رئیس مرکز پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: تنها ۲۰ درصد ازافراد در انتظار پیوند قلب، موفق به انجام پیوند شدند.

اهداعضو باید توسط رسانه‌های مختلف فرهنگ سازی شود/تنها ۲۰ درصد نیازمندان پیوند قلب موفق به دریافت عضو می‌شوندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  مهدی شاد نوش رئیس مرکز پیوند وامور بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مراسم تقدیر از اهداکنندگان و دریافت کنندگان عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سال گذشته ۵۲۶ نفر در کشور در لیست انتظار پیوند قلب بودند که از این تعداد ، تنها ۲۰ درصد به انجام پیوند قلب منجر شد.

وی با اشاره به اینکه با وجود فراهم بودن شرایط، خانواده‌ها اجازه اهدا عضو را نمی‌دهند افزود: تنها ۱۲ درصد از افراد در انتظار پیوند قلب که شرایط لازم را برای انجام عمل داشتند  به دلیل نبود قلب اهدایی جان خود را از دست دادند و این موضوع باید توسط رسانه‌های مختلف فرهنگ سازی شود.

رئیس مرکز پیوند وامور بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کشور‌های پیشرفته دنیا موضوع اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به خوبی پذیرفته شده است تصریح کرد: در این کشور‌ها میانگین مدت زمان اعلام تا پذیرش خانواده‌ها برای اهدای عضو سه تا پنج دقیقه است.

شادنوش با اشاره به زمان طلایی برای افراد در انتظار پیوند عضو اظهار داشت: این زمان حدود ۹۰ دقیقه است و در بسیاری از مواقع این وقفه طولانی موجب از دست رفتن زمان طلایی برای پیوند عضو می‌شود و وظیفه همگان است تا شرایط را برای گسترش فرهنگ اهدای عضو تسهیل کنند.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده هزینه ۵ سال دیالیز بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی معادل انجام یک پیوند است که با انجام آن می‌توان از هزینه‌ها جلوگیری کرد.

انتهای پیام// ز. م


وظیفه همگان، گسترش فرهنگ اهدای عضو است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.