روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت ترور روزنامه‌نگار عربستانی روی طرح شوم امریکا برای فلسطین از دروازه عربستان سعودی، تاثیر منفی داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رای الیوم لندن در مقاله‌ای نوشت: دولت ترامپ از روز نخست تلاش کرد طرح صلحی برای خاورمیانه تدوین کند که بار‌ها به تاخیر افتاد. بر اساس آنچه که درباره محتوای این طرح درز کرده است هدف از طرح یاد شده که «معامله قرن» نام گرفت تغییر تاریخی در جریان نزاع، ماهیت آن و طرف‌های آن است که به قرن کنونی مرتبط هستند و هدف جایگزین کردن نزاعی از نوع جدید است.

بنابراین قبل از اعلام جزئیات این معامله ادعایی به نظر می‌رسد هدف محاصره مقاومت، منزوی کردن، بدنام کردن آن و نابودی کانون مقاومت در فلسطین و لبنان است. همچنین هدف قرار دادن ارتش‌های ملی و پراکنده کردن آن‌ها از دیگر اهداف است که جهان اسلام و عرب به صیدی بی‌جان تبدیل شود و صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بر سر جنازه آن جشن بگیرند.

ترور خاشقجی بر طرح ترامپ برای صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها سایه افکند و به نظر ما یکی از علل تاخیر در اعلام طرح ترامپ، وضع دشواری است که عربستان سعودی در آن قرار گرفت و اکنون سرگرم ترمیم پیامد‌های مسئله خاشقجی و مقابله با آثار سیاسی بین‌المللی آن است. این مسئله نقش عربستان را برای ایجاد پوشش عربی که ترامپ و شریک فلسطینی بدان نیاز دارند، تضعیف کرد و همچنین طرف‌های ذیربط مثل اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین از این طرح راضی نیستند و در برابر آن مقاومت می‌کنند. این امر بر نیروی محرکه درون کاخ سفید تاثیر گذاشت و در کمک گرفتن از عربستان سعودی در این زمینه مشکل جدیدی ایجاد شد زیرا عربستان سعودی نقش مرکزی را در روند‌های سیاسی منطقه بازی می‌کند و بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با یک بحران واقعی در زمینه چگونگی به پایان رساندن تدوین معامله قرن، حل تناقضات آن، متولد ساختن و فاش کردن آن روبرو است.

بطور خلاصه می‌توان گفت ترور خاشقجی روی دولت آمریکا برای پیشبرد طرح‌های مربوط به نابودسازی مسئله فلسطین از دروازه عربستان سعودی، تاثیر منفی داشته است.

اما درباره طرف فلسطینی (که شریک فرضی کسی است که پشت تدوین این معامله قرار دارد) و بر اساس مخالفت طرف فلسطینی با این معامله خواه تشکیلات خودگردان در رام‌الله به عنوان نیروی سیاسی یا شاخه‌های مقاومت دقیقا در نوار غزه، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که پایداری مقاومت در جبهه هایشان مانع تکمیل این معامله منحوس شده است. با اینکه رژیم صهیونیستی در همه جبهه‌ها می‌جنگد، اما جبهه داخل فلسطین حرف آخر را درباره مسئله فلسطین می‌زند، اما در زمینه نزاع بر سر موجودیت حرف آخر را نمی‌زند؛ زیرا اگر جبهه داخل صلح کند یا تسلیم شود، مقاومت تسلیم نخواهد شد.

باز هم تکرار می‌کنیم پایداری تشکیلات خودگردان در رام‌الله و تکیه بر مبارزه مسلحانه به عنوان ابزاری برای آزادسازی، توهمات معامله قرن را که رژیم صهیونیستی بطور نمایشی اجرا می‌کند، نابود خواهد کرد؛ زیرا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به لطف وجود مقاومت آن را اجرا کند. این رژیم روی خلع سلاح مقاومت و محاصره آن تکیه می‌کرد، اما زمانی که موشک‌های مقاومت به سوی شهرک‌های صهیونیست‌نشین در پاسخ به تجاوزاتش به غزه مقاوم پرتاب شد -در واقع این موشک‌ها به معامله قرن اصابت کرد- یک پایه اصلی این معامله یعنی رژیم غاصب در هم کوبیده شد.

در ارتباط با دولت ترامپ پس از شکست‌های پی در پی آن در خاورمیانه و دقیقا پس از سقوط معامله قرن، سلطه رئیس جمهور سوریه بر هشتاد درصد خاک سوریه، تقویت جایگاه روسیه و حتی پایداری ایران در برابر تحریم‌های آمریکا پس از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی، به نظر می‌رسد ترامپ به دنبال حل و فصل‌هایی برای نیمه دوم ریاست جمهوری و توقف جنگ در یمن است تا از این طریق فشار‌ها بر عربستان را کاهش دهد. اکنون هیچ نشانه‌ای از پایان بخشیدن به این جنگ وجود ندارد و به نظر ما اگر این جنگ پایان یابد ایران بیشترین سود را نصیب خود خواهد کرد. آیا در آینده نزدیک دولت ترامپ به دنبال تقسیم نتایج سیاسی و اقتصادی خود با شرکاء جدید از جمله روسیه، ترکیه و ایران خواهد بود یا بر عکس آیا دولت ترامپ در ارتباط با مسئله اوکراین و سوریه دست به تشدید تنش خواهد زد تا منطقه در هرج و مرج باقی بماند و براساس آن حضور آمریکا در صحنه خاورمیانه حفظ شود و در وهله نخست موجودیت رژیم صهیونیستی و طرف‌های عربی حامی آن تضمین شود؟ همانطور که ترامپ اخیرا گفت مهم وجود اسرائیل است!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار