باقرزاده کریمی گفت: احداث میان‌گذر شهید کلانتری، شوری آب و سرعت رسوب گذاری در دریاچه ارومیه را افزایش داده است.

افزایش شوری آب و سرعت رسوب گذاری در نتیجه احداث میان‌گذر در دریاچه ارومیهبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود باقرزاده کریمی معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با موضوع بررسی اثرات جاده میان‌گذر شهید کلانتری بر خشکی دریاچه ارومیه که امروز(چهارشنبه ششم آذرماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه با ساخت این میان‌گذر، یک فاجعه زیست محیطی ایجاد کرده‌ایم، اظهار کرد: می‌خواستند با احداث این میان‌گذر مسیر شهر تبریز را به ارومیه هموارتر کنند و توجهی به معضلات بعدی آن نکرده بودند.

وی با بیان اینکه با احداث این میان‌گذر جریان‌های شوری آب را بیشتر کردند، افزود: افزایش سرعت رسوب گذاری نیز یکی از عوامل احداث این میان‌گذر در دریاچه ارومیه بود.

باقرزاده کریمی افزود: مطالعات زیادی در رابطه با شوری آب و رسوب گذاری دریاچه صورت گرفت که اثرات زیست محیطی و راهکار‌هایی برای آن ارائه شد.

وی ادامه داد: توجه به شرایط آبی دریاچه ارومیه نیز یکی دیگر از مطالعات انجمن‌ها و کارشناسان بود که بر اساس این مطالعات، پروژه‌هایی بسیاری اجرایی شد.

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم که توسط متخصصان و کارشناس بتوانیم اثرات زیست محیطی بر دریاچه ارومیه را مطالعه و راهکار‌هایی را برای احیای این دریاچه تدوین کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: برای احیای دریاچه ارومیه چاره‌ای جز افزایش دخالت‌های انسانی نداشتیم، اما میزان دخالت‌ها را به کمترین حد ممکن خواهیم رساند.

باقرزاده کریمی گفت: باید تصمیمات مهمی برای اثرات میان‌گذر دریاچه ارومیه اتخاذ کنیم.

وی افزود: زمانی که آب شیرین وارد دریاچه می‌شود، نمک‌های داخل بستر حل می‌شوند.

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سازمان محیط زیست برای هرگونه مطالبه گری سایر دستگاه‌ها و همکاری‌ در زمینه احیای دریاچه ارومیه آمادگی کامل دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار