یک روزنامه آمریکایی مدعی شد آلمان و فرانسه برای میزبانی کانال مالی ویژه ایران-اروپا به منظور ادامه روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا، پا پیش گذاشته‌اند.

آلمان و فرانسه برای میزبانی کانال مالی اروپا با ایران پیشقدم شدندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود به نقل از «دیپلمات‌های ارشد» مدعی شد آلمان و فرانسه برای میزبانی کانال مالی ویژه ایران-اروپا به منظور ادامه روابط تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران علی‌رغم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، پا پیش گذاشته‌اند.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است این گام که توسط قدرتمندترین کشورهای اروپا برداشته شده، بخشی از کارزار آنها برای نجات توافق هسته‌ای ایران (و قدرت های جهانی) است که سال 2015 میلادی به امضا رسید؛ توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه مه سال جاری میلادی آمریکا را از آن خارج کرد.

وال استریت ژورنال می افزاید هدف از ایجاد این کانال ویژه پرداخت کمک به شرکت های اروپایی برای ادامه روابط تجاری‌شان با ایران –علی رغم بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور– است.

این کانال ویژه مالی قرار بود پیش از بازگشت دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران که اواسط آبان ماه روند اجرایی آنها آغاز شد، ایجاد شود؛ اما کشورهایی که میزبانی این کانال به آنها پیشنهاد شده بود –لوکزاکبورگ و اتریش– به دلیل ترس از مجازات های آمریکا، این پیشنهاد را رد کردند و به همین دلیل تلاش ها برای ایجاد این کانال تاکنون نتیجه ای نداشته است.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است در صورتی که آلمان میزبانی این کانال مالی را بر عهده بگیرد، ریاست آن را یک مقام فرانسوی عهده دار خواهد بود و در صورتی که فرانسه میزبانی این کانال مالی را داشته باشد، یک مقام آلمانی به ریاست آن انتخاب خواهد شد.

بر اساس ادعای وال استریت ژورنال، انگلیس نیز در حال ارزیابی جوانب امر و بررسی این موضوع است که آیا باید در ایجاد این سازوکار مالی به فرانسه و آلمان بپیوندد یا خیر. کشورهای اروپایی مدعی هستند با استفاده از این سازوکار که در آن از یک نظام اعتباری برای مبادلات تجاری میان ایران و شرکت های اروپایی استفاده خواهد شد، نیازی به پرداخت پول به ایران از طریق بانک های اروپایی نخواهد بود و به این ترتیب، تحریم های (ثانویه) آمریکا علیه ایران قابل اجتناب خواهد بود.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال تصریح شده است که این کانال مالی دارای منابع چندانی نخواهد بود و تأثیر اقتصادی چندانی نیز نخواهد داشت. در بخش دیگری از این گزارش نیز با اشاره به اینکه هنوز تصمیم‌‌گیری‌های قطعی در این باره صورت نگرفته، آمده است در صورتی که این طرح مورد موافقت قرار بگیرد، اجرایی شدن آن تا سال آینده میلادی (2019) به طول خواهد کشید.

این گزارش می افزاید سران کشورهایی اروپایی احتمالا در حاشیه نشست گروه 20 در شهر بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، درباره این سازوکار مالی و میزبانی فرانسه و آلمان از کانال پرداخت ویژه میان ایران و اروپا، رایزنی خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار