ثبت مهارت مردم فرانسه در تولید رایحه‌ای خاص در یونسکو + فیلم

مهارت‌های مرتبط با تولید عطر و ادکلن در یکی از مناطق فرانسه در یونسکو به ثبت رسید.

به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، ­کمیته بین دولتی برای حفظ میراث فرهنگی ناملموس که در پورت لوئیس تشکیل جلسه داده بود مقرر کرد مهارت‌های سنتی مرتبط با تولید عطر در پی دو گراس در فرانسه در فهرست "میراث فرهنگی ناملموس انسانی" قرار گیرد.

در واقع بدون مهارت مردمان این منطقه در تولید عطر مرتبط با گل رز سنتیفولیا یا گل رز صدپر صورتی، شاید بتوان گفت: عطر شنل شماره ۵ که رایحه‌ای افسانه‌ای نیز به شمار می‌آید، هرگز وجود نمی‌داشت. هر چند این گل در دیگر مناطق نیز قابل کاشت است ولی برداشت منحصر به فرد در زمین‌های این منطقه باعث شده است منشاء شنل شماره ۵ نیز منحصر به فرد باشد.

در زمان ارائه خود به عنوان شماره ۵، این رایحه انقلابی در دنیای رایحه‌ها ایجاد کرد که در واقع شامل بیش از هفتاد نوع عنصر متفاوت بود.

هر چند که فرمول اصلی این عطر همچنان یک راز به شمار می‌آید، این رایحه، گل رز صد پر در کنار یاس شهرت خود را همچنان دارد و در بازار‌ها نقش آفرینی می‌کند. در کنار فرمول منحصر به فردی که این رایحه داراست، کیفیت مواد اولیه آن نیز بسیار نقش آفرین است.

با گسترش صنعت ساخت و ساز، صنعت کاشت این گل در کنار یاس نیز در دهه‌های هفتاد و هشتاد با افت چشمگیری روبرو شد به شکلی که رایحه شنل شماره ۵ با تهدید روبرو شده بود.

برای تولید یک کیلو ماده اولیه این رایحه، چهارصد کیلو گل رز لازم است با این حال این ماده اولیه هنوز راهی طولانی برای تبدیل شدن به رایحه مورد نظر در پیش رو دارد.


بیشتر بخوانید: تلاش عراق برای ثبت شهر باستانی بابِل در یونسکو + فیلم 


انتهای پیام/
 

تولید ادکلن از گل + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار