8 حقیقت عجیب و جالب درباره گروه خونی o که نمی دانستید+ تصاویر

گروه خونی انسان برای نخستین بار در دهه ۱۹۰۰ میلادی توسط کارل لندشتاینر، ایمونولوژیست اتریشی به چهار گروه اصلی تقسیم‌بندی شد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  گروه‌های خونی بر اساس وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون تعیین می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی خون انسان‌ها به چهار دسته AB ,B ،A و O و بر اساس تقسیم‌بندی دیگر به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.


بیشتربخوانید:۲۰ واقعیت عجیب و جالب درباره خون که شما را حیرت‌زده می‌کند!


هر انسانی به‌طور طبیعی یکی از این چهار گروه خونی را دارد. به طور مثال، فردی با گروه خونی A آنتی‌ژن A را بر روی گلبولهای قرمز خونش بروز می‌دهد و علیه سایر پادتن‌های گروه‌های خونی (B) در بدنش پادتن (آنتی‌بادی) ساخته می‌شود.

فردی با گروه خونی B آنتی‌ژن B را دارد. فردی با گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچ‌کدام از دو آنتی‌ژن را ندارد و علیه هر دوی آن‌ها در بدنش پادتن ساخته می‌شود.

بیشترین افراد در جهان دارای گروه خونی O هستند.بسیار مهم و ضروری است که همه انسان‌ها بدانند به کدام گروه خونی تعلق دارند. این آگاهی برای مواقع اورژلنسی و نجات جان فرد اهمیت دارد.

طی گزارش سازمان انتقال خون ایران در مهر ۱۳۹۲، کمتر از ۱۰ درصد مردم گروه خونی منفی دارند و ABمنفی نایاب‌ترین گروه خونی در کشور است.با این تفاسیر جالب است بدانید برخی مدعی هستند که گروه خونی فرد می‌تواند روی سلامت و حتی بعضا روی آینده و شخصیت او هم تاثیر بگذارد.در این مطلب ما واقعیت‌های علمی جالب و فرضیه‌های عجیب در مورد گروه خونی O را برشمرده‌ایم. امید که مورد توجهتان قرار بگیرد.

۱- گروه خونی انسان چگونه مشخص می‌شود؟

گروه خونی O

همان طور که در بالا به اختصار گفتیم، گروه‌های خونی بر اساس وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون تعیین می‌شود. این آنتی‌ژن‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را مجبور کنند در مقابل تزریق خون دیگر واکنش نشان دهد.

برای همین است که همیشه توصیه می‌شود که مردم از همان ابتدای کودکی گروه خونی خود را یاد بگیرند و بدانند به کدام یک از چهار گروه AB ,B ،A و O تعلق دارند.

۲- ویژگی گروه‌های خونی را می‌توانید در عکس زیر ببینید:

گروه خونی O

  • گروه خونی A: آنتی‌ژن نوع A را روی سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور B (ضد آنتی‌ژن B) را دارا هستند.
  • گروه خونی B: آنتی‌ژن نوع B را در سطح گلبول های قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور A (ضد آنتی‌ژن A) را دارند.
  • گروه خونی AB: آنتی‌ژن نوع A و B را در سطح گلبول‌های قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ‌یک از آنتی کورها را ندارند.
  • گروه خونی O: هیچ‌یک از آنتی‌ژنها را در سطح گلبول‌های قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

چهار گروه خونی اصلی وجود دارد که با وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های A و B در سطح سلول‌های قرمز و آنتی‌بادی‌های A و B در پلاسما  تقسیم‌بندی می‌شوند. بعلاوه‌ی آنتی‌ژن‌های آ و ب، پروتئینی به نام عامل Rh هم وجود دارد که وجود یا نبودش مهم است.

با وجود Rh در واقع ۸ گروه خونی A+, A-, B+, B-, O+, O-, AB+ و AB- در جهان وجود دارد.

گروه خونی O+ (اُ مثبت) رایج‌ترین گروه خونی در جهان است به طوری که ۳۷ تا ۵۳ درصد از افراد در جوامع و قومیت‌های مختلف را شامل می‌شود.

۳- افرادی که گروه خونی O دارند، اهداکننده‌های جهانی بشمار می‌روند

گروه خونی O

افراد با گروه خونی O+ می‌توانند به هر چهار گروه خونی خون اهدا کنند. البته فقط به کسانی که RH خونشان مثبت است  یعنی O+, A+, B+, AB+

سلول‌های خونی O منفی را می‌توان به همه ۸ گروه خونی اهدا کرد. به همین خاطر کسانی که گروه خونی اُ منفی دارند همیشه و در همه جا برای انتقال خون اورژانسی مورد توجه قرار دارند. خون O- در مواقع ضروری و اورژانسی حتی بدون انجام آزمایشات تطبیق گروه خونی به بیمار یا مصدوم تزریق می‌شود زیرا امنیت کامل دارد.

حتی به نوزاد چند روزه که هنوز سیستم ایمنی بدنش تکمیل نشده هم می‌توان این خون را تزریق کرد.

۴- کسانی که گروه خونی O هستند فقط از افراد با گروه خونی O می‌توانند خون دریافت کنند

افراد با گروه خونی O+ می‌توانند فقط از گروه‌های O+  و O- خون دریافت کنند.

کسانی که O- هستند فقط می‌توانند از O- خون بگیرند.

در مواقع اضطراری و اورژانسی، وقتی خون O- کم است، می‌توان آن را با خون O+ جایگزین کرد.

۵- خطرات سلامتی گروه خونی O

برخی فرضیه‌های علمی ثابت کرده‌اند که گروه خونی انسان‌ها تعیین کننده سلامت جسمانی آنها نیز هست. با اینکه این تئوری‌ها هنوز به طور عمومی و جهانی اثبات نشده‌اند، اما گفته می‌شود که خطراتی که سلامت انسان را تهدید می‌کنند در گروه‌های خونی مختلف، متفاوت است.

به طور مثال، افرادی با گروه خونی O بیشتر از سایر گروه‌های خونی مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریال و ویروسی هستند. از جمله می‌توان به بیماری‌های طاعون، وبا، اوریون و سل اشاره کرد.

برخی مطالعات علمی مدعی هستند که افراد با گروه خونی O حدود ۳۳ درصد بیشتر از سایر افراد به زخم معده مبتلا می‌شوند.

۶- فواید سلامتی گروه خونی O

افراد با گروه خونی O کمتر از سایر گروه‌های خونی در خطر ابتلا به انسداد شرائین یا بیماری‌های قلبی قرار دارند. مطالعات علمی نشان می‌دهد، کسانی که گروه خونی O ندارند تا ۲۵ درصد بیشتر از کسانی که اُ هستند به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند.

همچنین انسان‌هایی که گروه خونی O دارند کمتر از بقیه مردم به بیماری‌های خونی و اختلال‌های شناختی مبتلا می‌شوند.

لازم به یادآوری است که سبک زندگی سالم و ورزش کردن هم در این امر تاثیر مهمی دارد و تنها به واسطه گروه خونی نمی‌توان از سلامت همیشگی قلب و جسم خود اطمینان داشت.

۷- رژیم غذایی مناسب گروه خونی O

شاید شنیده‌ باشید که برخی از غذاها برای گروه‌های خونی مختلف مناسب‌تر هستند. رعایت این نکته باعث می‌شود تا فرد جسم سالم‌تری داشته باشد. البته این ادعا پشتوانه علمی ندارد اما برخی از متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که بر اساس گروه خونی خود غذا میل کنید تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.

۸- رابطه گروه خونی O و شخصیت افراد

ارتباط بین گروه های خونی افراد و ازدواج چیست؟ 

با اینکه رابطه گروه خونی و شخصیت انسان‌ها به لحاظ علمی ثابت نشده اما در برخی از کشورهای جهان من جمله ژاپن مردم بسیار به این امر اعتقاد دارند. در این کشور آسیایی برنامه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایر رسانه‌ها همیشه طالع‌بینی‌هایی بر اساس گروه خونی دارند.

ژاپنی‌ها اعتقاد دارند افرادی که گروه خونی O دارد انسان‌های بسیار دست‌ودلباز، همدل، اجتماعی و به لحاظ مالی انسان‌های موفقی هستند. همچنین آنها بهتر است از میان گروه‌های خونی O یا A برای خود شریک عاطفی پیدا کنند.

ارتباط بین گروه خونی افراد و ازدواج چیست؟ بعد از طی مراحل خواستگاری و بله برون، هنگامی که برای جاری شدن خطبه عقد به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه می کنید، یک معرفی نامه عکس دار به شما داده می شود تا به مراکز آزمایش خون جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج مراجعه کنید. اما این آزمایشات هیچ ارتباطی به گروه خونی شما ندارد. چراکه گروه های خونی هیچ مانعی برای وصلت افراد ایجاد نمی کنند و افراد با هر گروه خونی که داشته باشند می توانند با یکدیگر عروسی کنند.

مگر اینکه پای عوامل دیگری مثل خطر ابتلای جنین به تالاسمی و یابیماری های ژنتیکی در میان باشد. برای پیشگیری تالاسمی، زوجین می بایست پیش از عقد آزمایش خون انجام دهند. اما برای پیشگیری از بیماری های ژنتیکی در جنین، توصیه می شود که تمام افراد قبل از ازدواج نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک اقدام کنند.   آزمایشات قبل از عقد نه ربطی به گروه خون افراد دارند و نه شامل آزمایش ژنتیک می شوند. اما در برخی از موارد و برای بعضی از زوجین در همان مراکز انجام آزمایشات پیش از عقد، متخصصان به عروس و داماد توصیه می کنند که با توجه به شرایطی که دارند نسبت به انجام مشاوره ژنتیکی اقدام کنند. این موارد عبارتند از: ۱ – زوج هایی که باهم نسبت فامیلی دارند. این شامل هر نسبتی می شود. ( هر گونه ازدواج فامیلی ) ۲ – زوج جوانی که یکی از آنها دچار اختلالات ژنتیکی است. ۳ – زوج جوانی که یکی از اعضای درجه یک فامیل آنها دچار اختلالات ژنتیکی است. ۴ – خانم هایی که قصد ازدواج دارند و سن آنها کمتر از ۱۸ سال یا بیشتر از ۳۳ است. ۵ – زوج جوانی که در مراکز حساس و پرخطر فعالیت می کنند و با مواد شیمیایی و یا هسته ای سر و کار دارند.   بنابراین آنچه که در ازدواج افراد می تواند مشکل ساز باشد، یکسان بودن گروه خونی نیست بلکه ارتباط خونی ( مثلا در ازدواج فامیلی ) است که می تواند باعث مشکلات ژنتیکی شود. به جز احتمال بروز بیماری های ژنتیکی و همچنین تالاسمی، خوشبختانه سایر اختلالاتی که ممکن است در جنین ایجاد شود، در همان دوران بارداری قابل تشخیص و پیشگیری است. بنابراین لازم نیست در زمان عروسی نگران آنها باشید. 

منابع: روزیاتو/ دکتر سلام

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
درست میگن که حدود ۳ درصد مردم آسیا دارای گروه خونی منفی هستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
اسی بلک
۱۹:۵۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۰
عالی و آموزنده
اهدا خونواهدا زندگی
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۲:۵۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
درود
مطلب عالی و مفید بود
ببخشید یه سؤال: آیا یه مرد دارای گروه خونی A+ میتونه با یه زن با گروه خونی o_ ازدواج کنه؟ چون شنیدم که مشکل به وجود میاد
خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید
با تشر
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۳:۲۷ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
با سلام دکتر من قبلا گروه خونم bبوده الان چند باره آزمایش میدم تبدیل به oمنفی شده
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۴:۲۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
اون ادم احمق و نادونی ک گفته چرا در مورد گروه خونی o فقط توضیح دادین آخه احمق تو تیتر گفته ک خصوصیات گروه خونی o.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
اون بنده خدایی که میگه گروه ABپیشرفته ترین هستن پس باید الان مردم تمام کشورهای اروپایی و امریکایی ABباشن و ایران و زیمبابوه وگواتمالاو...Oباشن
Iran (Islamic Republic of)
sdfvcvddh
۰۱:۰۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
افرادی که گروه خونی o دارند به طور طبیعی خوش ذات ترین انسان ها بین گروه خونی های دیگه هستند من گروه خونی ام AB با ادم هایی که گروه خونی oدارند حرف بزنید متوجه مییشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
من خودم o منفی هستم تا حالا خون اهدا نکردم و می خواهم بدونم بهترین گرروه خونی چیه تو اینترنت که جست و جو کردم فکر کنم aمثبت از همه بهتره درسته؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۳ ۲۳ آبان ۱۳۹۹
پدر و مادر باید چه گروه خونی داشته باشن تا فرزند گروه خونی oمنفی بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
1111
۱۰:۲۹ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
فقط یه حالت نیست... چند تاست
Iran (Islamic Republic of)
Ainaz
۱۷:۲۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
سلام من گروه خونی 0- هستم و هر ۶ماه خون اهدا میکنم حتی گاهی مواقع بهم زنگ میزنن یا اس ام اس میفرستن ک خون اهدا کنم.الان تقریبا ده ساله اهدا خون دارم.و از خون خودم راضی هستم ک میتوانم به آدم ها کمک کنم تا بتوانند دوباره برگردند کنار خانوادشون
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۶:۰۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
من گروه خونیم Oمنفی‌ هست ولی چرا فقط در مورد Oحرف زده ما میخوایم گروه خونی های دیگه رو هم بدونیم
Netherlands
مهرزاد
۱۱:۴۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۹
به گروه خونی oمنفی نیازمندم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
عالی توضیح دادین
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۵:۲۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
آقای علی برو خودتو مسخره کن عقب مونده هم خودتی تو الان به هر کی که گروه خونیo- داره توهین کردی تو هم هر گروه خونی که هستی فقط خودت عقب مونده هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام
عالی بود
خیلی عالی توضیح دادین
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مینی
۲۲:۰۰ ۱۷ تير ۱۳۹۹
من گروه خونیم oمنفی هست کسی خون خواست در خدمتم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۴۳ ۰۷ مهر ۱۳۹۹
منم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
مریم موسوی
۲۰:۰۰ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
من خون نیاز دارم
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۶:۴۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بعضی مسائل اجازه نمیده
خالص ترین گروه خونی گروه خونی o منفی هستش
اینها انسان های هستند که نزدیکی شدید خانوادگی دارند ومعمولا در خانواده ها ک شجره نامه دارند وتداخل قومی ندارند وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۶:۴۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اطلاعات میدم شاید به دردتون بخوره من از خانواده هستم که شجره نامه ۷۰۰ ساله داریم وتا چند صده قبل اسم پدران خودمون رو میدونیم! و ۹۵ درصد ازدواج‌های طایفه فامیلی وعمو زادگی سببی ومقداری نسبی مثلا نوهای عموها باهم ازدواج میکنند بیشتر و.. ومابقی هم نهاینا با هم روستایی وهم زبان‌ونهاینا هم قوم غیر از این نیست!خیلی جالبه تمام کسانی که از نسل‌پسران این خانواده هستند بلا استثنا گروه خونی o منفی دارند!!۹۵ درصد دارا گروه خونیo منفی هستیم!!مثالش خانواده خودم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۲۲ ۱۲ تير ۱۴۰۰
منم هم پدرم o+ هم مادرم o- و هم خودم و داداشمم o- هستیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۳ ۱۱ تير ۱۳۹۹
عالی بود خانوم مرسی
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه رحیمی
۰۲:۵۶ ۰۲ تير ۱۳۹۹
۳۱سالمه چند ساله دارم دیالیز میشم دکترها جوابم کردن و نیازمند کلیه برگروه خونی 0منفی هستم خواهش میکنم کمکم کنید یک بچه پنج ساله هم دارم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۰:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من با توجه به ناتوانی فرد دارای گروه خونی O برای دریافت خون از گروه های دیگه و همچنین ناتوانی دریافت خون سایر گروه ها از گروه خونی AB میشه گفت گروه خونی O بدلیل نداشتن هیچکدام از ژن های A و B عقب مانده ترین گروه خونی و گروه خونی AB پیشرفته ترین گروه خونی شناخته میشه
Singapore
؟
۱۴:۴۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
حرف نزنی نمیگن لاله
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۷:۲۰ ۱۲ تير ۱۴۰۰
باشه باشه تو خوبی
Ab هستی نه؟
داداش گروه o- خالص ترین خون و بی ایراد ترین خون رو داره و اگه تو بری تو ویکی پدیا میبینی که اونجا هم گفته گروه o قوی ترین سلول هارو دارن بدبخت
اتفاقا ab از همشون بدتره چون فقط میتونه به خودش بده و اصلا به درد نمیخوره پر از ناخالصی و چیز های اضافی
از همه بهترشون a+ و o-
Iran (Islamic Republic of)
ایلیا
۱۳:۵۲ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ببین نمیدونم این اطلاعاتو از کجا آوردی !!!
گروه خونی A,B,AB به دلیل وجود کربوهیدرات ها میتونن تغذیه مناسبی برای باکتری ها و ویروس ها باشن چون اینا هم به غذا نیاز دارن با مصرف کربوهیدرات میتونن مقدار زمان زیادی دووم بیارن
حالا چرا میگن کرونا در کل برای گروه خونی Oمنفی مقاومت زیادی داره تاحالا فکر کردی؟
چون گروه خونی O علاوه بر نداشتن کربوهیدرات ها دارای ژن dd منفی هم هستن که به اصطلاح خالصه و چون به کربوهیدرات و نه پروتئین D دارن پس هیچ تغذیه ای برای ویروس ها و باکتری ها در گروه خوتی Oمنفی در گویچه وجود نداره و از ماهیت ویروس و باکتری کاسته میشه واسه همینه مگر نه AB پیشرفته نیست
Iran (Islamic Republic of)
پارسآ
۰۴:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
ولاه نظر بنده اینه که جوری که شما از هشت خاصیت مهم در مورد گروه خون o+ تعریف کردید اولش فکردم حتما یکی از قابلیتهای مهم این است طرفی که دارای چنین خونی باشد میتونه پرواز کنه و خلاصه دیگه انتظار داشتم که بگویید داشتن چنین گروه خونی هر کس که باشه ابر انسان ولی این چرندیات را از بعداز تمام کردن تحصیلات ابتدایی همه میدونستن
Iran (Islamic Republic of)
حسین باقری
۱۴:۰۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
فکر کنم این مطلب رباره گروه خونیO هستش. انتظار دارید درباره چی توضیح بده
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۹:۴۴ ۰۱ دی ۱۳۹۸
مشخصه نویسنده این مطلب خودش o بوده که فقط در مورد این نوع نوشته
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۲۲:۳۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
نظرایجانب گروه خونی o+ازآدم وحوابه ارث رسیده