سخنگوی وزارت خارجه چین امروز بر ادامه همکاری‌های معمول، شفاف و قانونی این کشور با ایران در زمینه‌های مختلف تأکید کرد.

ایران و چین به همکاری‌های شفاف و قانونی خود در حوزه‌های گوناگون ادامه می‌دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه، تأکید کرد تهران و پکن به همکاری‌های معمول خود که شفاف، قانونی و مشروع هستند، ادامه خواهند داد.

یکی از خبرنگاران از گنگ شوانگ پرسید: آیا امکان دارد درباره گزارش رسانه‌های ایرانی مبنی بر واگذاری سهم شرکت فرانسوی توتال به «شرکت ملی نفت چین» (یک شرکت دولتی نفت و گاز چینی) در فاز یازدهم پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی، توضیح دهید؟ آیا این بدان معناست که شرکت ملی نفت چین (CNPC) از آمریکا (در این زمینه) معافیت تحریمی دریافت کرده است؟

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این پرسش گفت: من درباره موضوع خاصی که اشاره کردید، اطلاعی ندارم. این را می توانم بگویم که چین و ایران به همکاری های معمول خود در حوزه های گوناگون ادامه می دهند. این همکاری ها شفاف، علنی، مشروع و قانونی هستند.

بر اساس گزارش خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، چند روز پیش با اشاره به خروج توتال از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: شرکت CNPC چین برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی رسما جایگزین توتال شده، اما عملا شروع به کار نکرده است.

طبق این گزارش، وزیر نفت، افزود: باید با شرکت چینی CNPC مذاکره شود تا مشخص شود فعالیت عملیاتی و اجرایی را از چه زمانی آغاز می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، تحریم ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار