برای نخستین بار در تاریخ مصر دو رئیس‌جمهور پیشین این کشور برای شهادت یکی از آن‌ها علیه دیگری، در دادگاه حاضر خواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، برای نخستین بار در تاریخ مصر دو رئیس جمهور پیشین این کشور در دادگاه حاضر خواهند شد و یکی از آن‌ها یعنی حسنی مبارک در خصوص برخی اتهامات وارده به دیگری یعنی محمد مرسی شهادت خواهد داد.

برای نخستین بار است که امروز در تاریخ معاصر مصر، دو رئیس جمهور پیشین هم‌زمان در دادگاه حاضر می‌شوند. قرار است، حسنی مبارک که حکومتش در انقلاب ۲۰۱۱ سرنگون شد، در جریان محاکمه مجدد جانشین خود یعنی محمد مرسی شهادت دهد؛ رئیس جمهوری که دولت وی به دنبال اعتراضات مردمی گسترده سال ۲۰۱۳ به دست ارتش سرنگون شد.

محمد مرسی که نخستین رئیس جمهور منتخبی بود که از طریق دموکراسی در این کشور انتخاب شده بود، در سال ۲۰۱۵ به سبب پرونده حمله به چند زندان در حوادث انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شد؛ اما دادگاه سال گذشته حکم تجدید نظر او را پذیرفت و دستور محاکمه مجددش را صادر کرد.

خبرنگار بی‌بی‌سی در این‌باره گفت: این حادثه بی‌سابقه است و مصر تاکنون مانند آن را به خود ندیده است یعنی اینکه دو رئیس جمهور در دادگاه حاضر شوند؛ یکی از آن‌ها داخل قفس باشد و دیگری در دادگاه حضور یابد تا علیه دیگری شهادت دهد.

در خصوص حضور حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر سناریو‌های مختلفی وجود دارد. چه بسا در دادگاه حاضر شود تا طبق درخواست دادگاه درباره این قضیه شهادت دهد و شاید هم به سبب اوضاع جسمانی و بیماری وکیل او در دادگاه حاضر شود که البته برخی از روزنامه‌های داخلی وقوع گزینه دوم را احتمال داده‌اند.

خبرنگار مذکور افزود: در صورتی که حسنی مبارک در دادگاه حضور نیابد، دادگاه باید به سبب لزوم و دادن شهادت، به وی اخطار دهد. نمی‌دانیم، امروز چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اما به هر حال با در نظر گرفتن حضور حسنی مبارک، تدابیر امنیتی گسترده‌ای اطراف دادگاه اتخاذ شده است؛ اما تا بدین لحظه نمی‌دانیم که خود او در دادگاه حضور خواهد یافت یا به سبب سالخوردگی و اوضاع جسمانی از حضور در دادگاه امتناع خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصر ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۷:۱۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
مرسی میگه مبارکه اونم میگه مرسی هردو جنایتکار جنگی شناخته شده هستند
Denmark
امير
۱۶:۵۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
مرسى دچار سرنوشتى شد كه لايقش بود ولى مردم مصر قربانى و دچار خسارت شدند
مرسى ادمى حقير بود كه نفهميد در جايگاه رفيع رهبرى مردم نبايد بخاطر توهم حفظ قدرت و دوام حكومت مردمى را كه منشاء قدرت هستند ناديده گرفت و عليرغم اگاهى ازجنگ حق وباطل براى بقاء خودش همداستان شيطان بزرگ و دشمن اصلى شد
همصدا با جبهه شيطان صحبت از رفتن و نابودى بشار اسد و سوريه ميكرد و در كمال نمك نشناسى براى ايران هم خط ونشان ميكشيد
اين سزاى كسى است كه فريب دنيا و شيطان را ميخورد
خود كرده را تدبير نيست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۵۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
کشتن شیعه و مسیحی در مصر سابقه نداشت. در زمان بقدرت رسیدن مرسی اتفاق افتاد . مرسی علنا گفت باید دولت سوریه سرنگون شود. ژنرال سیسی مصری هارا از دست اخوان المسلمین نجات داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
ارتش مصر کودتا کرد و مرسی رو کنار زد /
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
ارتش مصر کودتا کرد!
آخرین اخبار