رییس موسسه تحقیقات دیم کشاورزی کشور، افزایش تولید هسته‌های اولیه بذری را از اولویت‌های این موسسه بیان کرد.

افزایش تولید هسته های اولیه بذری از اولویتهای موسسه تحقیقات دیم کشور استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،ناصرگلکاری رییس موسسه تحقیقات دیم کشاورزی کشور در جلسه بررسی مسایل نقش اراضی دیم در کاهش مصرف آب که با حضوررییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و سایر اعضای جلسه در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزارشد، با بیان راهبرد‌های عمده موسسه دیم کشور در مسائل به نژادی، به زراعی و تولید هسته‌های بذری، گزارشی از فعالیت‌های موسسه در زمینه توسعه الگو‌های کشت هوشمند و پایداری تولیدات دیم ارائه نمود. وی همچنین آمادگی موسسه برای توسعه انتقال یافته‌های تحقیقاتی موسسه در همکاری با بخش اجرا را خواستار شد.

گلکاری ضمن اشاره به دستاورد‌های موسسه، اظهارکرد: سازمان تحقیقات در برنامه احیای دریاچه ارومیه متعهد بر کاهش مصرف آب کشاورزی تا ۴۰ درصد شده است که در این راستا با استفاده از ارقام معرفی شده توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و با رعایت دستورالعمل‌های فنی کشت محصولات دیم می‌توان این تعهد را عملیاتی نمود.

وی ادامه داد: ارقام موسسه تحقیقات کشاورزی دیم که می‌توانند با یک یا دو بار آبیاری در طول فصل رشد عملکرد‌های قابل رقابت با محصولات آبی را تولید کنند، در بسیاری از مناطق حوضه دریاچه ارومیه که دسترسی به آب وجود دارد، راهگشا هستند.

گلکاری در این جلسه ضمن اشاره به بحث تغییر اقلیم و اهمیت زراعت دیم دراین استان، رویکرد‌ها و سیاست‌های جدید موسسه در انتقال فناوری‌های جدید‏‏، ارتقای سطح ارتباطات و بهبود وضعیت زراعت دیم استان با مشارکت بخش خصوصی را برای شرکت کنندگان بیان نمود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های شما نوید بخش افزایش پایداری تولید و تامین امنیت غذائی درکشور است، ادامه داد: پروژه امنیت غذایی نیز قرار است در این استان اجرا شود که این پروژه فرصتی را برای پر کردن خلا بین یافته‌های تحقیقاتی و بهره برداران به وجود خواهد آورد که با معرفی ارقام جدید و توسعه کشاورزی حفاظتی و به زراعی، میزان راندمان تولیدات دیم استان افزایش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان گفت:: مساحت اراضی دیم استان مابین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار است که با توجه به شرایط اقلیمی و پیش بینی‌های هواشناسی سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار هکتار ازاراضی دیم زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود، به طوری که در سال زراعی گذشته در سطح ۲۶۵ هزار هکتار ازاراضی زراعی دیم گندم، ۸۰ هزار هکتار نخود و ۳۰ هزار هکتار جو کشت شده بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این جلسه ضمن تشکر از فعالیت‌های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور و با اشاره به توفیقات استان در معرفی و تکثیر بذرارقام جدید گندم دیم، نخود و ...، نقش محققان کشاورزی را در مقابله با چالش‌های ناشی از تغییر اقلیم مهم و تاثیر گذار عنوان کرد و افزود: باید دانش را به سر مزرعه ببریم و به کشاورزان منتقل کنیم تا شاهد ارتقای معیشت اقتصادی کشاورزن، خوداتکایی در تولید محصولات و رونق اقتصادی در استان باشیم.

عباسعلی روانلو رییس مرکزتحقیقات و اموزش کشاورزی استان نیز در این جلسه با اشاره به اهداف و برنامه‌های مزرعه تحقیقاتی دیم خرم آباد در ارومیه گفت:: تحقیقات انجام شده در این مرکز کاملا کاربردی است و نتایج حاصل از این تحقیق‌ها به صورت مستقیم به دست کشاورزان می‌رسد تا در راستای ارتقای کمی و کیفی تولید در بخش کشاورزی به کار گرفته شود.

در ادامه این جلسه گزارشی توسط روسای بخش‌های تحقیقاتی موسسه در خصوص ارقام پرپتانسیل و یافته‌های جدید برای دیم‌زار‌های استان اذربایجان غربی برای حاضرین درجلسه ارائه گردید.
 
انتهای پیام/م

 

برگزاری جلسه بررسی مسایل نقش اراضی دیم در کاهش مصرف آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.