کارشناس برنامه ایدز در استان اصفهان گفت : هفته ی اطلاع رسانی ایدز 8 تا 14 آذر با شعار جهانی "برای آگاهی از سلامت خود، من هم آزمایش HIV می دهم " اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دکترمرجان مشکوتی کارشناس برنامه ایدز در استان اصفهان
پنج شنبه در "نشست خبری مطبوعاتی روز جهانی مبارزه با ایدز" گفت : روز جهانی ایدز اول دسامبر مصادف با 10آ ذراست ؛هفته ی اطلاع رسانی ایدز 8 تا 14 آذر با شعار جهانی "برای آگاهی از سلامت خود، من هم آزمایش HIV می دهم " اعلام شده است.

وی گفت : اهداف 90 90 90 تا پایان سال 2020 تعریف شده است که 90درصد بیماران باید شناسایی شوند ، 90 درصد بیماران تحت درمان قرار بگیرند و 90 درصد بیمارانی که تحت درمان قرارگرفتند ، بار ویروسی در خونشان مهار شده باشد.

مشکوتی اشاره کرد: آمار جهانی مربوط به سال 2017 میلادی افراد زنده ی مبتلا یه اچ ی وی مثبت را 36900 نفرو موارد جدیدمبتلا را یک میلیون و هشتصد نفر برآورد کرد که با توجه به هدف 90 9090 پیش بینی شده این تعداد به 500 هزارنفردر سال برسد و موارد مرگ و میر ناشی از اچ آی وی 940هزار نفراست.

وی  با اشاره به آمار اچ آی وی در سال 2017 گفت :  در سال 2017 روزانه 5 هزار نفربه اچ آی وی ایدز مبتلا  می شوند که 66 درصد آنها در آفریقا هستند.

وی ادامه داد: هنوز هم بیشترین تعداد مبتلایان به ایدز در آفریقا هستند و از این تعداد 33 درصد آنها در گروه سنی 24 - 15 است.

مشکوتی  با اشاره به اینکه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مبتلایان به این بیماری  18 درصد کاهش یافته است افزود:  از این میزان 34 درصد از آمار مرگ و میر بیماری ایدز نسبت به سال قبل  کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد:  افزایش میزان مراجعه مردم به مراکز جامع سلامت تاثیر بسزایی درکیفیت زندگی فرد مبتلا به اچ ای وی بهتر ، کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ، کاهش با رتعداد ویروس در خون افراد و انتقال از یک فرد به فرد دیگر داشته است.

وی اظهار داشت: تا شهریور 97 در سطح کشور 24  هزار و 474 نفر مبتلا به بیماری ایدز ثبت شده  که از این تعداد 24 هزار و 860  نفر زنده هستند که75 درصد آنها گروه سنی 45 – 25 است که به صورت تجمعی 16 درصد آنها زن و 84 درصد آنها مرد هستند.

مشکوتی با بیان اینکه  شایع ترین راه انتقال اچ آی وی ، اعتیاد تزریقی با 65 درصد بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده است اضافه کرد: پس از اعتیاد تزریقی ، ارتباط جنسی با  7/18 درصد رایج ترین راه انتقال این بیماری است.

کارشناس برنامه ایدز در استان اصفهان گفت : براساس آخرین آمار بدست آمده  در سال  97  ، 31درصد درزنان و 69 درصد درمردان گرفتار این بیماری شده اند؛ که این افزایش درصد زنان نشان دهنده تغییر راه انتقال است که علت آن رفتارهای پرخطر همسران آنها یا همسران مبتلا به اچ آی وی می باشد.

وی با توجه به اینکه تا الان 40 درصد افراد مبتلا به اچ آی وی شناسایی شده است گفت :  هدفمان این است که تا 2 سال آینده این تعداد به 90 درصد برسد؛ اچ آی وی بیماری عفونی قابل کنترل است به شرط اینکه به موقع درمان شود .

مشکوتی درباره آمار اچ آی وی در اصفهان گفت : افراد ثبت شده ی مبتلا به اچ آی وی در اصفهان 762 نفر هستند که 17 درصد آنها زن و 83 درصد آنها مرد هستند ودر اصفهان هم شایع ترین راه انتقال تزریق 67 درصد و بعد از آن ارتباط جنسی 24 درصد است.                                                                                                                        

وی با توجه به برنامه راهبردی کشوری درباره ی بیماری اچ آی وی گفت: در اصفهان کلیه ی فعالیت های مربوط به اچ آی وی ( ایدز) براساس این برنامه است که از سال 94 تا 98تعریف شده است.

کارشناس برنامه ایدز در استان اصفهان  همچنین افزود: طرحی به نام اتوبوس ایدز از 10 تا 16 آذر دراصفهان اجرا خواهد شد که همکاران زبده و پرتلاش ما در مناطق مختلف اصفهان مستقر می شوند و کلیه ی خدمات  مشاوره ، انجام تست را به صورت رایگان در دسترس شهروندان اصفهانی قرار خواهند داد.

افزایش مراکز جامع سلامت از 100 مرکز به 450 مرکز دراصفهان

دکتر عنایت ا... اعتدالی  مسئول مرکز مشاوره ی بیماری های رفتاری در اصفهان درباره ی این  راهبردها و  برنامه های تحول نظام سلامت افزود: این برنامه ها فقط توسط دانشگاه ها انجام نمی شود بلکه بسیاری از سازمان ها مانند آموزش و پرورش ، سازمان زندان ها ، بهزیستی ، سازمان مبارزه با مواد مخدر شرکای اصلی برنامه راهبردی کنترل اچ آی وی هستند.

دکتر اعتدالی در ارتباط با کیت های خود کنترلی ایدز گفت : این کیت ها ی تشخیص اچ آی وی به زودی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت ولی لازمه ی آن افزایش آگاهی افراد است که پس از مشاهده ی نتیجه ی آزمایش، بی توجه نباشند وپیگیر مراحل  کنترل و درمان  شوند .

وی هم چنین  با اشاره به این موضوع که کلیه ی همکاران در مراکز جامع سلامت استان اصفهان با نهایت درایت و دلسوزی در خدمت شهروندان اصفهانی هستند گفت : کلیه خدمات ، آزمایشها با کیت های تشخیص
اچ آی وی ، مراحل درمان و تهیه و در اختیارقرار دادن داروها به صورت رایگان انجام می شود و اینکه مراکز جامع سلامت از 100 مرکز به 450 مرکز افزایش پیداکرده است.

وی با اشاره به این موضوع که اچ ای وی  یک بیماری عفونی قابل کنترل است گفت : اگر افراد به موقع و به سرعت به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند و تحت درمان قراربگیرند جای نگرانی برای آنها نیست  و می توانند مراحل درمان را به سرعت سپری کرده و به روال عادی زندگی ، همسرداری و فرزندداری بپردازند.

دکتر اعتدالی در پایان  درباره راه های ارتباطی افراد با مراکز مشاوره ایدز و بیماری های آمیزشی گفت : شهروندان اصفهانی می توانند به مرکز مشاوره ی بیماری های رفتاری اصفهان واقع در خیابان در خیابان بزرگمهر مراجعه و تست ایدز و کلیه ی خدمات مشاوره ای را به صورت رایگان دریافت کنند.

انتهای پیام /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.