کشاورزی یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین حرفه‌های موجود از ابتدای تمدن بشری به حساب می آید که ابزاری برای تحقق نیازهای اولیه بشر بوده است.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، با توجه به اینکه کشور ایران در مناطق خشک و نیمه خشک کره خاکی قرار گرفته است همیشه با مشکل کم آبی و بحران آب روبه‌رو بوده است جامعه با گذشت زمان متوجه نیاز روز افزون به مکانیزاسیون شدن  کشاورزی شده است.

کشاورزی به صورت سنتی مشکلاتی داشته است که از جمله آنها می توان به جمع آوری سخت محصولات،اتلاف نیروی انسانی، هدر رفتن زمان ، کسب سود کمتر اشاره کرد.

کشاورزی نوین  مجموعه‌ای از علوم و فنون کاربردی است که به مطالعه، شناخت و به کارگیری انواع مختلف ماشین‌آلات و ابزار نیروی محرک، در مراحل مختلف تولید و در فرآوری محصولات کشاورزی می‌پردازد.

از دلایل روی آوردن بشر به کشاورزی نوین و فاصله گرفتن از آبیاری سنتی  را می توان مشکلات کشاورزی سنتی و بارندگی کم و تبخیر و تعرق بالا و از طرفی افزایش روزافزون جمعیت کشور و تأمین امنیت غذایی ،تولیدات بیشتر و صادرات بیشتر محصولات کشاورزی دانست.

 

افزایش صادرات در گرو استفاده ی بیشتر از سیستم های نوین کشاورزی

تغییر روش های نوین کشت عواملی برای کاهش واردات محصولات کشاورزی

 غلامی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: تا کنون 13 هزار و 200 هکتار از مزارع استان از سیستم های نوین کشاورزی بهره مند  شده اند.

وی با اشاره به اینکه ازدلایل روی آوردن به کشاورزی نوین صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آب  و صادرات بیشتر است افزود: در این روش نیز می توان در مدیریت پخش سموم و کود ها استفاده ی بهتری داشته باشیم.

غلامی  با بیان اینکه علت استفاده تعدادی از کشاورزان از روش های سنتی عادت آنها به این روش ها است اظهارکرد: باید فرهنگ سازی بیشتری صورت بگیرد تا تمامی کشاورزان از مزایای سیستم های نوین کشاورزی آگاه شوند. 

وی ادامه داد: اعتبارات اجرای آبیاری نوین در استان سال گذشته 90 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 38 میلیارد و 706 میلیون تومان اختصاص یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: با پرداخت این میزان تسهیلات 6 هزار و 347 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان مجهز به سیستم آبیاری نوین شدند.

غلامی اضافه کرد: امسال سامانه های آبیاری نوین در سطح 14 هزار و 140 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در دست اجراست.

به گفته وی به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 10 میلیون تومان و آبیاری کم فشار چهار میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات بلاعوض توسط دولت پرداخت می شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی اضافه کرد: امسال سامانه های آبیاری نوین در سطح 14 هزار و 140 هکتار از اراضی زراعی و باغی استان در دست اجراست.

افزایش صادرات در گرو استفاده ی بیشتر از سیستم های نوین کشاورزی

رونق کشاورزی و کاهش سیر صعودی مهاجرت به شهرها

 محمدیان کشاورز  روستای مقمویی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: در زمان گذشته که من از روش های سنتی استفاده می کردم با  مشکلات زیادی در امرکاشت، آبیاری و برداشت محصولات مواجه می شدم.

وی با اشاره به اینکه اکنون که از سیستم نوین کشاورزی استفاده می کنم تولیدات محصولاتم بیشتر شده است و با اینکه مزارع کشاورزی زیادی دارم در وقتم صرفه جویی می شود و حتی نسبت به گذشته سود بیشتری دارم افزود: این سیستم  درجلوگیری از  مهاجرت جوانان روستا نیز تاثیر زیادی داشته است و باعث ایجاد اشتغال در روستا شده است .

محمدیان با بیان اینکه استفاده از ابزار مکانیکی و ماشینی در کشاورزی، امروزه امری اجتناب ناپذیر است و کشاورزان باید این موضوع را بپذیرند اظهارکرد : ما کشاورزان تا می توانیم باید راندمان آبیاری را افزایش دهیم و تولیدمحصولات  را بالا ببریم و سطح زندگی و درآمد جوامع روستایی را با استفاده از این سیستم ارتقا بدهیم.

افزایش صادرات در گرو استفاده ی بیشتر از سیستم های نوین کشاورزی

کشاورزی نوین مرهم درد کشاورزان

 رضوی فروشنده ابزارآلات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: من حدود 25 سال است که فروشنده ابزارآلات کشاورزی هستم.

وی با اشاره اینکه امروزه شاهد این هستم که درد و رنج کشاورزان نسبت به گذشته با استفاده از سیستم های  کشاورزی نوین کمترشده است افزود: در گذشته رقبت مردم برای خرید وسایل کشاورزی کمتربود زیرا کشاورزان با وسایل دست ساز خودت به کشاورزی می پرداختند اما امروزه وقتی کشاورزان می بینند که با وسایل و ماشین آلات پیشرفته کشاورزی محصولات بیشتری برداشت خواهند کرد بیشتر به سراغ کشاورزی نوین می آیند.

رضوی با بیان اینکه امروزه جامعه در حال افزایش جمعیت است وکشت سنتی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود اظهارکرد: باید از روش‌های جدید علمی در کشاورزی بهره ‌گیری شود.

گزارش از طیبه اکبرآبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.