اشرف غنی در یکی از نشست های حاشیه ای ژنو تاکید کرد که افغانستان با موانع جدی رشد اقتصادی مواجه است و نیازمند برنامه فراگیر و راهبرد کلان اقتصادی است.

 

توازن میان صادرات و واردات در افغانستان وجود ندارد/ افغانستان با موانع جدی رشد اقتصادی مواجه استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نخستین روز نشست ژنو به نمایندگان کشورهای حاضر گفت که افغانستان برای رفع چالش ها، توسعه اقتصادی و رشد تجارت، نیازمند برنامه فراگیر و راهبرد کلان اقتصادی است.

اشرف غنی در نخستین روز نشست ژنو درمیان نمایندگان ده ها کشور کمک کننده و سازمان های جهانی گفت که افغانستان با چالش‌های بزرگی روبروست ولی با ارائه برنامه معقول می توان زمینه رشد اقتصادی را فراهم کرد.

رئیس جمهور افغانستان در این نشست گفت: «چالش های زیادی در برابر رشد اقتصادی افغانستان وجود دارد، موانع جدی که بدون ایجاد راهکاری‌های فراگیر و برنامه‌ی مشخص اقتصادی نمی تواند از میان برداشته شود. ما چنانچه کار روی اصلاحات را آغاز کرده ایم همچنان متعهد هستیم تا با ایجاد و عملی کردن راهبردهای فراگیر اقتصادی در همکاری با جامعه جهانی و کشورهای منطقه در رفع این موانع تلاش کنیم»

اشرف غنی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر توازن میان صادرات و واردات افغانستان وجود ندارد. وی بیان داشت که افغانستان هم اکنون به ارزش ۸۵۰ میلیون دالر سالانه صادرات دارد در حالیکه میزان واردات کشور به چهار میلیارد دالر در سال می رسد.

رئیس جمهور افغانستان گفت: «پیشنهاد من این است که با بررسی چالش ها، تشخیص موانع، طرح راهبردهای جامع و مشخص و عملی کردن آن در همکاری نزدیک با جامعه جهانی می توان تا حدی توازن در صادرات و واردات را به میان آورد و با ایجاد راهکارهای عملی، محصول های داخلی را تقویت و سطح تولیدات را گسترش دهیم.»

نخستین روز نشست ژنو به نشست های حاشیه ای برای بررسی وضعیت اقتصادی تخصیص یافته بود. در این نشست ها راه های شناخت موانع و چالش ها به بررسی گرفته شد و برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بحث و رایزنی صورت گرفت.

چهار نشست روز نخست نشست ژنو در بخش های آموزش مسلکی بانوان، بخش خصوصی، مهاجران و بازگشت آن و بدیل معیشت همراه با مصونیت غذایی برگزار شد.

دولت افغانستان در نشست بروکسل ۲۰۰ تعهد کوچک و بزرگ به جامعه جهانی داد. مبارزه با فساد، اصلاحات در بخش‌های عدلی و قضایی، اصلاحات انتخاباتی، مالی و اداری، اداره عامه، مسلکی سازی نیروهای امنیتی، رشد بخش خصوصی و توانمندسازی زنان از مهمترین تعهدهای حکومت افغانستان به جهانیان به شمار می رود. بر اساس آمار رسمی، حکومت افغانستان توانسته است از این میان تنها چهل درصد آن را عملی کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.