به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نوراله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، پیش بینی شده که راه آهن کشور به سهم ۳۰درصدی در بخش بار و ۲۰ درصد در بخش حمل و نقل مسافر دست پیدا کند گفت: برنامه های متنوعی برای تحقق این هدف بزرگ پیش بینی شده و قوانین و برنامه ها در بخش وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است.
وی افزود: در همین راستا نقش دولت و بخش خصوصی ترسیم شده و خوشبختانه بخش خصوصی در حوزه ریلی با نگاه به زیرساخت های حمایتی که پیش بینی شده، آمادگی خود را برای توسعه زیر ساخت ها و ناوگان اعلام کردند و پیرو همین امر، سرمایه گذاری های بسیار خوبی را از طرف بخش خصوصی شاهد بودیم.
به گفته بیرانوند در حال حاضر در زمینه تامین لکوموتیو، واگن باری ، واگن مسافری، ایجاد ترمینال ها و ایستگاه های راه آهن، چهارچوب ها و مدل های قراردادی همکاری با بخش خصوصی فراهم شده است.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل ونقل راه آهن با اشاره به بستر مناسب مهیا شده برای همکاری بیشتر با بخش خصوصی گفت: با توجه به مشوق های تعریف شده در شرایط کنونی بخش خصوصی این آمادگی را دارد تا ماموریت و رسالت خود را برای کمک به توسعه ریلی کشور در کنار شرکت راه آهن به انجام برساند و برنامه های تدوین شده در این زمینه را با قوت و متناسب با توان عملیاتی خودشان به پیش ببرد.
بیرانوند در تشریح مشوق های طراحی شده برای سرمایه گذاران بخش ریلی تصریح کرد: به منظور تشویق و حضور پررنگ سرمایه گذاران خصوصی یا غیر دولتی در صنعت ریلی، سه دسته اقدامات پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه دسته اول مجموعه اقدامات و مشوق ها به منظور افزایش بازدهی سرمایه گذاری است؛ افزود: به عنوان مثال شرکت ملی نفت ۷.۵ میلیارد دلار برای پرداخت مابه التفاوت مصرف سوخت به صنعت ریلی اختصاص داده که این رقم تا سقف سرمایه گذاری انجام شده پرداخت می شود . همچنین شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سرمایه گذارانی را که اقدام به سرمایه گذاری برای تامین ناوگان نو می کنند برای مدت مشخصی از پرداخت حق دسترسی معاف کرده است.
بیرانوند با بیان اینکه دسته دوم اقدامات، مربوط مشوق هایی است که ریسک سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران کاهش می دهد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه راه آهن مصرف کننده انحصاری در بحث استفاده از لکوموتیو است لذا هر فردی که اقدام به سرمایه گذاری دراین حوزه کند ؛ راه آهن نسبت به تضمین کلیه خدمات این حوزه در بازه زمانی پنچ ساله یا بیشتر و همچنین پوشش نوسانات نرخ ارز، اقدام خواهد کرد.
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل ونقل راه آهن خاطرنشان کرد: دسته سوم از اقدامات پیش بینی شده، در خصوص تدارک منابع مالی برای سرمایه گذاران است به این ترتیب که با توافقات صورت گرفته با فاینانسور های خارجی، سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین سیستم بانکی؛ منابع مالی از سوی این نهادها در اختیار سرمایه گذار قرار خواهد گرفت و در پی آن، تضمین بازپرداخت لازم برای این مهم از سوی شرکت راه آهن انجام خواهد شد.
بیرانوند با بیان اینکه برآیند این اقدام منجر به سرمایه گذاری حدود ۴۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی شده است گفت: به منظور جذب سرمایه گذاری در حوزه زیربنا نیز مدل مشارکت عمومی- خصوصی ( PPP) مدنظر راه آهن است که بیشتر در توسعه ایستگاه ها با محوریت حمل و نقل همگانی (TOD)؛ توسعه پارک ها و مراکز لجستیک؛ توسعه خطوط فرعی و خطوط دوم و همچنین توسعه گلوگاه ها به عنوان یکی از الزامات توسعه حمل و نقل ریلی از جمله پروژه های دارای اولویت ویژه برای راه آهن هستند .
به گفته وی درحال حاضر اقدامات لازم برای تشویق سرمایه گذاران تعبیه شده و شرکت راه آهن این آمادگی را دارد تا حسب مورد در خصوص اقتصاد این پروژه ها با سرمایه گذاران به توافق رسیده و حمایت های لازم را به عمل آورد.
سید حسین افضلی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه ریلی در اقتصاد کشور گفت:حوزه ریلی بهعنوان یکی از نیازهای حیاتی کشور بیشترین توجیه اقتصادی را برای سرمایهگذاری دارد، در نتیجه باید از همه ظرفیتها برای توسعه این حوزه استفاده کنیم. موضوع شفاف و واضح در خصوص سرمایهگذاران، بحث سود دهی است که اولویت اصلی برای سرمایهگذاران به حساب میآید.
وی با بیان اینکه عوامل سوددهی و ضمانت و پایداری سود ناشی از سرمایهگذاری از اولویتهای سرمایهگذاران بهحساب میآید و مسئولان باید آنرا فراهم کنند افزود: در این رابطه هر سه قوه باید حضور پیدا کنند تا به نتیجه مثبتی برسیم. درصورت نیاز به تعیین قانون، قوه مجریه و در خصوص ضمانت به سرمایهگذاران، قوه قضاییه بایستی ورود کند، همچنین قوه مجریه هم باید در خصوص اجرای این امر مهم نیازهای اصلی را برطرف کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایطی که ما با دشمنیها در خارج مواجه هستیم، این احساس نیاز بیشتر اهمیت پیدا میکند بنابراین باید از ظرفیتهای موجود ازجمله ظرفیت مناسب سرمایهگذاران چه داخلی و چه خارجی بهصورت بهینه استفاده کرده و به سمتی حرکت کنیم که سرمایهگذاران با رقابت به این امر بپیوندند.
وی تصریح کرد: باید با ایجاد امتیازاتی احساس رضایت را در میان سرمایهگذاران ایجاد کنیم و این امتیازات باید برای سرمایهگذار بهصورت واضح و ملموس شکل بگیرد.
افضلی در خصوص آگاهی و اطلاعرسانی برای حضور سرمایهگذاران در حوزه ریلی گفت: بدون شک سرمایهگذاران خود بهصورت هوشمند از راهها و تسهیلات موجود مطلع خواهند شد و با آمادهسازی فضا سرمایهگذار اطلاعات موردنیاز را کسب خواهد کرد.
وی افزود: نیاز به تأکید است که سرمایهگذاری در حوزه ریلی یک سرمایهگذاری کوچک به حساب نمیآید و سرمایه گذاری کلانی است که سرمایهگذاران داخلی و خارجی در صورت وجود فضای مناسب راههای پیوستن به این سرمایه گذاری را پیدا خواهند کرد.
این نماینده خاطرنشان کرد: ما باید از همه امکانات موجود در رسانه ها، فضای مجازی و مجامع بینالمللی برای اطلاعرسانی به سرمایهگذاران استفاده کنیم.
گفتنی است همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تامین مالی درحوزه ریلی، ۱۱ آذرماه سالجاری در مرکز همایش های صدا وسیما برگزار می شود.
انتهای پیام/