جلسه بررسی وضعیت قلعه سردار بوکان و ساخت و ساز همجوار آن و مسجد جامع این شهر با حضور حسن سپهرفر معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برگزار شد.

آخرین وضعیت قلعه سردار بوکان برسی شدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، جلسه بررسی وضعیت قلعه سردار بوکان و ساخت و ساز همجوار آن و مسجد جامع این شهر با حضور حسن سپهرفر معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار بوکان، رئیس شورای شهر و شهردار بوکان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه حسن سپهر فر معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ضمن اذعان به تاخیر اداره میراث فرهنگی شهرستان، در خصوص عدم ابلاغ حرایم و محدوده قلعه سردار و مسجد جامع بوکان، گفت: در اسرع وقت این حرایم به شهرداری ابلاغ و بر همین اساس پروانه صادره برای ساخت وساز اخیر در محدوده قلعه سردار فاقد اثر قانونی است.

لقمان خسروپور معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار بوکان نیز با تأکید بر حراست از میراث فرهنگی و ابنیه‌های تاریخی، از قلعه سردار به عنوان هویت شهر بوکان و یکی از نماد‌های تمدن اصیل شهرستان یاد نمود و اظهار داشت: هرگونه قصور در باب نگهداری و حفظ آن غیر قابل قبول است و از تمامی مسئولین و ادارات ذیربط خواستارم تا با جدیت از هرگونه تعرض به حریم این بنا جلوگیری کنند، چراکه ما در قبال گذشتگان و فرزندان آینده‌ی این مرز و بوم مسئول بوده و باید جوابگو باشیم.

وی با اشاره به توافقات به عمل آمده در خصوص قلعه سردار، یادآور شد: امروز وظیفه‌ی ما است که از میراث سرزمین مادری خود به نحو احسن حراست کنیم و بتوانیم این امانت‌ها را به درستی، به آیندگان منتقل کنیم.

در پایان این جلسه تصمیمات لازم اتخاذ و مقرر گردید، حریم و محدوده مسجد جامع و قلعه سردار طبق ضوابط اعلامی از طرف اداره کل میراث فرهنگی، از هر نوع تعرض محفوظ و حرایم و محدوده این دو اثر تاریخی حفظ شود.

قلعه سردار بوکان منسوب به سردار عزیز خان مکری داماد امیرکبیر بوده که در سال ۱۲٨۵ هجری قمری بنا شده است. این قلعه ۱۳ متر ارتفاع دارد و مصالح استفاده شده در آن ساروج، خاک رس، خاک سفید، آجر و چوب است؛ طول قلعه ۳۰ متر و عرض آن ۲۰ متر و دارای شش شاه نشین روی ۹ ستون به ارتفاع دو متر است.
 
انتهای پیام/م
 

بررسی آخرین وضعیت قلعه سردار بوکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.