مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت:به منظور اجرای هرچه مطلوب‌تر کاشت و تحقق تولید دو محصول گلرنگ و آفتابگردان به کشاورزان توصیه می‌شود برای عقد قرارداد کاشت و ثبت سامانه کشت به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، فرامرز رستگاری مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در راستای سیاست‌های اجرایی و برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش ضریب خوداتکایی روغن، توسعه کاشت گلرنگ و آفتابگردان بهاره در جنوب کرمان در سال زراعی ۹۷ با تاکید بر تغییر و مدیریت الگوی کاشت، مصرف بهینه آب، رعایت تناوب کاشت پس از ذرت دانه‌ای و تضمین خرید محصولات استراتژیک در سطح ۴۰۰ هکتار و تولید هزار تن هدف گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و  تولید مناسب، برنامه تامین بذر هیبرید اصلاح شده و بوم سازگار یارانه دار در دستور کار قرار گرفته و طبق برنامه در حال حمل و توزیع می‌باشد.

کاشت گلرنگ و آفتابگردان بهاره در جنوب کرمان از ۲۰ آذر

رستگاری گفت:به منظور اجرای هرچه مطلوب‌تر کاشت و تحقق تولید، به کشاورزان توصیه می‌شود به مراکز جهاد کشاورزی جهت عقد قرارداد کاشت و ثبت سامانه کشت مراجعه نمایند.

وی افزود: کشاورزان با هماهنگی بیمه شهرستان و ارائه قرارداد کاشت نسبت به بیمه محصول اقدام کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد:مناسب‌ترین تقویم زراعی کاشت از پانزدهم دی تا دهم بهمن است و البته درشهرستان‌های رودبار، قلعه گنج و منوجان امکان کاشت از ۲۰ آذر تا دهم دی ماه میسر می‌باشد.

رستگاری گفت:مناسب‌ترین مقدار مصرف بذر گلرنگ رقم گلدشت به میزان ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم و آفتابگردان از ارقام اسکار، فانتازیا، دوکات، هایسان ۳۲ به میزان ۶ تا ۸ کیلوگرم در هکتار با ردیفکار توصیه می‌گردد.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ بیلان منابع آب و صرفه جویی در مصرف توصیه می‌گردد، کشاورزان حتی المقدور از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار نوارتیپ برای کاشت استفاده نمایند؛ و برای جلوگیری از خسارت علف‌های هرز توصیه می‌گردد یک ماه قبل از کاشت نسبت به یک مرحله دیسک زدن و مصرف علف کش‌های قبل از کاشت (علف کش ترفلان به میزان ۲/۵ لیتردر هکتار) با هماهنگی کارشناسان گیاهپزشکی اقدام نمایند.

مدیر زراعت سازمان تصریح کرد: قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم گلرنگ ۲۹۶۰ تومان و هرکیلوگرم آفتابگردان ۳۰۱۰ تومان می‌باشد که با توجه به پتانسیل مناسب عملکرد، مصرف آب کمتر و هزینه تولید کمتر، کاشت این محصولات بعد از ذرت دانه‌ای نسبت به گندم اقتصادی‌تر می‌باشد.

وی پتانسیل عملکرد دانه گلرنگ ۳ کیلو و ۳۰۰ گرم و عملکرد دانه آفتابگردان ۴ کیلو ۵۰۰ گرم در هکتار اعلام کرد.
انتهای پیام/ی

کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار