معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: صلح با طالبان باید از کانال دولت پیگیری شود و شورای عالی صلح و تلاش‌های آمریکا و کشورهای منطقه نقش تسهیل کننده دارد.

 

صلح با طالبان باید از کانال دولت پیگیری شود/ برای آغاز مذاکرات هیچ پیش شرطی نداریمبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز (یکشنبه 11 قوس/ آذر) در گفتگو با رسانه ها بیان داشت: هیچ کشوری از افغانستان تهدید نمی‌شود و کشورهای دیگر نیز نباید با حمایت از تروریسم در صدد تامین منافع خود باشند.

وی با اشاره به تشکیل هیات گفتگو کننده صلح با طالبان گفت: حکومت هر لحظه برای آغاز گفتگو آمادگی دارد؛ دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات هیچ پیش شرطی ندارد اما در جریان مذاکرات شرایطی وجود دارد که از آدرس حکومت روی میز مذاکره گذاشته می‌شود.

وی در این مورد اظهار داشت: حقوق زنان، آزادی بیان، دستاوردها و قانون اساسی از موضوعاتی است که در تمام نشست‌های مشورتی مردم با رئیس جمهور مطرح شده است.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد: طالبان زمانی که وارد گفتگوهای صلح می شوند یا باید قانون اساسی را بپذیرند یا طرح تعدیل آن را پیشنهاد می کنند که میکانیزم آن در قانون اساسی به گونه واضح بیان شده است و راه دیگری جز این موارد وجود ندارد.

مرتضوی به دستاوردهای دولت افغانستان در نشست جنوا اشاره کرد و گفت: برای اولین بار است که افغانستان در نشست‌های بین‌المللی به جای سرزنش، از سوی کشورهای اشتراک کننده ستایش می‌شود. تعهدات حکومت افغانستان به جامعه جهانی در برخی موارد تا ۶۷ درصد عملی شده و درصد باقی‌مانده آن مطابق برنامه از قبل طراحی شده عملی خواهد شد.

وی در واکنش به اعتراضات برخی سیاست مداران افغانستان به ترکیب هیات مذاکره کننده بیان داشت: صلاحیت جنگ و صلح از صلاحیت‌های حکومت و ریاست جمهوری است، شورای عالی صلح و تلاش‌های آمریکا و کشورهای منطقه نقش تسهیل کننده دارد.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد: هیچ کشوری به نیابت از مردم و حکومت افغانستان نمی‌تواند در مورد افغانستان با طالبان وارد مذاکره و گفتگو شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.