مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی به تهیه کنندگی مهدی رضوانی در شبکه مستند سیما در حال تولید است.

زندگی «آقا مرتضی تهرانی» مستند شدبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی به تهیه کنندگی مهدی رضوانی در شبکه مستند سیما در حال تولید است.

یکی از مسائل مهم و مورد ابتلای جامعه امروز بشری مسئله اخلاق و رفتار انسانی است. از یک سو فقدان امور اخلاقی، نظام خانواده و جامعه را از هم پاشیده و از سوی دیگر ضرورت و اهمیت اخلاق زیر سوال رفته است.

با همه این مشکلات هنوز تصور می‌شود امور اخلاقی به جوامع گذشته مربوط بوده و در دنیای امروز بدان نیازی نیست. مستند «آقا مرتضی تهرانی» می کوشد تا با معرفی یکی از اساتید برجسته معاصر اخلاق و روش زندگی و سلوک او، اهمیت و ضرورت اخلاق را در هر زمان و به ویژه در عصر حاضر معلوم و نتایج پایبندی این نمونه عینی و عملی به اخلاق اسلامی را مشخص کند.

مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی است و برای پرهیز از یکنواختی، در هر قسمت از این مستند، شاهد مجموعه‌ای از مصاحبه ها، نمایش اسناد، و بازسازی صحنه‌هایی از گذشته در ارتباط با شخصیت محوری (مرحوم آیت الله آقا مرتضی تهرانی) خواهیم بود.

از ویژگی‌های این مستند طراحی ساختار، دکوپاژ، میزانسن‌های استفاده شده و در نهایت شیوه روایت می‌باشد.

مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی دارای سه بُعد شخصیتی ممتاز بود؛ سیاسی، علمی، اخلاقی. در بُعد سیاسی، باید گفت: حضور پررنگ و تأثیرگذار وی در جریان مبارزات انقلابی دهه های ۴۰ و ۵۰ شمسی و حمایت هایی که از شخصیت و نهضت امام خمینی (ره) به عمل می آورد، در بین اوراق خاطرات بسیاری از انقلابیون و نیز گزارشات ساواک چشمگیر بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، با وجودی که پیشنهاد مسئولیت های مختلفی را در پیش رو داشت، ولی ترجیح داد به عنوان یک معلم اخلاق، به رسالت خود عمل کند؛ لذا در اوایل انقلاب با معرفی و سفارش امام خمینی (ره)، جلسه‌ای برای برخی مسئولین کشوری اعم از وزرا و معاونین تشکیل داد و به توضیح و شرح عهدنامه مالک اشتر برای شان پرداخت. در بُعد علمی، حاج آقا مرتضی از شاگردان مبارز سید روح‌الله خمینی (ره) بود.

همچنین در دروس خارج فقه آیت الله بروجردی شرکت می‌کرد. او در دومین دوره تدریس اسفار توسط علامه طباطبایی نیز شرکت داشته‌است. اما بُعد عرفانی و اخلاقی حاج آقا مرتضی، مهم ترین ویژگی های شخصیتی وی را دربرمی گیرد. اساساً تقید حاج آقا مرتضی به تمشیت مطلق خواست خداوند و توسل به چهارده معصوم، از او مردی «خدایی» به معنای اخص کلمه و بی نیاز از هر عاملی غیر از خدا و معصومین ساخته بود.

مستند «آقا مرتضی تهرانی» به تهیه کنندگی مهدی رضوانی، کارگردانی سیاوش ابراهیم زاده و نویسندگی آرش پژمان در ۲ قسمت ۴۰ دقیقه ای از شبکه مستند تولید می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار