به گزارش
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان اظهار کرد: باید ساختار جدید نظام آموزشی را با دیدگاهی کل نگر،جامع و یکپارچه و همه جانبه نگریست تا به تحلیلی صحیح وجامع دست یافت.
وی افزود: در ساختار قدیم نظام آموزشی،آموزش های مهارتی، در شاخه فنی وحرفه ای وکاردانش با موانع جدی روبرو بودند.
رئیس
فراکسیون فرهنگیان در تبیین این موضوع بیان کرد: دوره دو ساله در هنرستانها، نبودن دوره پیش دانشگاهی در شاخه آموزشهای مهارتی باعث ایجاد نگرش منفی به والدین تحصیل فرزندانشان در این شاخه شده بود.
وی تاکید کرد: محرومیت دانش آموختگان هنرستانی از شرکت در کنکور به علت نداشتن گواهینامه دوره پیش دانشگاهی(دیپلم ۱۱ ساله) این نگرش منفی را دامن زده بود.
وزیر اسبق آموزش وپرورش به
فشردگی جدول برنامه درسی در توجه به دوره دوساله و در نهایت کاهش کیفیت دروس کارگاهی وعملی به عنوان یکی دیگر از آسیب های این دوره اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر مهندسان زبده با تحصیلات عالی(کارشناسی ارشد وبالاتر) که به عنوان هنرآموز در هنرستانها اشتغال داشتند، انگیزهای برای ادامه خدمت در هنرستان نداشتند و عملا با تحت فشار قرار دادن مدیران آموزش وپرورش هنرستانها را خالی میکردند و به آموزشکدهها میرفتند.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه
وابستگی آموزشکدهها به وزارت آموزش وپرورش، بهانهای برای آموزش عالی شده بود، تصریح کرد: با توجه به این که آموزشکدهها به آموزش وپرورش وابسته بودند، مدارک فارغ التحصیلان اعتبار مدارک دورههای دانشگاهی را برای آن قائل نبودند و مورد توجه واقع نمی شد.
وی افزود: در مقوله اختصاص اعتبارات آموزشکدهها هم با توجه به این که عملا به هر دانشجوی این مراکز یک پنجم دانشجویان شاغل به تحصیل در آموزش عالی سرانه اختصاص مییافت، مشکلات عدیدهای را برای آموزش وپرورش ایجاد کرده بود ،که نارضایتی پرسنل و دانشجویان را به دنبال داشت.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: از سوی دیگر آموزشکدهها تنها قادر به جذب کمتر از یک دهم دانش آموزان هنرستانی از طریق آزمون اختصاصی بودند که بیرون ماندن دانش آموزان از گردونه آموزش باعث کاهش گرایش دانش آموزان به هنرستان شده بود.
هنرستان از هدف اولیه خود دور شده بودند
وی تاکید کرد: متاسفانه آموزشکدهها به جای ایجاد ارتباط ارگانیکی و ایفای نقش مکمل برای هنرستانها با راه اندازی دورههای کاردانی و بعضا کارشناسی از هدف اولیه خود دور شده بودند.
وزیر اسبق آموزش وپرورش گفت: ورود آموزش وپرورش به دانشگاهداری باعث شده بود بهجای آن که باری از روی دوش آموزش وپرورش برداشته شود، اعتبارات از جیب آموزش وپرورش در اختیار وزارت علوم قرار گیرد.
وی اظهار کرد: خروجی سیستم آموزشکدهها هم فارغ التحصیلانی بودند که وارد آموزش وپرورش نمیشدند، زیرا تربیت دبیر فنی وظیفه دانشگاه شهید رجایی بود.
حاجی بابایی تصریح کرد: برخلاف اظهارات اشتباه برخی از افراد هیچ هنرستانی به دلیل ساختار بسته آموزشکدهها نمیتوانستند از امکانات و تجهیزات آنها استفاده کنند.
وی ادامه داد: حتی مدیرکل آموزش وپرورش استانها در انتخاب روسای آموزشکدهها نقشی نداشتند و آنها خود را نهاد دانشگاهی مستقلی میدانستند که فقط از امکانات و منابع آموزش وپرورش استفاده میکردند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده مشکل تبعیض در سرانه دانشجویی، حقوق پرسنل و اعضای هیئت علمی آموزشکدهها با مصوبه مجلس برطرف شد و شاهد دانشگاهی مستقل در کشور هستیم که با عنوان دانشگاه فنی وحرفهای مهارت جویان هنرستانها می توانند با افتخار وارد آن دانشگاه شده و مدرک مورد تایید وزارت علوم را اخذ کنند.
وی افزود: در نظام جدید آموزشی همه دیپلمهها اعم از شاخه نظری یا مهارتی در آموزش و پرورش بی هیچ تبعیضی، به طور مساوی در طی 12 سال تحصیل موفق به اخذ دیپلم میشوند.
حاجی بابایی تصریح کرد: در سال 1390 با جذب بیش از 23 هزار نفر مهندس برای هنرستانها گامهای بلندی را در راستای ارتقای منابع انسانی در هنزستانها، برداشتیم.
افزایش ۱۵۰۰ هنرستان طی ۲سال
وی افزود: برای اولین بار مستقل از اعتبارات نوسازی، ردیف اعتباری پایداری را ویژه تجهیز هنرستانها در سرفصل بودجهای دولت ایجاد کردیم که متاسفانه دوستان در طی سالهای اخیر نتوانستند دولت را قانع کنند و این اعتبار رشد قابل توجهی نداشته است.
وزیر اسبق آموزش وپرورش بیان کرد: برای اولین بار پس از انقلاب در طول ۲ سال پایانی مسئولیت اینجانب تعداد هنرستانها از 4500 به بیش از 6000 هنرستان رسید و سهم دانش آموزان هنرستانی در دوره متوسطه از حدود 33 درصد به بیش از 44 درصد رسید.
وی گفت: آموزشکدهها و امکانات آنها بر خلاف هیاهوی عدهای به تاراج نرفته بلکه بر اساس مصوبه مجلس در خدمت فزرندان این کشور در شاخه آموزشهای مهارتی است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان اظهار کرد: با تغییرات اعمال شده، دانش آموزان هنرستانی البته این بار با انگیزه تحصیلات دانشگاهی از امکانات آموزشکده ها استفاده می کنند، ضمن این کهمدارک تحصیلی انها اعتبار بیشتری پیدا کرده، استادان و کارکنان به جایگاه خود رسیدهاند.
وی با اشاره به اینکه برخی همچنان درصدند تمام کاستیها در حوزه مدیریتی خود را به گذشته سوق دهند، گفت: در طول 6 سال گذشته، مدیریت آموزش و پرورش تنها با تکیه بر گفتار درمانی، در عمل، تامین و تربیت هنر آموز برای بخش آموزش های مهارتی را نادیده گرفته است؛ به گونه ای که به اعتراف رئیس وقت مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال 1396 ، هنرستانها حداقل با کمبود 36000 نفر ،هنر آموز و استاد کار روبرو بوده است.
حاجی بابایی گفت: متاسفانه سالهاست دکترین جناب فانی با پارادایم داشتن نیروی مازاد در اموزش و پرورش موجب شده است که این وزارتخانه دستاوردی جز شتاب بخشیدن به خصوصی سازی و به خطر انداختن امنیت و معیشت شغلی یک میلیون معلم به همراه نداشته باشد. واینهمه حرف های غیر کارشناسانه وفرافکنی نکنند.
انتهای پیام/