بطحایی گفت: بالارفتن سن ازدواج و پدیده تک فرزندی یا کم فرزندی از دیگر علل کاهش ارتباط میان اعضای خانواده‌هاست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هم اندیشی گفتگوی بین نسلی با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، صبح امروز در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این مراسم بطحایی اظهار کرد: اهمیت و ضرورت گفتگوی بین نسلی آب حیاتی برای جامعه است و هیچ کس به آن شک ندارد و تا به امروز این چنین نیازی احساس نشده است.

وی با اشاره به تفاوت نسل‌ها ادامه داد: هرچه جلو می‌رویم تفاوت بین نسل‌ها افزایش می‌یابد و اگر می‌گوییم بین نسل‌ها باید گفتگو صورت گیرد، نباید نوع پوشش و مکالمه و برخورد همچون گذشتگان باشد و این تفکر خطاست.

توسعه  تمدن غنی کشور با گفتگو محوری

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمدن غنی کشور با گفتگو محوری توسعه پیدا می‌کند، گفت: وقتی صحبت از گفتگو می‌شود یعنی خانواده هم نباید تصور کند فرزند مانند او زندگی کند و حرف بزند.

بطحایی با بیان اینکه بالارفتن سن ازدواج باعث اختلاف سنی زیاد میان فرزندان و والدین شده است، تصریح کرد: این اختلاف سنی باعث کاهش گفتگو میان خانواده‌ها شده است. همچنین پدیده تک فرزندی یا کم فرزندی از دیگر علل کاهش ارتباط میان اعضای خانواده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خطراتی گفتگو مکردن را تهدید می‌کند، بیان کرد: نه تنها در نسل‌های مختلف بلکه بین یک نسل هم به دلیل فضای مجازی گفتگوها کاهش یافته است و بسیاری از افراد حتی با همسالان رفت و آمد ندارند و اغلب در فضای مجازی گردش می‌کنند.

بطحایی تصریح کرد: مهمترین عامل در گفتگوی بین نسلی آن است که صدای نوجوانان و جوانان باید شنیده شود که اکنون شنیده نمی‌شود و درک درستی از فرزندان نداریم و اولیا تصوری متفاوت از فرزندان دارند البته عکس این موضوع هم مصداق دارد بنابراین نیازمند درک متقابل هستیم.

وی گفت: به عنوان یک مسئول دولتی می‌گوییم که به نیازهای جوانان و نوجوانان کمتر توجه می شود و اگر آموزش و پرورش طی یکساله گذشته تلاش دارد که این فرهنگ را ترویج کند که کودک و نوجوانان نباید فقط فرمول ریاضی و فیزیک حفظ کند به این دلیل است که مهارت های شناختی افزایش یابد اما در سبد یادگیری جایی برای این موضوع نیست.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: پاسخ دادن به نیازهای جوانان و نوجوانان باید هدف اصلی ما باشد و آقای رئیس جمهوری اول مهرماه سوالی مطرح کردند که دانش آموزان کتاب ها را نقد کنند و آن را به مولفان برسانند.

بطحایی تصریح کرد: برنامه‌ای را راه اندازی کردیم و خانواده‌ها و معلمان را در آن عضو می‌کنیم، همچنین دانش آموزان را به عضویت در می‌آوریم و از مسئول این پروژه می‌خواهیم فضای گفتگویی بین دانش آموزان و خانواده‌هایشان فراهم شود.

فرهنگ در یک جامعه صرفا با یک وزارتخانه محقق نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه فرهنگ در یک جامعه صرفا با یک وزارتخانه محقق نمی‌شود، گفت: تا زمانی که کل جامعه مطالبه نکند هیچ کاری محقق نمی‌شود، مطالباتی از قبیل گفتگوی بین نسلی و محیط زیست که دانش آموزان هم در صحبت‌ها به آن اشاره کردند؛ البته در حوزه محیط زیست در نظر داریم تا سفیران محیط زیستی را در بین دانش آموزان ابتدایی راه اندازی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
علت کاهش ارتباطات اعضای خانواده در عصر حاضر ورود شبکه های اجتماعی و رسانه ها و ماهواره به دنیای ما آدم هاست و تغییر سبک زندگی که باعث فردگرایی و اعتیاد افراد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
آقای بطحایی از تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزش و پرورش که قول دادید سامانه اش 23 آبان ماه فعال بشود چه خبر؟ می‌دانید بیش از 2 هفته گذشته و ما از آن روز چشم انتظار هستیم و روز را با چشم به راهی یک خبر به شب می‌رسانیم ولی هیچ خبری نیست؟