سخنگوی شورای شهر شیراز گفت: مجموع بدهی شهرداری شیراز به مطالبات پیمانکاران و تملک‌ها ۳ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه بعضی از پروژه‌های کلان عمرانی شهرداری این کلانشهر تا سال ٩٨ ادامه خواهد یافت، گفت: مجموع بدهی شهرداری شیراز به مطالبات پیمانکاران و تملک‌ها سه هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان است.

وی گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم و با وجود تنگنا‌های مالی، اما تلاش شد در همه زمینه‌ها به ویژه تکمیل پروژه‌های عمرانی به جای مانده از شورای چهارم توجه شود.

 قائدی افزود: انتقاد‌هایی مبنی بر چرایی تداوم سازه‌های بتنی با پروژه‌های در حال ساخت به شوراییان پنجم شد، اما ما وظیفه داریم آن‌ها را به اتمام برسانیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز به تعطیلی بعضی از پروژه‌ها از جمله تقاطع غیرهمسطح قصردشت اشاره و عنوان کرد: این پروژه به دلیل نگاه انسان محوری شورای پنجم تعطیل شده، اما سایر پروژه‌های عمرانی به قوت خود باقی است.

قائدی به ترغیب شهروندان برای استفاده بیشتر از سیستم حمل و نقل عمومی در سطح شهر با تمرکز بر تقویت و توسعه ناوگان به عنوان یکی از اهداف مهم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اشاره و در این باره نیز گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادوار گذشته به عنوان معاونت اول شناخته نمی‌شد و تنها امضا کننده صورت جلسات بود، اما امروز خود تصمیم‌گیرنده است.

وی، قرارداد خرید و ورود ١٨٥ دستگاه اتوبوس و توزیع عادلانه آن‌ها در سطح شهر را نتیجه استقلال معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز دانست.

سخنگوی شورای شهر شیراز همچنین واگذاری اتوبوس‌ها، علمیات خط ٢ مترو، تلاش برای افتتاح ایستگاه مترو امام حسین (ع) تا دهه فجر و ساماندهی پیاده راه عفیف‌آباد که در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد را از مهمترین دستور کار‌های فعلی کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز عنوان کرد.

قائدی تشکیل کمیته آسان سازی و ساماندهی دفاتر تسهیل‌گری را از مهمترین دستور کار‌های کمیسیون معماری و شهرسازی شورا عنوان کرد و گفت: با تغییر نگرش‌ها این دفاتر ساماندهی می‌شوند و امکان انتخاب برای مردم نیز فراهم خواهد شد.

وی به بازنگری طرح ساماندهی باغات قصردشت هم اشاره و عنوان کرد: همه شهروندان موظف هستند که هزینه استفاده از باغ‌ها را پرداخت کنند، اما این در حالی است که همه هزینه هم‌اکنون بر دوش خود باغداران است. در این راستا طرحی در کمیسیون معماری و شهرسازی تصویب شده و تلاش می‌شود که این در شورای عالی شهرسازی نیز به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با بیان اینکه کارگروه پیگیری مسائل حریم شهر شیراز نیز در کمیسیون معماری و شهرسازی تشکیل شده، گفت:
روستا‌هایی مانند گویم و شهرک انجیره به محدوده شهر شیراز افزوده شده‌اند و علاوه بر آن مهاجرت روستا‌های اطراف شیراز به این کلانشهر به طور سرسام‌آوری افزایش یافته که امید است در اجرایی شدن این طرح سازمان‌های متولی در این امر ما را یاری کنند.

قائدی همچنین به ارائه گزارش تفریغ بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم اشاره و خاطرنشان کرد: تلاش شده تا مطالبه پیمانکاران در این گزارش در قالب اوراق بستانکاری پرداخت شود.

وی ادامه داد: پروژه حریم سبز کوهسار مهدی نیز به دلیل مشکل معارضین پروژه متوقف شده بود که در کمیسیون برنامه و بودجه طرحی تصویب شد که طی آن با پرداخت مطالبات معارضین پروژه ادامه پیدا کند.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در شرایط بحرانی منابع آبی و لزوم مدیریت صحیح آن ضروری است، به تشریح دستور کار‌های کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا پرداخت و گفت: بررسی راهکار‌های مناسب برای پساب‌های ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به تصفیه خانه‌های شهری، تدوین اساسنامه شرکت تامین ماشین‌آلات شهرداری شیراز، تهیه طرح بام شیراز و ساماندهی مراکز ماده ١٦ از جمله اینهاست.

قائدی بررسی لایحه جامع حمایت از ورزش، تجلیل از نام‌آوران و شهروند نمونه و برون سپاری خدمات اجتماعی، فرهنگی و ورزشی را از مهمترین دستور کار‌های کمیسیون فرهنگی اجتماعی عنوان کرد.

وی طرح جامع گردشگری، بررسی مسائل تاریخی، توسعه پیاده راه‌های گردشگری و پیگیری تملک و ساماندهی تپه پوستچی را از مهمترین دستور کار‌های کمیسیون گردشگری شورا برشمرد و اظهار کرد: شیراز از کلانشهر‌هایی است که می‌تواند تجربه جذابی برای گردشگران ایجاد کند لذا جز جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری و وجود آب و هوای دلپذیر باید به دنبال سرزندگی و پویایی شهر شیراز باشیم.

سخنگوی شورای شهر شیراز همچنین با بیان اینکه ٩٨ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری شیراز به پروژه‌های عمرانی سال‌های گذشته که بعضا دارای پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی هستند، تخصیص یافته، عنوان کرد: اگرچه تخصیص این میزان بودجه مخالف با سیاست‌های شورا است، اما برای کلنگ‌زنی پول مردم صرف شده و به نوعی سرمایه‌های شهر محسوب می‌شوند که ناگزیز به ادامه آن‌ها شدیم و در همین راستا برنامه ٥ ساله شهرداری را یکسال تمدید کردیم.

قائدی با تاکید بر اینکه شورای پنجم دارای برنامه است، اما مجبور شده به دلیل خواست مردم در خصوص تعیین تکلیف پروژه‌های عمرانی برنامه‌های خود را با یکسال تاخیر آغاز کند، افزود: گرانی‌های ماه‌های اخیر و بدهی‌های جای مانده از قبل در روند امور ایجاد اخلال کرده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از پروژه‌های کلان عمرانی که در شورای چهارم از جمله پل کابلی ولیعصر، تقاطع غیرهمسطح معلم، پارک ٥٨٠ هکتاری و ... به مرحله بهره‌برداری رسیدند، اما با گذشت دو سال از بهره‌برداری بدهی آن‌ها به زمان شورا و شهرداری پنجم انتقال یافته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در پاسخ به چرایی طرح تذکرات متعدد شوراییان خطاب به شهردار و مدیران شهری و احتمال اعمال فشار بر مجموعه شهرداری، گفت: طرح سوال و تذکر به شهردار حق قانونی شوراییان است و علت آن عدم انتظارات شوراییان در کمیسیون‌های مختلف و عدم پاسخگویی به آنهاست. شهردار نیز ملکف به پاسخ سوال و تذکر شوراییان است.

قائدی تصریح کرد: به دنبال اعمال فشار بر شهرداری نیستیم و می‌خواهیم کار به شکل صحیح و اصولی انجام شود. از سویی دیگر مدیران زیرمجموعه شهرداری نیز باید تکالیف خود را به نحو شایسته‌تری انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شورای بنجم شیراز تاکنون ۱۵۴ مصوبه مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: از این تعداد ١١٠ مصوبه در قالب لایحه، ٢٣ مصوبه در قالب طرح، ۱۶ مصوبه مربوط به شورای قبل و ۵ مورد نامگذاری مورد بررسی قرار گرفته است.
انتهای پیام/چ

بدهی شهرداری شیراز به مطالبات پیمانکاران

برچسب ها: ترافیک ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار