جالب است بدانید که اختلال در خواب با اختلالات استرس و اضطراب همراه و ممکن است خلق و خو را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خواب و افسردگی ارتباط نزدیکی با هم دارند، معمولا افراد مبتلا به افسردگی یا خیلی کم یا بیش از حد می‌خوابند که هر دوی این نشانگان مشخصه‌ بیماری هستند؛ اختلال در چرخه‌ خواب و بیداری می‌تواند عامل خطری برای افسردگی باشد، که قبل از دوره‌های افسردگی، در طول آن و یا پس از آن ظاهر می‌شود.

جالب است بدانید که  اختلال در خواب با اختلالات استرس و اضطراب همراه و ممکن است خلق و خو را تحت تاثیر قرار دهد، اما هنوز رابطه‌ بین آن‌ها چندان روشن نیست؛ سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که عمدتا در بخشی از ساقه‌ مغز به نام هسته‌ رافه (raphe nucleus) تولید می‌شود و به شدت با خلق و خو مرتبط است، در حالی که هیپوکورتین توسط هیپوتالاموس تولید می‌شود و معلوم شده است که در تنظیم انگیختگی، بی‌خوابی و اشتها دخالت دارد.


بیشتر بخوانید: علائمی پنهان و دور از ذهن که می‌گویند شما افسرده هستید


ارتباط بین افسردگی، خواب و استرس چیست؟

مهمترین نشانه اختلالات خواب

محسن اکبری متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: انسان فقط ۱۰ الی ۲۰ هزار نورون تولید کننده‌ هیپوکورتین دارد؛ انحطاط سلول‌های تولیدکننده‌ هیپوکورتین سبب نارکولپسی (narcolepsy) می‌شود که نوعی اختلال در خواب است؛ مشخصه‌ آن خواب آلودگی روزانه و خواب منقطع در شب است، افراد مبتلا به نارکولپسی اغلب افسردگی را نیز توسعه می‌دهند.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: افزایش هیپوکورتین مسئول پاسخ غیرطبیعی خواب به استرس است و نورون‌های تولید کننده‌ هیپوکورتین و سروتونین ممکن است مسئول تنظیم مشترک خلق و خواب باشند؛ دوره‌های طولانی بیداری در جامعه‌ ما به طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است؛ از دست دادن خواب اثر فوری بر سلامت و عملکرد شناختی دارد.

ارتباط بین افسردگی، خواب و استرس چیست؟

اکبری ادامه داد: در بسیاری از موارد، بی‌خوابی مقدم بر افسردگی است و شروع آن را پیش‌بینی می‌کند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این یک عامل سببی است، نه یک نشانه بیماری؛ از دست دادن خواب برای دوره‌های بیشتر از یک هفته، سیستم انتقال دهنده‌های عصبی سروتونین و محور هیپوتالاموس-هیپوفیز را تغییر می‌دهد، یک سیستم ساختاری مغز که پاسخ هورمونی را به استرس تنظیم می‌کند.


بیشتر بخوانید: رهایی از افسردگی با شربتی گوارا/ چگونه درد‌های عصبی را از خود دور کنیم؟


وی افزود: محرومیت مزمن خواب باعث کاهش حجم در هیپوکامپ می‌شود، ساختاری از مغز که برای یادگیری و حافظه حیاتی است و حجم آن در بیماران مبتلا به افسردگی کاهش می‌یابد؛ اکثر مردم از روی تجربه‌ شخصی می‌دانند که نخوابیدن ممکن است چه پیامد‌های بلافاصله‌ای به دنبال داشته باشد، اما سوال اینجاست که چه اتفاقی می‌افتد وقتی که آن مزمن می‌شود؟ آیا احتمال دارد که نخوابیدن باعث ایجاد تغییرات تدریجی و ناسازگاری در مغز و بدن شود و سرانجام حساسیت به بیماری را افزایش دهد؟

ارتباط بین افسردگی، خواب و استرس چیست؟

عوامل بروز اختلالات خواب

این متخصص مغز و اعصاب تشریح کرد: بین افسردگی، اضطراب و هورمون استرس و به ویژه نقش هورمون آزاد کننده‌ کورتیکوتروپین (CRH) ارتباطی وجود دارد؛ CRH یک هورمون استرس است که در خواب و بیداری نیز دخیل و شناخته شده است که در اختلالات افسردگی و اضطراب بیش از حد تولید می‌شود.

اکبری ادامه داد: تولید بیش از حد CRH منجر به افزایش خواب REM می‌شود، همانطور که در بیماران مبتلا به افسردگی دیده می‌شود افرادی که دارای یک گیرنده‌ی CRH نیستند، رفتار اضطراب مشابهی را نشان می‌دهند و بیش از حد حساس به استرس هستند، CRH و اضطراب هر دو به طور جداگانه با افسردگی مرتبط هستند، بنابراین به نظر می‌رسد در الگو‌های خواب نیز نقش مستقیمی داشته باشد.

وی اظهار کرد: اضطراب ممکن است بیماران افسرده را بیدار نگه دارد، از آنجا که آن‌ها برای مدت‌های طولانی نمی‌توانند بخوابند، کمبود‌های خواب آنان روی هم تلنبار می‌شود، طوری که به ناچار در طول ساعات بیداری طبیعی، خواب آلود خواهند بود.

ارتباط بین افسردگی، خواب و استرس چیست؟


بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی‌ها برای رهایی از افسردگی پاییزه


این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: اختلالات خواب نه تنها با شرایط روانپزشکی مانند افسردگی همراه است، بلکه با اختلالات دژنراتیو عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون، و همچنین بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته‌ مغزی نیز مرتبط است، روشن است که خواب خوب و کافی در طول زندگی نه فقط برای سلامت جسمی، بلکه برای سلامت روانی نیز بسیار مهم است.

ارتباط بین افسردگی، خواب و استرس چیست؟

اکبری یاد آوری کرد: درک ارتباط بین خواب و بیماری می‌تواند در نهایت منجر به روش‌های دقیق‌تر تشخیص و درمان تمامی این بیماری‌ها شود، تغییرات خواب ممکن است پیش‌بینی کننده یا بیومارکری برای اختلالات خلقی باشد و شاید کمک به بیماران برای بهتر شدن خواب آنان، باعث بهبود خلق و خوی آنان شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
اقا ممکن است گفته من یک خیال بافی بی اندازه باشد اما این مشکل در جامعه در حال حاضر یک اپیدمی است. نظیر یک بیماری سرماخوردگی است. ممکن است که ویروسی باعث آسیب به بخش مربطه به تولید سروتونین در مغز ما شده باشد. به نظر من این دور از ذهن نیست. من و پدرم و به نظر می رسد خیلی ها با این مشکل بی خوابی و پیامدهایی نظیر استرس و اضطراب دست به گریبان شده ایم. امیدوارم این موضوع برای کل جهان باشد. یعنی عاملی نباشد که مثلا آمریکا ویروسی آزمایشگاهی در آسمان ایران پخش می کند و سیستم این ویروس به گونه ای است که بعد یکی دور با سرایت ضعیف می شود و آمریکا این ویروس را پیوسته به آسمان ایران می ریزد. البته به احتمال زیاد این گفته ها خیال پردازی باشند. اما به نظر شاید اپیدمی است و نیز از آمریکا هر کاری بگویی بر می آید.
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
دوست من تو تنها نیستی ما هم این وضیعیت را داریم نه شغلی داریم نه خونه ونه توانستیم که ازدواج کنم از این دنیا به کلی محرم ونا امید شدم خدا خودش کمک مان کند قبل از این ...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
جوانی هستم جویای کار سنم بالای 35 ساله ولی به دلیل نداشتن کار هنوز نتونستم ازدواج کنم
از آینده میترسم و همش اضطراب و استرس دارم
به بیماری پانیک مبتلا شدم و شب ها با احساس خفگی و مرگ از خواب بیدار میشم
خواهش میکنم دعام کنین خوب شم خیلی احساس بدیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
من هم مثل توام با 39 سال . به خدا توکل کن و البته بدان که دادنی ها در دنیا دست خداست و بنا به گفته قرآن آخرت از آن بهتر است. تو تلاشت را برای دنیا و آخرت بکن و بقیه و نیز و زندگی و مرگ ات را به خدا بسپار.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۲:۱۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
سلام. اگه واقعا به خاطر کار هست. الان این همه مغازه نیاز به کارگز دارن. برو یه جا شروع کن. برو یه مهارتی هم یاد بگیر. خدا کمک میکنه.
آخرین اخبار