار‌ است اما تمام سعی ما این است که بدهی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی هر چه سریع‌تر تسویه‌ شود.

وی در خصوص طب ملی، سنتی و ایرانی گفت: وزارت بهداشت از طب ملی، سنتی در ایران حمایت می‌کند اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند اصول غیر علمی را تبلیغ کرده که این کار شیادی‌ای بیش نیست، خوشبختانه دادگاه ویژه روحانیت و دادستان با وزارت بهداشت همکاری خوبی دارد و در بستن مراکز غیرمجاز اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برخی از افراد که سواد طب ندارند و حتی مدرک دیپلم نداشته در برخی از رسانه‌ها به صورت تصویری افاضاتی‌ در خصوص تجویز‌های غیرعلمی و ضد علمی کردند که همینجا من باید بگویم که در اختیار دادن تریبون‌ها به اینگونه افراد ناآگاه‌ به سلامت مردم لطمه وارد می‌کند، توصیه می‌کنم لااقل‌ به اعتبار خودشان صدمه نزنند زیرا غیرعلمی بودن برخی تجویزها پنهان نمانده و یک زمانی هویدا می‌شود.

هاشمی یادآوری کرد: ما طرفدار طب ملی و سنتی هستیم به طوری که 7 دانشکده در سطح کشور طب سنتی را تدریس می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
چرا داروها آنقدر گران شدند و بسیاری از داروها کمیاب شدند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
فعلا که این شوخی!!!!!بهانه خوبی شده برای بی تدبیرای تدبیروامیدوفشاراقتصادی برمردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
چند نکته در مورد تحریم دارو:

1) همانطور که فرمودید تحریم های ظالمانه و خلاف قوانین است، پس چرا نماینده شما در سازمان ملل و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل که ماهانه به یورو از بیت المال جمهوری اسلامی میگیره این مسئله رو به جد پیگیری نمی کنه؟

2) در مورد تراکنش مالی، چطور وقتی به نفت می رسه همیشه فروش هست و پول میاد ، حالا که حرف دارو شده مشکل مالی دارید؟ اگر شرکت نفتی ها به جای درمان در خارج مجبور بشن تو بیمارستان های داخلی و با داروهای داخلی سر کنند، مجبور می شوند شرایط را درست کنند. چرا خون بعضی ها رنگینتره و همیشه دسترسی به دارو خارجی دارند.
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درهمه زمینه ها محتکران ورود پیدا کرده اند ودارو هم از این قضیه مستثنی نیست
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
درهمه زمینه ها محتکران ورود پیدا کرده اند ودارو هم از این قضیه مستثنی نیست
آخرین اخبار