برنامه «۰۰۹۸» به منظور اشاعه فرهنگ گفتگو در میان خانواده ها به روی آنتن شبکه آموزش می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه  «۰۰۹۸» از برنامه های جدید ترکیبی در شبکه آموزش سیما است که به طور کاربردی به موضوعات خانواده با نگاهی نو و متفاوت می پردازد.

این برنامه به نوعی موضوعات مختلف خانوادگی  که از زبان خانواده های حاضر در استودیو مطرح می شوند را به چالش می کشد و نیاز گفت و گو پیرامون مسائل گوناگون را یادآور می شود. 

نشست خبری این برنامه به منظور ارائه اطلاعات بیشتر با حضور شهرام کجوری مدیر گروه مهارت شبکه آموزش، محسن زارعیان تهیه کننده و عبدالرضا  امیراحمدی مجری در محل ساختمان شبکه آموزش سیما برگزار شد.

///

در ابتدای این نشست شهرام کجوری مدیر گروه مهارت شبکه آموزش سیما درباره چگونگی شکل گیری این برنامه توضیحاتی را ارائه داد که در ادامه می خوانید:

ایده شکل گیری برنامه چگونه ایجاد شد؟

اگر به خاطر داشته باشید مناظره‌های انتخاباتی که در سال ۹۲ از شبکه یک به روی آنتن می‌رفت پس از پایان انتخابات در همان فرم و در موضوعات دیگر ادامه یافت ازاین رو ما تصمیم گرفتیم که اگر این فرم برنامه را در موضوع خانواده و آسیب‌های آن ایجاد کنیم؛ یک مناظره تربیتی را در شکل جدید می‌توانیم به روی آنتن ببریم.

ما در این برنامه می‌خواهیم مردم خودشان حرف بزنند و مشکلاتشان را مطرح کنند تا گفتگو از خود آن‌ها شروع شود. مثلا سوالی در برنامه مطرح می‌شود که اگر در وسایل فرزند شما یک ابزار نامناسب پیدا شد شما چه خواهید کرد؟

این برنامه جزء برنامه‌هایی محسوب می شود که مجری نباید دیده شود اما در واقع ریتم برنامه در اختیار او قرار دارد. همه چیز در برنامه بر اساس «چرا، چگونه و به چه علت» مطرح می‌شود تا ریشه رفتار‌های مختلف بروز کند و  بتوانیم درباره آنها تبادل نظر داشته باشیم.

 در برنامه برای اینکه بتوان بخشی از آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها را به زبان راحت‌تری بیان کرد از  عروسکی استفاده می‌شود که به معنای جناب خان نیست اما برای شکستن فضای گفتگو و ایجاد جذابیت در برنامه حضور دارد.

ما برای آنکه بتوانیم خانواده‌های شرکت کننده در برنامه را با موضوع و حال و هوای یک برنامه تلویزیونی با خودمان همراه  کنیم حدودا یک روز ضبط داریم تا آنها بتوانند راحت به طرح مسئله بپردازند.

برنامه« ۰۰۹۸» کاملا سیال است و در مناظره‌ها گاهی جای افراد خانواده‌ها با هم عوض می‌شود زیرا از نظر عقاید به یکدیگر نزدیک‌تر هستند و می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند. سه محور اصلی شامل مهمانان، مجری و کلید واژه‌های گفتگو  شالوده اصلی برنامه را تشکیل می‌دهد.

///

موضوعات برنامه چگونه انتخاب می شوند؟

 موضوعات و کلید واژه‌های برنامه  بر اساس شخصیت مهمانان و خانواده‌های شرکت کننده انتخاب  می‌شوند و متناسب با بحث برنامه، آیتم‌های تولید شده،پخش می‌شوند.

در برنامه «۰۰۹۸»  گفتگوی میان خانواده بسیار حائز اهمیت است زیرا از همین حرف‌ها موضوعاتی پدید می‌آیند که اتفاقاً بحث اصلی خانواده و آسیب‌های جدی جامعه به شمار می‌رود.

در همین موضوعات که در حین برنامه مطرح می‌شود کارشناسان مختلف پیرامون آن موضوع اظهارنظر می‌کنند که  راهکار‌های مهارتی از طریق همین گفتگو‌ها مطرح می شود به طوریکه برنامه بدون جمع بندی نخواهد بود. ما در این برنامه سه محور شعار شبکه که «مردم، آموزش و مهارت» است را با «مهارت زندگی، آموزش خانواده و حضور مردم» معنا بخشیدیم که مردم برای مردم حرف می زنند.

تحقیقاتی را برای تولید برنامه ای درباره آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های خانواده انجام داده اید؟

در همکاری مشترکی که میان ما و قوه قضائیه شکل گرفت متوجه طرحی به نام «امید» در مورد آسیب شناسی و راهکار‌های پیشگیری از ناهنجاری‌های خانواده شدیم.

این طرح  تبدیل به کتابچه ای برای مهارت آموزی خانواده‌ها توسط قوه قضاییه شده بود که مورد استفاده ما هم قرار گرفت. حدود ۱۰۰۰ صفحه مکتوبات و تحقیقات کارشناسی داریم که به صورت دسته بندی‌های مختلف هر بار یک برشی از آن را در موضوعات برنامه در دستور کار قرار می‌دهیم.

خانواده‌ها در برنامه «۰۰۹۸ » اصل موضوع هستند و به سراغ سلبریتی‌ها نرفتیم اما برای جذابیت برنامه از خوانندگان و مهمانان سرشناس دعوت کرده ایم.

تولید چنین برنامه هایی سخت است  و اگر می‌خواستیم یک کارشناس دعوت کنیم تا مجری برنامه عبدالرضا امیر احمدی با او به گفتگو بنشیند دغدغه‌ای از بابت فرم و شکل برنامه نداشتیم اما من اعتقاد دارم برنامه سازی جزء سخت‌ترین مشاغل به شمار می‌رود و ما هم در این برنامه به نوعی ریسک کرده ایم که به جای انسان های معروف، خانواده‌های ایرانی را محور اصلی برنامه قرار داده ایم از این رو فکر می‌کنم با گذشت چند برنامه مخاطب خود را جذب خواهیم کرد.

///

چرا اسم برنامه «۰۰۹۸» است؟

در درجه اول علت نامگذاری آن این است که راه ارتباطی بین ما ایرانی‌ها شماره «۰۰۹۸» است، علت دوم اینکه از سال ۹۷ تا ۹۸ چه قدر تغییر کرده ایم؟ و علت سوم  این است که این برنامه «برنامه نود» خانوادگی است که ۸ شماره به آن اضافه شده است.

همه هدف ما در این برنامه این است که به خانواده‌های شرکت کننده و مخاطبی که در خانه نشسته ثابت شود که باید به دنبال آموزش و کسب مهارت برود.

برنامه «۰۰۹۸» یک برنامه چالشی در زمینه موضوعات خانواده است.  همه جوانان ما می‌توانند در زندگی خود موفق باشند زمانی که مهارت کافی را کسب کنند و ما هم در برنامه جدید شبکه آموزش به دنبال انتقال این مفاهیم هستیم.

///

محسن زارعیان تهیه کننده برنامه «۰۰۹۸» در این گفتگو درباره ساختار محتوایی این برنامه گفت که ریشه بسیاری از مشکلات امروز جامعه و خانواده های ما به دلیل گفت و گو نکردن است و مهمترین هدف برنامه را ایجاد فضای صمیمی برای تعامل خانواده ها با یکدیگر دانست.

محتوای برنامه «دو صفر نود و هشت» شامل چه موضوعاتی است؟

برنامه‌ «۰۰۹۸» همانطور که از اسمش مشخص است نماد ارتباط و گفتگوی ایرانی است. ابتدا قرار بود این برنامه درباره آسیب‌های اجتماعی کار شود اما از آنجا که درباره این موضوع زیاد صحبت کرده ایم و شرایط روانی جامعه به سمتی رفته که دیگر مردم از اعتیاد و طلاق و دیگر آسیب‌ها نمی ترسند به این نتیجه رسیدیم به جای پرداختن سطحی به این مسائل به سراغ ریشه آسیب‌ها برویم.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد مهمترین عامل بسیاری از ناهنجاری‌های خانوادگی و حتی جامعه ارتباط نداشتن صحیح و گفت و شنود است. یعنی من به عنوان پدر و مادر ارتباط خوبی با فرزندم ندارم و وقتی هم که در محل کار حاضر می شوم نمی توانم ارتباط اجتماعی مناسبی را در کار داشته باشم.

چه بخش هایی را در برنامه در نظر گرفتید؟

فرم برنامه را همانند برنامه‌های ترکیبی در نظر گرفتیم که از بخش‌های مختلفی از جمله مستند‌های موضوعی، مسابقه‌های متنوع و یک دورهمی پای میز شام با حضور همه شرکت کنندگان تشکیل شده است.

سعی می کنیم تا گفتگو را در خانواده مشق کنیم. در هر برنامه ۷۰ نفر در قالب خانواده‌های مختلف مهمان برنامه هستند و به نوعی گفتگوی جمعی اعضای خانواده‌ها از همین جا آغاز می‌شود. این موضوع چالش های فراوانی دارد زیرا حرف زدن مردم مقابل دوربین سختی‌های خودش را دارد، اما تلاش کردیم تا هر کس خودش باشد و به راحتی از مشکلات و مسائلی بگوید که شاید گریبان گیر جامعه ما نیز شده باشد.

///

پیش تولید برنامه و هدف گذاری آن چگونه در نظر گرفته شده است؟

این برنامه می‌خواهد بگوید ما در مقبال نسل جدید چه کاری انجام داده ایم که اینگونه او را متهم به بی اخلاقی و بی سوادی می‌کنیم اگر مشکلی هم وجود دارد شاید از نداشتن دانش و مهارت کافی ما بوده که نتوانستیم درست و صحیح تعامل برقرار و مشکلات را از طریق شیوه‌های نوین برطرف کنیم.

در این برنامه از کلیشه گویی و یک طرفه حرف زدن کارشناسان دوری کردیم. از همان ابتدا و در مراحل شکل گیری این برنامه اتاق فکری به وجود آمد که از نظرات اساتید مجرب در حوزه روانشناسی و آسیب‌های اجتماعی استفاده شد و پشتوانه خوبی را برای به وجود آمدن شکل مناسب این برنامه فراهم آورد.

اتاق فکر برنامه شامل اساتید مجربی از جمله زنگنه، دوایی، خلیل خانی، فرهاد ابی زاده، امیر مهرداد خسروی است.این برنامه با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم قوه قضاییه تولید شده و اداره کل آسیب‌های اجتماعی وزارت کشور هم در کنار برنامه با ما همکاری می‌کنند.

کارگردان هنری خودم هستم و محمدعلی رهبر و جمشید کلانتری کارگردانی تلویزیونی را بر عهده دارد.

///

مجری در «۰۰۹۸» نقش کاتالیزور را دارد

عبدالرضا امیر احمدی مجری این برنامه در ادامه نشست درباره اجرای این برنامه و حال و هوای برنامه هایی با حضور مردم گفت.

با توجه به اینکه مردم نقش محوری در این برنامه دارد، مجری چه جایگاهی خواهد داشت؟

با جلساتی که با دوستان در شبکه آموزش و همچنین عوامل برنامه داشتیم قرار شد مجری در این برنامه به عنوان یک برج مراقبت و کاتالیزور عمل کند و ریتم خودمونی و شاد به برنامه بدهد. برنامه‌ «۰۰۹۸» محفلی را فراهم می کند تا خانواده‌ها راحت بتوانند صحبت کنند و شنیده شوند البته  یکی از عواملی که باعث جذابیت برنامه شده همین موضوع است که خانواده‌ها بدون آنکه قضاوت شوند، می‌توانند صحبت کنند و در یک جمع خودمانی به طرح مسائل مختلف بپردازند.

ما در برنامه یک عروسک داریم که احتمالاً پس از پخش چند برنامه به ما اضافه می شود و جذابیت برنامه را دوچندان می‌کند. مسابقات خانوادگی از جمله مسابقه تیر و کمان هم از بخش‌های هیجان انگیز دیگر برنامه به شمار می‌رود.

برای تولید چنین برنامه‌ای چه هدفی داشتید؟

هدف کلی ما در برنامه چگونه گفتگو کردن میان اعضای خانواده و حتی اعضای جامعه است و اعتقاد داریم که با گفتگو می توان مسائل را حل کرد. به طور مستند می‌توانم به این آمار اشاره کنم که خانواده‌های ایرانی تنها ۱۷ دقیقه در ماه وقتشان را صرف گفتگو با یکدیگر می‌کنند و این آمار نشان دهنده ابعاد اهمیت پرداختن به این موضوع در برنامه‌های آموزشی از جمله «۰۰۹۸» است.

شکل و شمایل برنامه چقدر کار را سخت نمی‌کند؟

در این برنامه به دلیل اینکه خانواده‌ها با همه اعضا از جمله بچه‌های خردسال شرکت می‌کنند، کنترل صحنه کمی سخت‌تر شده اما فرم برنامه ما به شکل خندوانه و دورهمی نیست و شکل متفاوت را از یک برنامه تلویزیونی که مخاطبان اصلی آن خانواده‌ها هستند به نمایش می گذارد.

 

گفتگو از امید پویانفر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار