خبرگزاری رویترز نوشت از آنجایی که عربستان به سبب جنگی که در یمن به راه انداخته تحت فشار قرار گرفته، مسیر برگزاری مذاکرات صلح در یمن هموارتر شده است.

آمادگی سوئد برای میزبانی مذاکرات صلح یمن در پی تخلیه مجروحان حوثی برای دریافت کمک‌های درمانیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، عربستان سعودی که عامل اصلی جنگ خونین یمن است خروج زخمیان یمنی از صنعا برای دریافت کمک‌های درمانی را تایید کرده است. احتمالاً این امر که یکی از شروط جنبش انصارالله بوده باعث می‌شود اعضای آن در مذاکرات صلح سوئد شرکت کنند.

رویترز نوشت: از آنجایی که کشور‌های غربی عربستان سعودی را برای جنگی که در یمن به راه انداخته و ۱۰ هزار شهروند یمنی را تا مرز قحطی پیش برده تحت فشار قرار داده اند، مسیر برگزاری مذاکرات هموارتر شده است.

دو منبع آگاه احتمال دادند گفتگو‌های صلح یمن در روز چهارشنبه آغاز شوند. قدرت‌های غربی که سلاح و اطلاعات در اختیار ائتلاف عربستان قرار می‌دهند احتمالاً نفوذ بیشتری بر ریاض دارند و پس از رسوایی عربستان در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مخالف سعودی، و زیر ذره‌بین رفتن فعالیت هایش در یمن، ریاض را در روند مذاکره برای برقراری صلح قرار می‌دهند.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی، اعلام کرد: «ائتلاف با درخواست سازمان ملل برای تسهیل تخلیه ۵۰ حوثی مجروح موافقت کرده است. این تصمیم برای ایجاد اعتماد، اتخاذ شده است».

این مقام سعودی گفت: روز دوشنبه یک هواپیمای تجاری متعلق به سازمان ملل در صنعا به زمین می‌نشیند تا مجروحان را به عمان انتقال دهد.

مقامات انصارالله گفته اند اگر مجروحان برای دریافت کمک‌های درمانی خارج شوند و هواپیمای هیئت آن‌ها از سوی ائتلاف بازرسی نشود، در مذاکرات صلح سوئد شرکت می‌کنند.

ائتلاف متجاوز عربستان در سال ۲۰۱۵ در جنگ یمن مداخله کرد و با بمباران مناطق غیرنظامی افراد بی گناه بسیاری را به کام مرگ کشاند. حمایت کشور‌های غربی از عملیات عربستان در یمن از نظر جهانیان پنهان بود، اما به مرور و با افزایش تلفات غیرنظامیان و رسانه‌ای شدن قحطی و گرسنگی در این کشور، ائتلاف و حامیانش به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. قتل فجیع خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ریاض را رسوا کرد و انتقاد جهانیان را برانگیخت. در پی این رسوایی کشور‌های غربی دیگر نتوانستند همدستی در این فاجعه را انکار کنند و مجبور شدند برای کاهش بار جنایاتشان ترتیبی دهند که مذاکرات صلح یمن تسهیل شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار