رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت را موظف کردیم که تا 15 درصد از نیروهای خود را بکاهد، زیرا دولت باید چابک و کوچک شود.


لاریجانیبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز دوشنبه 12 آذر در محل تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، گفت: این ایام مصادف است با شهادت مرحوم مدرس که ایشان انسان نادری در تاریخ ایران بودند چرا که فقیهی ملا و یک اسلام‌شناس دردمند نسبت به منافع ملی و آینده‌نگر برای توسعه کشور ما در آن شرایط سخت جنگ جهانی بودند که البته نقش بی‌بدیلی داشتند و به همین دلیل در تاریخ ماندگار هستند، لذا سند جامعی وجود دارد که امروز به نام روز مجلس نامگذاری شود.

وی افزود: در ابتدای کار این دوره مجلس این موضوع مشخص بود با چالش های مزمنی مواجه بود به همین دلیل نظر نمایندگان این بود در حل چالش‌ها معطوف شویم و کمتر به قانونگذاری بپردازیم عمده‌ چالش‌هایی که وجود دارد وجود دولت پهنی است که هزینه زیادی را برای کشور دارد و این حجم گستردگی منافع کشور را هدر می‌دهد، لذا دولت باید کوچک می‌شد که یک گام در برنامه ششم برداشته شد و دولت مکلف شد تا 15 درصد از حجم خود را بکاهد البته اگر دولت بخواهد که مفید‌تر عمل کند باید چابک‌تر شود.

رئیس مجلس تصریح کرد: به من گفتند که در معاونت استخدامی این روند در حال پیشروی است، البته نظام بودجه‌ریزی نیز خیلی قدیمی است و باید بر اساس عملکرد صورت بگیرد که البته یک کار مستمر توسط دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد که هم اکنون آماده است که در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: نقدینگی یکی از معضلات کشور است به قبل از حوادث اخیر درباره مسائل ارزی نیز این امر هویدا بود که حجم زیادی نقدینگی در کشور وجود دارد، لذا مرکز پژوهش‌ها و مجلس هم برای جذب نقدینگی طرح‌های مالیاتی مفیدی ارائه دادند البته فکر نمی‌کنم که حرکت مطلوبی در این زمینه صورت گرفته باشد چرا که سه سال از تصویب این قانون می‌گذرد.

لاریجانی گفت: اخیرا در شورای هماهنگی قوای سه‌گانه اختیاری واگذار کردیم که این کار در جهت آبادانی کشور صورت بگیرد که یکی از موضوعات مهم مسئله بانک‌ها بود و از سال 94 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تحقیقات مفصلی انجام داد لذا اکنون کاملا مشخص است که باید برای حل این مشکل چه کرد.

نرخ سود بانکی مخل تولید کشور است

رئیس مجلس گفت: جنس این کار از راه تنقیح امکان‌پذیر است، نرخ سود بانکی مخل تولید کشور است و عمده مسائل کشور به این چالش برمی‌گردد که این امر که در شورای میان سه قوه حل شود.

وی افزود: در موضوع کاسپین دیدید که این مشکل چگونه چندین میلیون مردم را درگیر کرد و جلسات مختلفی میان مجلس و دیگر قوا صورت گرفت تا این معضل جمع شود.

لاریجانی ادامه داد: صندوق‌های بازنشستگی افق آینده‌ای روشنی دارد که این امر در مرکز پژوهش‌ها انجام شد. ما در بودجه امسال در رابطه به دولت اختیاری دادیم البته هنوز تحرکی ندیده‌ایم و اگر این گام به موفقیت برسد، می‌توانیم گام‌های بعدی را برداریم.

وی با اشاره به موضوع حل آب ادامه داد: موضوع آب نیاز به همیاری قوای مختلف دارد، لذا چنین مسائل مختلفی مجلس را درگیر کرده که در برخی از این مشکلات قانون‌گذاری صورت گرفت و برخی از آنها میان قوای سه‌گانه حل شود.

لاریجانی افزود: برخی مسائل احتیاج به قانونگذاری دارد و ما نیز 128 قانون مصوب کردیم که برخی مهم است و بعضی دیگر هم در جهت اصلاح امور صورت گرفته است، البته یک کار زیربنایی نیز در مجلس آغاز شده و آن تنقیح قوانین است چرا که ما قوانین زیادی داریم که منسوخ شده است که البته معاون حقوقی رئیس جمهور در این زمینه با ما همکاری می‌کند.

رئیس مجلس تصریح کرد: یکی از قوانین مهمی که در مجلس به تصویب رسید اشتغال پایدار در روستاها بود که ما از رهبری اجازه گرفتیم تا از صندوق توسعه یک و نیم میلیارد وام بگیریم و بانک‌ها نیز به همین میزان بودجه اختصاص دهند تا این محصولات در اختیار کسانی قرار بگیرد که می‌خواهند در روستاها کار کنند لذا اگر این اقدام بتواند جوانان را طی ایجاد شغل‌ها در روستاها نگه دارد می‌توانیم آن را ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: نظام جامع فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر اقدامات مهم ما بود،‌ به نظر می‌رسد که هرم نیروی انسانی از نظر تخصصی وارونه است به این معنا به جای آنکه متخصص کم باشد و تکنیسن بیشتر این موضوع جا به جا شده است.

لاریجانی ادامه داد: از دیگر قوانین مهمی که در مجلس به تصویب رسیده است، قانون مدیریت مصرف سوخت‌، قانون استاندارد، برنامه ششم، صدور چک، حقوق کودک و نوجوان، کاهش اعدام، حمایت از حقوق معلولان، بودجه، لایحه هوای پاک و خاک است که می‌توان به آنها اشاره کرد قانون ممنوعیت بازنشستگان از دیگر قوانین مهم بود که سر و صدای زیادی کرد.

رئیس مجلس گفت: همچنین قانون مکانیزه، بانک‌ها کارشان نیز تمام شده است قانون تجارت نیز به پایان رسیده و حدود 1200 ماده دارد.

قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی تقریبا به اتمام رسیده است/ برگزاری 28 جلسه برای حل چالش های کشور

وی گفت: قانون مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز تقریبا به اتمام رسیده و یکی از اقدامات مهم ما این بود که 28 جلسه برای حل چالش‌ها برگزار کردیم که برخی از آنها احتیاج به قانون‌گذاری داشت و برخی دیگر نیازمند همیاری میان قوای سه‌گانه داشت.

لاریجانی افزود: فضای مجازی یکی از محورهای مهم جلسات ما بود و ما در این جلسات به بحران‌آب، سرمایه‌گذاری، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات بازار نفت و گاز، ریزگردها، صندوق‌های بازنشستگی، مناطق زلزله‌زده، معضلات ارزی، بانک‌ها پرداختیم.

رئیس مجلس ادامه داد: همچنین درباره صندوق فرهنگیان و هدفمندی یارانه‌ها نیز بحث‌هایی داشتیم و حدود 2700 پرونده در دیوان محاسبات بود که 1100 از آن رای محکمه را کسب کرده است.

لاریجانی در خصوص عملکرد هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ، گفت: عملکرد مجلس را باید از وجوهی که در بعد نظارت، قوانین و حل مسائل کشور است، مورد ارزیابی قرار داد. همانطور که قبلا هم گفتم برخی از مسائل را مجلس می‌تواند حل کند و آن شامل قانون‌گذاری‌هایی است که بار مالی نداشته باشد، چون اگر بار مالی داشته باشد مورد انتقاد شورای نگهبان قرار می‌گیرد. بسیاری از چالش‌های کشور هم بار مالی دارد بنابراین باید وفاق بین قوه مقننه و قوه مجریه در حل مسائل به وجود آید.

رئیس مجلس افزود: به عنوان مثال مسئله آب مشکل بزرگ استان‌های مختلف است و یا مسئله محیط زیست مانند موضوع دریاچه ارومیه از جمله مسائلی هستند که طرح کردن آن ساده است اما حل آن احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد، بنابراین باید حتما با وفاق با دولت و یا ارائه لایحه و حل مسئله به نحوی که قوانین اجازه می‌دهد انجام شود.

لاریجانی ادامه داد: برخی از این مسائل احتیاج به قانون داشت، در بخش نظارت هم تحقیق و تفحص‌های لازم سوالات نمایندگان یا استیضاح وزرا انجام شده است.

وی ادامه داد: گاهی نمایندگان و کمیسیون از ماده 234 استفاده می‌کنند که استنکاف از قانون است که برخی از موارد آن در مجلس تصویب و به قوه قضاییه ارائه شده که مجلس هم پیگیر آن بوده است، اما بخش آصلی کار در حال حاضر حل مشکلات مردم است، کشور به خاطر شرایطی که داشته درگیر چالش‌هایی شده است و مقدار زیادی از وقت ماه در حال حاضر صرف حل این مسائل است.

تلاطمی که در مسئله ارز به وجود آمد، تاثیر بسیاری در مسائل دیگر داشت

رئیس مجلس گفت: تلاطمی که در مسئله ارز به وجود آمد، تاثیر بسیاری در مسائل دیگر داشت، و حل آن زمان زیادی را به خود اختصاص داد، هم کمیسیون اقتصادی و هم مجلس، هم بخش‌های دیگر مجلس درگیر بودند تا بتوانند به یک نظر مشترک رسیده و تصمیماتی در خصوص 12 بند مصوب گرفته شود که پس از اجرا باعث شد که یک ثبات نسبی در بازار ارز ایجاد شود. مسائلی که در حال حاضر وجود دارد باید در بازه زمانی مشخصی مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.

لاریجانی با اشاره به وضعیت خودرو در کشور بیان کرد: خودروسازان به ویژه قطعه‌سازان مشکلات عدیده‌ای داشتند که بر اساس آن این احتمال وجود داشت که ده‌ها هزار نفر از کار برکنار شوند؛ مجلس در این باره جلسات و کمیسیون‌های ویژه‌ای را برگزار کرد که به یک چارچوب مشخص رسیدیم که در روزهای آتی باید حتما محقق شود تا خودروسازی هم شرایط عادی‌تری را پیدا کند، شرایطی که در پدید‌ آمدن آنها عناصر خارجی و داخلی بسیاری دخیل بودند.

رئیس مجلس درباره انتقاداتی که به عملکرد هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ویژه در خصوص مصوباتش درباره FATF و جایگاه این هیئت ارائه کرده است گفت: مجمع تشخیص مصلحت دو وظیفه مهم دارد؛ نخست مواردی که مجلس و شورای نگهبان به اختلاف می‌رسند، وظیفه دوم مجمع جنبه نظارتی دارد یعنی در وظایف رهبری آمده است که سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع ابلاغ کند، بنابراین ابتدا مواد خام آن را در مجمع تدوین می‌کنند و پس از ارائه نظراتشان رهبر انقلاب بر مبنای صلاح دید آن را ابلاغ می‌کنند؛ در کنار این دو وظیفه وظایف جانبی هم دارد.

لاریجانی تصریح کرد: در زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب بخش نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را هم که جزو وظایف رهبری است به مجمع واگذار کردند، در این دوره رهبر این اختیار را به مجمع دادند که هیئتی را انتخاب کنند که این مسئولیت نظارت بر سیاست‌های کلی را انجام دهد.

وی افزود: اما اشکالی که در اینجا وارد است متوجه روش اجراست که در این قضیه که مثل قانون گذاری ایهام ایجاد کرده است، حتی برخی از لفظ مجلس سنا برای آن استفاده می‌کنند که این نقش قانون‌گذاری نمی‌تواند داشته باشد؛ در روش اجرای آن هم اگر هیئت نظارت نظراتی را بر اجرای سیاست که می‌تواند اعمال کند که بعد از بررسی و صلاح دید کمیسیون‌ها تصویب و به شورای نگهبان ارائه می‌کند که بعد از توافق بین شورای نگهبان و کمیسیون‌ها وارد مجلس شده و بعد از بررسی و صلاح دید به مرحله اجرا می‌رسد؛ بنابراین اگر مراحل قانونی اجرا شود دیگر جایی برای اختلاف وجود ندارد.

زمان مناسبی برای تغییر قانون اساسی نیست

لاریجانی در پاسخ به این سؤال که برخی از نمایندگان تقاضای بازنگری در قانون اساسی و همین طور تشکیل مجلس دوم گفت: این تقسیم بندی در برخی از دُول وجود دارد، اینکه در قانون اساسی اموری وجود دارد که باید متناسب با شرایط تغییر کند، سالهاست که مطرح است، اما در شرایط فعلی اگر ما بخواهیم وقتمان را به این مسئله اختصاص دهیم، تصور نمی‌کنم زمان مناسبی برای این کار باشد، در حال حاضر چالش عمده ما مسئله تحریم‌ها و شرایط داخلی کشور است و فعلا بن‌بستی هم در قانون اساسی نیست و می‌شود با تدابیری که رهبر معظم انقلاب می‌اندیشند این مسائل را حل کرد.

رئیس مجلس ادامه داد: من فکر می‌کنم ما باید حتما از این شرایط عبور کنیم تا بتوانیم به این مسائل بپردازیم، مسائلی که الان در حال حاضر مردم با آن مواجه هستند، اولویت دارد و ایجاد تغییر در قانون اساسی کار ساده‌ای نیست؛ نظاماتی در قانون اساسی وجود دارد که باید مجلس جدیدی تشکیل شود و پس از آن به تایید رهبر برسد و بررسی‌های لازم برای آن انجام شود که همه مراحل مستلزم یک زمان طولانی است، ما مسائل مهمتری مانند حل مسائل کارخانه‌ها داریم و در حال حاضر نمی‌توانیم وقت خود را به تغییر قانون اساسی اختصاص دهیم.

افزایش حقوق برای سال دیگر شامل کارگران هم خواهد شد

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه مجلس چه برنامه‌ای برای افزایش حقوق و قدرت خرید مردم دارد و آیا این افزایش حقوق شامل کارگران هم می‌شود؟  تاکید کرد؛  این افزایش حقوق علاوه بر کارمندان حتما شامل کارگران هم خواهد شد، اینکه ما تغییری در حقوق متناسب با شرایط ایجاد کنیم، بله این افزایش حقوق از نظر من هم کافی نیست اما وضع کشور اینطور است، باید یک حالت پله‌کانی برای آن در نظر گرفت و در مجلس به این مسائل خواهیم پرداخت و در مورد اینکه باید وضعیت افراد دیگر را هم در نظر گرفت، نظرات مختلفی وجود دارد، یک نظری را مرکز پژوهش‌ها مدت‌هاست که مطرح کرده است و آن هم تغییراتی در مورد مسائل مختلف انرژی است که هنوز ما با دولت به تفاهمی نرسیده‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: نظر دیگر درباره بسته‌های حمایتی است که یک نوع کمک‌رسانی به اقشار مختلف است، کلیت ارائه بسته‌ها مورد بررسی قرار گرفت که کمک‌هایی به اقشار مختلف جامعه برای رفع برخی از نیازها شود. در بحث بودجه حتما به این بخش‌ها توجه ویژه‌ای شده و درباره آن حتما تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: اروپایی‌ها در گذشته پس از خروج آمریکا از برجام اصرار به ادامه حضور ایران در این توافق داشتند، ولی خودشان تعهدات خود را به موقع انجام ندادند. در عین حال راهکارهایی را مطرح کردند که این راهکارها گاهی دچار تغییر شده است؛ ایران در حال رصد اقدامات اروپا است و در شورای هسته‌ای نیز درباره این موضوع بحث می‌کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: توافق هسته‌ای یک توافق بین‌المللی است و عنصر مزاحمی در این بین مشکلاتی ایجاد کرده است، سوال اینجاست که آیا دیگران خواهان پایبندی به این توافق هستند یا خیر؟

وی ادامه داد: طرف‌های دیگر برجام همچنان اصرار دارند که به این تعهد پایبند هستند، ولی ایران تا به امروز این موضوع را مشاهده نکرده است. آنها می‌گویند از نظر اجرایی در عمل به تعهداتشان مشکلاتی دارند. شاید هم این ادعا درست باشد، چرا که امروز مسئله اقتصادی در دنیا موضوع خیلی مهمی است و به یک ابزار تبدیل شده است و همواره از این ابزار استفاده می‌شود؛ به طور مثال پس از جنگ سرد تیغ اقتصاد موضوع بسیار مهمی شده است.

اگر مذاکرات با اروپا به نتیجه نرسد، تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد

لاریجانی تاکید کرد: ایران و طرف‌های دیگر معاهده هنوز در حال مذاکره هستند و اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، اقدامات لازم انجام خواهد شد و در غیر این صورت در این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه مقننه درباره احتمال تعیین ضرب‌العجل برای اروپا در موضوع برجام، گفت: وزیر خارجه کشورمان تأکید کردند که در حال مذاکره با طرف‌های دیگر برجام هستیم که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد، تصمیم‌های لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

امروز زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست

لاریجانی درباره استیضاح وزیر امور خارجه تصریح کرد: مسئله استیضاح جزء  حقوق نمایندگان است، ممکن است جمع مجلس امری را به مصلحت ندانند، ولی نمی‌شود این موضوع را به اقلیتی حاضر در مجلس تحمیل کرد؛ چرا که آنان نیز می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، بنابراین این موضوع اتفاق خارج از روالی نیست.

رئیس مجلس افزود: زمانی که استیضاح مطرح می‌شود، در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این بین ممکن است آنها متقاعد شوند و اینکه مصلحت تشخیص داده شود، کار مجلس است، برخی نمایندگان معتقدند که امروز زمان مناسبی برای استیضاح وزیر امور خارجه نیست، ولی به هرحال اختلاف همیشه وجود دارد و افرادی به شکل دیگری فکر می‌کنند.

وی درباره صحبت‌های وزیر امور خارجه درباره پولشویی گفت: نکته‌ای که آقای ظریف بیان کردند، مقدمه و مؤخره‌ای داشت، در ابتدا گفته بودند بیشتر کسانی که درباره لایحه CFT از روی عقیده خود و صادقانه نظر می‌دهند، ولی برخی از آنها ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته باشند که شاید اگر موضوع دوم را بیان نمی‌کردند بهتر بود که گاهی سیاستمداران نکاتی را بیان می‌کنند که ایشان می‌توانست این موضوع را مطرح نکند.

رئیس قوه مقننه درباره چشم‌انداز بودجه سال آینده و جایگاه ارز، افزود: باید براساس شرایط فعلی انتظارات خود را متعادل کنیم، موضوع فروش نفت و مسائلی که از جمله تنگناهای صادرات و واردات به وجود آمده، تأثیراتی در قیمت‌ها خواهد گذاشت؛ کما اینکه در چند روز گذشته قیمت نفت به طور مثال 70 دلار بود و امروز به پایین‌تر از آن رسیده که نتیجه می‌گیریم این موضوع تأثیرگذار است که باید نظری که نزدیک‌ به واقعیت است را بپذیریم.

لاریجانی ادامه داد: برخی از این تنگناها که برای کشور به وجود آورده‌اند، به طور مستقیم روی قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد که باید برای آن فکری کرد. ولی آنچه مهم است، ما برای نیازهای اساسی مردم تلاش کنیم تا ارزی با قیمت پایین برای آنها اختصاص یابد تا تأثیر زیادی روی قیمت‌ها از جمله بهداشت، درمان و غذا نگذارد.

رئیس مجلس با بیان اینکه در این باره دو نظریه مطرح است، گفت: برخی معتقدند قیمت‌ها را یکسان و یارانه‌ها را بیشتر کنیم و برخی دیگر این اقدام را تورم‌زا می‌دانند. نظری که امروز مقبول واقع شده، این است که قیمت پایین را بپذیریم، چرا که تورم بیشتر باعث آسیب به کشور خواهد شد.

وی در ادامه، با بیان اینکه باید تلاش کرد تا به موضوع آبادانی کشور لطمه‌ای وارد نشود، تصریح کرد: زمانی که درآمدهای شما کاهش پیدا می‌کند، حقوق و مزایا و نیازهای کشور در ابعاد گسترده مشکل پیدا می‌کند، بنابراین فشار آن به بخش عمرانی وارد می‌شود و برای آن باید چاره‌ای اندیشید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به رویکرد مسئولان طی سال‌های گذشته در سازمان برنامه، گفت: آنها رویکردشان انواع اوراق‌های یکساله، دوساله و ... بود که حتما در جریان هستید که پیمانکاران چه مشقت‌هایی را برای نقد کردن این اوراق داشتند، پیشنهاد ما این بوده است که طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام را واگذار کنیم و امسال هم با فشار بیشتر ساز و کارهای بیشتری را فراهم کنیم که از این 500 هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام واگذاری‌هایی صورت گیرد؛ چرا که طرف مقابل هم با اضافه کردن سرمایه‌های دیگر به این مبلغ رونق اقتصادی به وجود می‌آورد.

لاریجانی ادامه داد: باید برای طبقات پایین‌تر کشور ساز و کارهایی فراهم کنیم تا با توجه به فشارهای امروز خیلی در مشقت قرار نگیرند که از جمله می‌توان به کارگران، کشاورزان و افرادی که در وضعیت مناسب اقتصادی قرار ندارند، اشاره کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری هم اقداماتی صورت گیرد. امروز با توجه به گذراندن قانون پنجره واحد و موظف کردن دولت برای حذف قوانین دست و پا گیر، همچنان رتبه خوبی نداریم که نشان می‌دهد در این زمینه کارهای دقیقی صورت نگرفته است که این از بخش‌های مهمی است که می‌تواند فضای کسب و کار را تسهیل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی مشکلات مردم به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی قوانین یا درست اجرا نشدن آنها نظر شما نسبت به این موضوع چیست، گفت: چند روزی است که درباره نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان مسائلی مطرح می‌شود که برخی آن را به درستی اجرا نمی‌کنند، در صورتی که این قانون قابلیت اجرا و ضمانت اجرایی دارد و در صورت تخلف دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی با آنها برخورد می‌کند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: به طور مثال شهرداری‌ها اعلام می‌کردند که این قانون به آنها تعلق نمی‌گیرد، اما با استعلام از معاونت قوانین مجلس متوجه شدند که قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل آنها هم می‌شود؛ لذا اگر قانونی ضمانت اجرایی نداشته و یا مشکلی در اجرا دارد، می‌توانند با کمک معاونت قوانین مجلس این موضوع را حل کنند؛ همانگونه که دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا اخیرا به دلیل ابهام در بخش قیر استعلام و سوالی را مطرح کرد و مشکل حل شد.

لاریجانی افزود: امروز بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به بحث سرمایه‌گذاری داریم و اکنون دولت در بخش فرسوده سرمایه‌گذاری‌هایی را کرده است که در بسیاری از موارد قانون وجود دارد، تنها باید روند اجرای آن تسهیل شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به سپری شدن سه چهارم زمان مجلس دهم، به نظر شما اکنون این مجلس در کجا قرار دارد، گفت: مجلس از نمایندگانی تشکیل شده که مردم به آنها رأی داده‌اند و براساس قانون وکلای ملت نمی‌توانند وظایف خود را به شخص دیگری واگذار کنند؛ لذا عامل به فرد است و هر کسی که در مجلس تلاش کند، می‌تواند کار را پیش ببرد.

وی تأکید کرد: با توجه به تجربه بنده در این 40 سال انقلاب اسلامی، هرکسی فکر کند می‌تواند 80 درصد کار را جلو ببرد، همانگونه که برخی از نمایندگان مجلس اکنون به طور فعال برای حل مشکل مردم طرح‌هایی را ارائه می‌دهند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: آقای فرهنگی برای اصلاح بودجه و حل مشکل مردم طرحی را ارائه کرد، حال مجلس این موضوع را بپذیرد یا نپذیرد. اما کار درستی انجام شده یا آنکه کاتب و قاضی پور طرح‌هایی را ارائه می‌کنند و اینها فعال هستند که بسیار خوب است.

لاریجانی اظهار کرد: برخی چالش‌های امروز با قانونگذاری حل می‌شود، اما وقت بسیاری از نمایندگان برای حل مشکل حوزه انتخابیه آنها سپری می شود، زیرا آنها بیشتر در ارتباط با مردم هستند و مردم مشکلات خود را برای آنها بازگو می‌کنند و نمایندگان هم دردمندانه مشکل مردم را پیگیری می‌کنند. البته شاید در صحن مجلس این پیگیری‌ها به قانون تبدیل نشود، اما به کشور آرامش می‌دهد.

رئیس مجلس با بیان اینکه سنخ کار بیشتر نمایندگان رفع مشکلات مردم است افزود: برخی مشکلات هم برای حل نیاز به هماهنگی سران قوا دارد؛ همانطور که برای رفع مشکل ارز 12 بند در شورای اقتصاد سران قوا قرار داده شد، البته بخشی از این اقدامات مربوط به مجلس است، زیرا در مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون‌ها و ... این مسائل بررسی و کارشناسی شده است.

وی با اشاره به موضوع حمل و نقل ریلی در کشور هم بیان کرد: یکی از مشکلات حمل و نقل ریلی و ما کمبود منابع داریم، اما قرار شد 7 الی 8 میلیارد سرمایه‌گذاری ریلی از طریق فاینانس انجام شود، ولی دولت باید 15 درصد اول آن را می‌داد که این کار را نکرد و بنده از رهبری معظم خواستم تا این مبلغ را از صندوق توسعه ملی بپردازیم.

اکنون شرایط برای مذاکره با آمریکا مهیا نیست/ما نمی‌خواهیم به دیپلماسی بزک اعتماد کنیم

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا بارها صحبت از مذاکرات بی‌قید و شرط با ایران را انجام داده، آیا به نظر شما می‌توان مذاکرات مجددی مانند برجام 2 با آمریکا داشت، گفت: سخنان رئیس جمهور آمریکا 2 سنخ دارد، یکسری حرف بی‌حساب و کتاب و جسارت به ملت ایران که گفتن حرف‌های سخیف باعث مباهات نیست.

لاریجانی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا بعد هم اعلام می‌کند آماده مذاکره است، اما این کشور به تعهد و قواعد پایبند نیست؛ مگر ما مذاکره نکردیم؟ زمانی که کشوری توافق بین‌المللی را زیرپا گذاشته و اجرا نمی‌کند، چه باید کرد؟

رئیس مجلس تأکید کرد: این سخنان رئیس جمهور آمریکا یک شگرد است و باطناً به دنبال مذاکره نیست، زیرا از یکسو حرف‌های سخیف آنها گفته می‌شود و از سوی دیگر مگر ما طی سال‌ها بحث یک توافق‌نامه انجام ندادیم و همکاری نکردیم؟ لذا این کشور به توافق هسته‌ای بازگشته و یک گام بردارد تا ما تصمیم بگیریم.

وی در ادامه همین سخنان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد، ایران با آن مذاکره می‌کند، بیان کرد: اکنون شرایط را برای مذاکرات مهیا نمی‌بینیم. بیشتر حالت تفنن دارد و ما نمی‌خواهیم به دیپلماسی بزک اعتماد کنیم. اگر آقایان معتقدند به مذاکره، یک قدم برداشته و حسن نیت نشان دهند، اما آنها حرف‌های سخیف می‌زنند و این سخنان سطح دیپلماسی آنها را پایین آورده است.

گفت‌وگوی ملی احتیاج میز و صندلی ندارد

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اراده جریان‌های سیاسی برای گفت‌وگوی ملی اظهار کرد: معتقدم که گفت‌وگوی ملی احتیاج میز و صندلی ندارد بلکه نیازمند اراده احزاب  است، نمونه‌ای از اختلاف‌نظرهایی که در مجلس وجود دارد، در بیرون هم هست و با توجه به مشکلات کشور در برابر حریف خارجی، هرچه انسجام بیشتری میان احزاب باشد بهتر است و فکر می‌کنم که دوستان این بلوغ را دارند تا با حفظ انسجام به دولت کمک کنند.

وی افزود: من مذاکره‌ای با جناح‌ها نداشته‌ام، اما برخی از دوستانی که در مجلس هستند اظهار علاقه می‌کنند، اما بنده‌ گفت‌وگوی مستقیمی نداشته‌ام که پاسخ درستی در این زمینه ارائه کنم.

سازوکار مالی اروپا ارتباطی با FATF  ندارد

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر FATF و CFT به نتیجه نرسند می‌توانیم به ساز و کار اروپا امید داشته باشیم، گفت: ساز و کار مالی اروپا خیلی ربطی به این موضوع ندارد و اینکه بانک‌های اروپایی می‌گویند که شرط ما این است که مسائل حل شود، به دلیل فشارهای آمریکاست، لذا در حال حاضر مسئله‌ای که ما با آن مواجهیم این است که اروپا به نظر نهایی برسد و تصمیم خود را به ما بگوید در رابطه با روابط FATFو CFT باید بگویم که آنها مسیر قانونی خود را طی می‌کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به شرایط موجود ما در برجام خواهیم ماند و یا خیر، خاطرنشان کرد: بستگی به زمان و شرایط دارد، زمانی که‌ آمریکا از برجام خارج شد، ما نیز حق خروج داشتیم، اما براساس شرایط این کار را انجام ندادیم و اینکه حقمان را کی مصرف کنیم، بستگی به شرایط دارد.

رئیس مجلس درباره دیدار رئیس جمهور چین و آمریکا و نظرش درباره کشور چین، گفت: البته من از سوال شما دقیقا متوجه نشدم که کی با کی مذاکره کرده است، اما اینکه چین جلوی یکجانبه گرایی آمریکا را در اقتصاد بگیرد، کار خوبی است. ما نیز با این کشور رابطه بلندمدتی داریم و بنده چند سال پیش که به چین رفته بودم، رئیس جمهور این کشور گفت که روابط راهبردی با ایران پایه‌گذاری کرده‌ایم که این دارای معنا است. همچنین وی در سفری که به ایران داشت نیز مجددا این جمله را تکرار کرد.

وی ادامه داد: چین کشور تأثیرگذاری است و در حوزه های مختلف امکاناتی دارد و ما از نقش آفرینی این کشور در ایران استقبال می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش درآمدهای دولت و با توجه به افزایش قیمت ارز اظهار کرد: باید دید که درآمدهای دولت چقدر افزایش پیدا کرد، چرا که عمده منابع مالی مربوط به کالاهای پزشکی و مایحتاج مردم است و بودجه نیز براساس نرخ ارز 4000 تومانی بود که تفاوت 200 تومانی داشت.

لاریجانی افزود: درآمد بازار ثانویه نیز چندان مربوط به دولت نیست و بنده به دیوان محاسبات گفته‌ام که این امر را بررسی کنند، البته ما کاهش فروش نفت را داشته‌ایم و برخی از درآمدهای مالیاتی و واگذاری‌ها نیز ممکن است به نتیجه نرسیده باشند، لذا باید ببینیم که درآمدهایی که در بودجه پیش بینی شده بود محقق شده است و یا خیر.

فعلا بحثی درباره بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی در سال 98 نداریم

رئیس مجلس در رابطه با دو نرخی شدن بنزین در بودجه سال 98 اظهار کرد: فعلا بحثی درباره بالا رفتن نرخ حامل‌های انرژی در سال 98 نداریم و کارت سوخت ممکن است ابهام‌هایی را ایجاد کند، اما در واقع باید جلوی قاچاق سوخت را بگیرد.

وی افزود: اما درباره اینکه چگونه باید جلوی قاچاق را گرفت ما مُصریم که به مردم فشار نیاید و البته راه‌هایی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بنده با برخی از اقتصاددانان و فعالان حوزه اقتصاد در رسانه جلسه‌ای داشته‌ام و آنها پیشنهاداتی داده‌اند تا مصرف انرژی کاهش پیدا کند و جلوی قاچاق گرفته شود، به نحوی که به مردم فشار نیاید؛ لذا یک معامله سه وجهی ایجاد شد که به نظر می‌رسید منجر به تورم می‌شود، در هرحال این مسئله در حال بررسی است.

لاریجانی درباره اظهارات ظریف و رحمانی فضلی درباره پولشوئی و پول‌های کثیف اظهار کرد: دو مسئله مطرح است که آیا در کشور به قول آقای رحمانی فضلی پولشوئی و یا پول کثیف داریم؟ بله هست، که باید راه حل آن مطرح شود.

رئیس مجلس ادامه داد: مردم انتظار دارند که مسئولان اعلام نظر کنند و یا مشکلات را حل کنند. گاهی می‌بینیم که در رسانه‌ها مسئولان می‌گویند فلان چیز قاچاق در دست برخی است و آن را گرد می‌کنند، بیان چنین حرف‌هایی چه خاصیتی دارد، مسئولان باید راه‌حل ارائه بدهند، اگر صحبت از دست‌های آلوده و پول کثیف می‌کنند، به هرحال دولت هستند و با مجلس همکاری کنند تا فرد خاطی اعدام شود.

وی افزود: فکر می‌کنم که یک عملیات روانی را در کشور شاهد هستیم که در درون دروغ زیاد گفته می‌شود، عده‌ای هم به جای حل مشکل روی آن می‌گذارند و به مردم تحویل می‌دهند، این دوستان اگر در قوه قضائیه هستند رسیدگی کنند چرا اعمال نظر می‌کنند؟ اگر هم در قوه مجریه هستید راه‌حل بدهید و اگر هم که در قوه مقننه هستید خب طرح بدهید. مضطرب کردن مردم چه خاصیتی دارد؟

برگزاری رفراندوم برای موضوعات تخصصی کار مشکلی است

لاریجانی درباره انجام رفراندوم لوایح FATF گفت: برگزاری رفراندوم برای موضوعات تخصصی کار مشکلی است، چرا که در موضوعات فنی حتی حقوقدانان در بررسی لوایح با مسئله روبرو می‌شوند، اما بنده مخالف موضوع نیز نیستم. در هر صورت برای بررسی موضوعاتی که به ظرافت فنی و حقوقی نیاز دارند، باید مجلس، قوه قضائیه و دولت بحث را حلاجی کنند.

وی ادامه داد: از ۴ لایحه مربوط به FATF، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و ۲ لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، پس از طرح در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود، اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد، بنابراین بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است به سمت نظام پارلمانی حرکت کنیم، گفت: مقام معظم رهبری چندی پیش در جمعی در کرمانشاه به این مسئله اشاره کردند و به نظر بنده هم کار خوبی است، اما شرایط امروز ما آمادگی این تغییر را ندارد و برای این تغییرات ظرف زمانی کشور مناسب نیست.

لاریجانی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تعطیلات مجلس شورای اسلامی تا این حد زیاد است، بیان کرد: تعطیلات مجلس مطابق آیین نامه است و پس از سه هفته جلسه علنی، نمایندگان یک هفته به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند که البته در آنجا هم تا نیمه‌های شب اقداماتی انجام می‌دهند و تعطیل نیستند و در آنجا مشغول کار هستند.

وی درباره ضرورت وحدت ملی در شرایط فعلی کشور گفت: در شرایط فعلی کشور بیش از هر زمان دیگری وحدت ملی اهمیت دارد و باید هر گامی در زمینه افزایش وفاق کشور برداشته شود.

لاریجانی ادامه داد: این کار در سطح حکومت انجام شده است و سران قوا مرتب جلساتی را جهت هماهنگی اوضاع کشور برگزار می‌کنند و اختلاف نظر‌های گروه‌های مختلف هم در آنجا مطرح می‌شود و در کل نمی‌توانم بگویم که جریان‌های سیاسی مختلف با هم اختلاف نظر ندارند، اما اقدامات زیادی برای افزایش این وحدت ملی انجام می‌شود.

وی در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی قرار است مسائل سال ۸۸ حل و فصل شود، گفت: این مسئله در شورای عالی امنیت ملی و توسط آقای شمخانی در حال پیگیری است و آنان این مسئله را دنبال می‌کنند.

رئیس مجلس درباره طرح اردوغان برای تغییر ساختار شورای امنیت مبنی بر اینکه دنیا بزرگتر از ۵ کشور است، تصریح کرد: این بحث جدیدی نیست و در گذشته هم ضرورت این نکته بار‌ها مطرح شده است.

وی ادامه داد: زمانی که شورای امنیت یکجانبه تصمیم می‌گیرد، مرجعیت خود را از دست می‌دهد و در جنگ عراق این مسئله را مشاهده کردیم و در شرایط فعلی هم اقدام درخوری برای حل مشکلات کشورهایی، چون یمن صورت نمی‌گیرد، البته تغییر ساختار شورای امنیت به سادگی رخ نمی‌دهد و مقداری زمان می‌برد تا این مسئله حل شود.

رئیس مجلس تأکید کرد: زمانی که شورای امنیت یکجانبه تصمیم می‌گیرد، مرجعیت خود را از دست می‌دهد و در جنگ عراق این مسئله را مشاهده کردیم و در شرایط فعلی هم اقدام درخوری برای حل مشکلات کشورهایی، چون یمن صورت نمی‌گیرد. 

لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و اقدامات مجلس در خصوص بهبود فضای کسب و کار گفت: قانون تسهیل فضای کسب و کار در همین راستا تصویب شد. اقداماتی را برای رفع قوانین مزاحم انجام داده‌ایم و به معاونت قوانین مجلس اعلام کرده‌ایم در راستای تسهیل فضای کسب و کار قوانین مزاحم را اعلام کند.

وی ادامه داد: همچنین از معاونت حقوقی رئیس جمهور خواسته ایم در راستای حذف آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مزاحم عمل کند، در شورای هماهنگی اقتصادی نیز این موضوع مطرح و مقرر شد در این راستا اقدام شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ورود شورای هماهنگی قوا به قانون گذاری بیان کرد: ما به این موضوع مقید هستیم که در شورای هماهنگی قانون گذاری نشود، زیرا به مصلحت هم نیست که نهادی مرجع قانونگذاری شود، در خصوص تصمیم شورای هماهنگی پیرامون چک تضمینی، بانک مرکزی برای کنترل پولشویی پیشنهاداتی داشت، زیرا معتقد بود ۸ هزار میلیارد تومان پولشویی از طریق چک‌های تضمینی انجام می‌شود. شورای هماهنگی معتقد بود این مساله باید از طریق بانک مرکزی حل شود، اما بانک مرکزی اعلام کرد نیاز به پشتوانه دارد، به همین دلیل شورای هماهنگی در این خصوص تصمیم گیری کرد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در برخی مسائل دولت می‌تواند به تنهایی تصمیم گیری کند، اما در شورای هماهنگی همفکری انجام می‌شود به عنوان مثال در مورد تصمیمات ارزی نیاز به هماهنگی با قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی بود. مثال دیگر اینکه سپرده گذاری ارزی نیاز به قانون گذاری نداشت و بانک مرکزی می‌توانست این کار را انجام دهد، اما مجلس برای جذب اعتماد مردم ورود کرد و مواردی که نیاز به قانون گذاری است باید به مجلس ارائه شود.

از کسی دلگیر نیستم

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدامات برخی نمایندگان مجلس مانند پیگیری موضوع بررسی کفایت ریاست مجلس به این خاطر که تصور می کنند رئیس مجلس قصد جبران مافات برخی مواضع آنها را دارد، گفت: در این خصوص نظری ندارم و معتقدیم پیشگویی ها و ضمیرخوانی ها درست نیست و این حق نمایندگان است که درباره رئیس مجلس نظراتی داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: توصیه دین این است که تا جایی که می توانیم از الفاظ دیگران حمل به صحت کنیم به خصوص که نمایندگان منتخب مردم هستند و جنس ما دلگیری نیست و منافع کشور مهم است لذا ضرورتی به سوءظن نیست.

رئیس مجلس در پاسخ سوال خبرنگار مبنی بر اینکه این نظرات عین گفته برخی نمایندگان بوده و صرفا برداشت ذهنی نیست، خاطرنشان کرد: تشخیص آنها نسبت به من اشتباه بوده چرا که تاکنون مسیری را طی کرده ایم که تا جایی که می توانیم مشکلات اصلی کشور را برطرف کرده و مسائلی از این دست دلگیری‌ها نپردازیم.

رئیس قوه مقننه در پایان با اشاره به مشکلات یمن خاطرنشان کرد: با تجزیه یمن مخالف هستیم چنانچه با تجزیه عراق نیز مخالف بودیم و پشت دولت عراق ایستادیم تا این اتفاق نیفتد چرا که پشت این قضیه آسیب به منطقه است.

انتهای پیام/

صحبت های علی لاریجانی در نشست خبری با خبرنگاران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
وقتی رهبر میگن مذاکره نمیکنیم یعنی تمام و آمریکا باید این آرزو را به گور ببرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
ما با آمریکا هیچ مذاکره و توافقی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مذاکره با امریکا را می خوایم چکار؟برجام مردم رو به سختی و مشقت انداخت دیگه کافی
Germany
محسن
۲۳:۴۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
سلام ، فقط همین بدان که برجام باعث بدبختی و مشقت مردم نبود اگر برجام بنفع ما نبود ایالات متحده از اون خارج نمیشد بخاطر برجام بود که ما نفت را به هر کشوری که دوست داشتیم میفروختیم و پولش را نقدا دریافت می کردیم اما الان چی ففط خوشحالیم که این طلای گرانبهای سیاه را میدیم به چینی های کمونیستی و بخاطر تحریم swft امکان جابجایی پول وجود ندارد. ببین فکر کن ریشه یابی کن تازه اگر همه چیز خوب پیش رفته بود الان سوار بهترین هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و خیلی از امکانات دیگر بودیم ببین فکر کن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
قبل از برجام نفت 150دلار بود بعد از برجام شد 50 دلار.خود برجامیان میگن دستاوردش هیچ بوده شما اینهمه منفعت!!!روچطوری پیدا کردی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
ما با آمریکا هیچوقت مذاکره نمیکنیم در هر شرایطی..چون آمریکا دروغگو و دورو است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
شرایط را برای مذاکره با آمریکا مهیا نمی‌بینیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مذاکره با آمریکا یک حرف بیهوده است در هر شرایطی.
ما آمریکا را زیر پا میگذاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
خواهشا بنزین را گران نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
سلام دولت کسری بودجه دارد دولت سود ده نیست از کجا میخواهد بیستدرصد اضافه حقوق به کارمندان خود بدهد این همان تورم است که دولت وبانکها انجام می دهند ؟؟؟؟؟
آخرین اخبار