در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جنگنده کوثر در داخل کشور طراحی و ساخته شد/ خط جنگنده کوثر که چندی قبل افتتاح شده بود، شروع به کار کرده است

در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع افق پیش رو در صنعت هوا فضا پخش شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افق پیش رو در صنعت هوا فضا موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه 6 آذر ماه بود که با حضور منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و امیر سرتیپ عبدالکریم بنی‌طرفی  معاون وزیر دفاع و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح برگزار شد.

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی در مورد پروژه ساخت هواپیما گفت: در خصوص ساخت هواپیما سه گروه هواپیما مطرح هستند؛ گروهی هواپیماهای هوانوردی عمومی اند که بین ۲ تا ۱۹ نفر ظرفیت دارند و مجموعه ای از طراحان امروزه این گونه از هواپیماها را در کشور و در بخش خصوصی طراحی می‌کنند. این هواپیماها برای آموزش، گردشگری، ارسال مرسولات پستی و تاکسی هواپیمایی به کار می رود. با توسعه اینگونه هواپیماها بازار فروش آنها هم توسعه پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه عمده اجزای ساخت جنگنده کوثر در داخل کشور طراحی و ساخته شده است افزود: تولید هواپیمای ما فوق صوت توانایی های زیادی را می طلبد، طراحی و ساخت جنگنده های هواپیماهای نظامی را با طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری آغاز کردیم و با هواپیمای ایران ۱۴۰ شروع شد که ۵۲ نفر ظرفیت داشت؛ به دلیل اینکه در این هواپیما ضعف‌هایی به چشم می خورد در تولید آنها بازنگری هایی صورت گرفت.

منطقی با اشاره به اینکه ما برای ادامه تولید هواپیمای مسافربری دو مسیر را پیش روی خود داشتیم گفت: یک مسیر ارتقای هواپیمای موجود و مسیر دیگر هم طراحی یک هواپیمای جدید بود، هواپیمایی که موتور توربو پراپ داشته باشد، زیرا بسیاری از مسافران ایرانی دیگر هواپیماهای ملخی را قبول نمی کنند، در حالی که این هواپیماها خصوصا در مناطق محلی کاربرد خوبی دارد.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا ادامه داد: اگرچه با تحریم‌ها مواجه ایم، اما تمام منابع مورد نیاز ما برای تولید هواپیما تحت سیطره آمریکا نیست. اگر بتوانیم طراحی بومی داشته باشیم می‌توانیم اجزای مورد نیاز خود را خودمان انتخاب کنیم. طراحی برای خودمان است، بنابراین با بنگاه‌های جهانی زیادی مواجه هستیم و لذا قدرت انتخاب داریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در خصوص دانش موتورسازی اظهار کرد: در مورد دانش ساخت موتور، موتورهای احتراق داخلی مانند موتور خودرو را از مدت ها قبل ساختیم‌. همچنین موتور جت هم در این زمینه مهم است. در طراحی و ساخت موتور بسیاری از شرکت‌های خصوصی موفق شدند موتور های خوبی بسازند و حتی خریداران خارجی هم پیدا کردند. دانش ما در خصوص ساخت موتور در ۱۰ سال اخیر رشد بسیار خوبی پیدا کرده و موتورهایی از چند صد وات تا یک و نیم مگاوات را طراحی و تولید کردیم؛ به طور کلی می‌توانیم بگوییم در کشور ما طراحی موتور به موازات طراحی هواپیما پیشرفت کرده است.

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح هم در این برنامه با تبریک هفته بسیج در خصوص جنگنده کوثر اظهار کرد: خط تولید این هواپیما که چندی قبل افتتاح شده بود هم اکنون شروع به کار کرده است و ما در آینده‌ای نزدیک هواپیمای کوثر را به تعداد مورد نیاز به نیروی هوایی ارتش تحویل می‌دهیم. صدها حوزه علمی و دانشی مختلف برای تولید جنگنده کوثر به کار می‌رود و دانش و تخصص تمامی این حوزه ها بومی شده است.

بنی طرفی در خصوص تفاوت های جنگنده کوثر با جنگنده اف ۵ گفت: اویونیک این هواپیما نسبت به اف ۵ دو سطح بالاتر است‌ و رادار آنها کاملا متفاوت می باشد؛ بنابر این نوع موشک های آن نیز با موشک های جنگنده اف ۵ به طور کلی تفاوت دارد. می‌توانیم امروزه این هواپیما را به راحتی ارتقا بدهیم و دانش تولید جنگنده را برای ساخت هواپیمای دیگر به کار بریم.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان در تولید جنگنده ها افزود: وجود شرکت های دانش بنیان سرمایه هایی است که روی آنها برای تولید هواپیما حساب می‌کنیم. این شرکت‌ها به راحتی نیاز ما را پاسخ می‌دهند و طراحی های خوبی هم داشته‌اند.

منطقی هم درخصوص شباهت های جنگنده کوثر با جنگنده اف ۵ تصریح کرد: طراحان کشورمان می‌توانند هواپیماهایی با طراحی جدید تولید کنند، اما تست های مختلف روی طراحی های جدید نیازمند تجهیزات مخصوصی است که در کشور ما وجود ندارد؛ بنابراین راهبرد مطلوب ما این است که هواپیما شکل و فرم ظاهری مشابه هواپیمای گذشته را داشته باشد. در جنگنده کوثر هم از یک بدنه و شکل مشابه استفاده شده است. اما محتوای جنگنده کوثر به طور کلی تغییر کرده و به شکلی بومی کاملاً به روز شده، راهبرد کلی ما در تولید هواپیما تاسیساتی برای یکپارچه سازی هواپیماها است که در این خصوص شرکت های دانش بنیان کمک زیادی به ما کردند.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه شرکت های خصوصی در کنار ظرفیت های وزارت دفاع برای رفع نیازهای هوا فضایی کشور به صحنه آمده اند گفت: ما در کارهای مختلف از همه شرکت ها استفاده می کنیم و شرکت ها با اطمینان خاطر به این موضوع ورود پیدا کرده اند و در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه طراحی هواپیما، موتور و بالگرد برنامه بلند مدت و مفصلی را در حال اجرا داریم، ادامه داد: از سرریز توانمندی ها و دانش کسب شده در حوزه نظامی و غیر نظامی در حال استفاده هستیم؛ به طوری که از توان شرکت های خصوصی بهره می بريم، چهار رونمایی از کارهای غیرنظامی در حوزه های ساخت کیت اورژانس بالگردها و تعمیر موتور یک هواپیمای غیر نظامی صورت گرفت.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه به دلیل اینکه نتوانستیم از بخش خصوصی حمایت مالی کنیم، عذرخواهی می کنم اظهار کرد: صنعت هوا فضا صنعتی مادر است، در این صنعت، زمان، کوچک بودن اجزا و استاندارد های سختگیرانه مطرح است، لذا با استفاده از توانمندی تمام شرکت ها، مراکز علمی و صنعتی و دانشگاه ها حرکتی رو به جلو داریم، بخش خصوصی از این صنعت پیچیده حمایت می کند، به طوری که همه آنها از فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند و به پای کار آمده اند و لذا همه موفقیت ها به خاطر این عزیزان است.

رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه سرریز این صنعت در تمام صنایع کشور به صورت مؤثر است خاطرنشان کرد: سرریز علوم و فناوری صنعت هوایی در اکثر رشته های فنی و صنعتی همه کشور ها در حال استفاده است.

بنی طرفی با اشاره به اینکه صنعت هوایی، صنعتی کارآفرین و پیشرو در تمام کشورهای دنیا است افزود: ما به تحریم به عنوان برکت و موتور محرک نگاه می کنیم، تحریم هیچ گونه دلواپسی برای ما ایجاد نکرده و نخواهد کرد، باید نگاه به درون داشته باشیم زیرا تحریم ها تازه شروع نشده است و ما از ابتدای انقلاب با آن مواجه هستیم، تحریم ها اذیت کننده است اما متوقف کننده نیست.

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته با اشاره به اینکه 5 شرکت برای توسعه کسب و کار ها تعریف شده است که مثلا چگونه از خدمات فضایی در سایر بخش های موجود کشور استفاده کنیم افزود: باید شرکت های دانش بنیان بازار پایدار داشته باشند، جنگنده کوثر سریع به خط تولید آمد و این بزرگترین خدمت به شرکت های دانش بنیان بود.

وی با بیان اینکه تحریم یک واقعیت است و تنها در مورد جمهوری اسلامی ایران نیست ادامه داد: باید در مورد تحریم برنامه بلند مدت داشته باشیم، حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی داریم که حدود 500 میلیارد تومان آن تحت کنترل شرکت های داخلی است، ما تضمین می کنیم که بازاری بزرگ در کنار شرکت های کوچک قرار بگیرد، مجموعه ای برای توسعه پهپاد های تجاری داریم و معاونت علمی و فناوری23 کارگزار صادرات را در کل دنیا ایجاد کرده است لذا شرکت هایی که استاندارد قابل قبولی دارند را به این کانال هدایت می کنیم .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
این جنگنده بیست سال پیش طراحیش شروع شده
درضمن مربوط به ارتش است نه سپاه
هرچند از همه عزیزان نظامی قدردانی می کنیم و هزاران بار دستمریزاد می گوییمخدا قوت قهرمانان واقعی نظام
India
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۷
من تا اونجاییکه یادمه دو تا دست داشتم وتا بحال هواپیمای تک بال ندیدم.
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۹:۲۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
درود بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۹:۱۷ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
درود
Pakistan
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
ایوول به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
کمر تورم وگرانی مردم را خم کرده
آخرین اخبار