سرمربی تیم ملی واترپلو گفت: آرزویم کسب طلای مدال المپیک است که دوست دارم در عرصه مربیگری به آن دست پیدا کردم.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان الکساندر چیریچ سرمربی تیم ملی واترپلو در نشست خبری ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره وضعیت واترپلو گفت: بعد از نتایجی که تیم ایران در بازی‌های آسیایی به دست آورد، بازیکنان انگیزه بسیار زیادی دارند، بالمپیک رویای همه ورزشکاران است، اما موقعیتی که واترپلوی ایران دارد کمی پیچیده است و فاکتورهای زیادی در آن وجود دارد. ابتدا مشکل شرایط اقتصادی است هیچ چیز مثل گذشته نیست .همه مشکل دارند. هر چند که می‌دانم همه در تلاش هستند تا تیم ملی بهترین شرایط را داشته باشد. 

او افزود: فاکتور بعدی بازیکنانی هستند که می توان روی آنها حساب کرد. مسیر زندگی برخی از آنها به گونه‌ای است که ناچار شدند از تیم ملی خداحافظی کنند. واترپلو مانند فوتبال سودآوری زیادی ندارد و نمی‌توان مثل یک شغل به آن نگاه کرد، به همین دلیل برخی از بازیکنان به دانشگاه رفته‌اند تا بتوانند شغل خوبی پیدا کنند و زندگی خود را سپری کنند، بنابراین باید ببینیم چه بازیکنانی داریم و آنهایی که هستند ظرفیت ماندن با تیم ملی را دارند یا خیر.

چیریچ اضافه کرد:‌ در حال حاضر دو بازیکن از تیم ملی خداحافظی کرده‌اند. امیر دهداری قرار است به استرالیا سفر کند، امیر حسین کیهانی هم برای ادامه تحصیل  به کانادا می رود. از 13 بازیکنی که در بازی‌های آسیایی داشتیم، فعلا دو بازیکن قطعا جدا شده و دو بازیکن هم جدا خواهند شد. در شرایط عادی اگر بخواهیم یک بازیکن را جابجا کنیم کار بسیار سخت است، چه برسد حالا که بحث جابجایی چهار بازیکن مطرح است. موضوع دیگر این است که آیا بازیکنان باکیفیتی داریم که جایگزین آنها شوند یا خیر.

او درباره حریفان ایران بیان کرد: فاکتور دیگر شرایط تیم های حریف است. تیم ملی چین به صورت کامل در لیگ اسپانیا بازی می‌کند. فکر می‌کنم نیازی نباشد که بگویم آنها چقدر هزینه کرده‌اند تا مجوز حضور در لیگ اسپانیا را بگیرند، ضمن اینکه حدود 30 نفر برای مدت طولانی در یک کشور گران اروپایی اسکان داده شده اند که بسیار پر هزینه است.قزاقستان دیگر حریف ایران یک مربی صرب و سه بازیکن صربستانی خیلی خوب به تیم خود اضافه کرده است که مبلغ قراردادشان هم بسیار بالا است، همچنین این تیم در لیگ روسیه بازی می‌کند. در مورد ژاپن هم بهتر است چیزی نگویم چون آنها میزبان هستند و بودجه میلیونی دارند، اگر این حرفها را زدم فقط می‌خواستم شرایط کلی را برای شما تحلیل کنم. 

چیریچ: آرزویم کسب مدال طلای المپیک درعرصه مربیگری است

بازیکن سابق تیم ملی صربستان درباره حمایتش از بازیکنان لژیونر در کشور صربستان اضافه کرد: واقعیت این است که من حمایت صد در صدی از آنها داشتم. آنها می‌توانند شرایط جدیدی را تجربه کنند. من عملکرد آنها را زیر نظر دارم و باید خوشحال باشیم که آنها چنین سطح بالایی دارند که می‌توانند در صربستان بازی کنند. آنها می‌توانند واترپلوی ایران را به خوبی معرفی کنند و نماینده شایسته‌ای برای ایران باشند، البته همانقدر که حضور آنها در آنجا خوب است، می‌تواند بد هم باشد، چون در کنار ما نیستند تا با ما تمرین کنند.

برای رسیدن به رویای خود باید غیرممکن‌ها را ممکن کنیم

چیریچ در مورد تمدید قراردادش تصریح کرد: خدا را شکر می‌‌کنم که قراردادم را تمدید کردم و در ایران هستم. امیدوارم بتوانم کاری را که شروع کرده‌ام ادامه بدهم. تمام تلاشم را خواهم کرد تا در مسیر خودم باقی بمانم و برای ایران بازیکن‌سازی کنم. رویای من طلای المپیک است، مدالی که نتوانستم در دورانی که بازیکن بودم به آن برسم، می خواهم در عرصه مربیگری به دست بیاورم. هر چند که سه مدال المپیک کسب کرده‌ام. برای رسیدن به رویای خود باید غیرممکن‌ها را ممکن کنیم، هر چند که در موقعیت سختی قرار داشته باشیم.  نمی خواهم از موقعیت و شغلم فرار کنم اما شرایط سخت است.خیلی ها از همین حالا واترپلو را در المپیک می بینند اما آیا واقعیت این است؟ خیلی‌ها از ما انتقاد کرده‌اند و به مسیری که رفتیم ایراد گرفتند، اما دیدید که ما با همان روش به نتیجه رسیدیم. به انتقادات غیرمعقول اعتنایی نمی کنم.

چیریچ درباره برنامه‌های پیش‌روی تیم ملی و مسابقات تدارکاتی این تیم گفت: منتظر هستیم تا فدراسیون تقویم خودش را به ما اعلام کند تا ما براساس آن برنامه‌ریزی کنیم. من برنامه‌های مدنظر خودم را نوشته‌ام اما مجبور هستیم نسبت به شرایط اقتصادی فدرسیون پیش برویم، مشکلی که در ایران داریم تعداد کم بازی‌ها است که هر چه بیشتر بازی کنیم برای ما بهتر خواهد بود.

قراردادم را بدون تغییر تمدید کردم و از این کار رضایت دارم

سرمربی تیم ملی واترپلو تاکید کرد: من قراردادم را بدون تغییر تمدید کردم ، به هر حال من انسان هستم و شرایط را درک می‌کنم، ضمن اینکه پول انگیزه اول زندگی من نیست. در حال حاضر قراردادم چهار ساله است و هر سال تمدید می‌شود، من باید به گونه‌ای کار کنم که حتی اگر مجبور شدم از ایران بروم، یک اثر مثبت گذاشته باشم. نباید تنها به فکر خودم باشم، بلکه باید سیستمی راه‌اندازی کنم تا نفرات بعدی هم کار راحتی داشته باشند. باید سیستمی سالم و بازیکن ساز را پایه گذاری کنیم.

چیریچ: آرزویم کسب مدال طلای المپیک درعرصه مربیگری است

او درباره مربی پایه صربستانی که قرار است به ایران بیاید اضافه کرد : خانبانان و یزدان‌خواه برای باشگاه این فرد بازی می‌کنند. من به وی اعتماد کامل دارم و تمام بازیکنان کنونی صربستان به نوعی از زیر دست وی رد شده‌اند، تجربه‌ای که او دارد برای ما قابل استفاده است. من در این خصوص با رضوانی صحبت کرده‌ام و صددرصد تضمین کرده‌ام که اگر او به ایران بیاید، واترپلوی ایران در چهار سال آینده در رده‌های پایه جزو تیم‌های برتر آسیا خواهد بود، ضمن اینکه اگر او به ایران بیاید، قرار نیست فقط با تیم‌های پایه کار کند من نمی توانم فقط به فکر تیم بزرگسالان باشم. به یک سیستم آموزشی برای مربیان نیز داریم. بعد از تربیت مربیان می توانیم آن ها را به تمام ایران بفرستیم و پایه خوبی در واترپلو ایجاد کنیم. برخی انتقاد می کنند چرا از بازیکنان شهرستانی استفاده نمی کنید. حقیقت این است که بازیکنان شهرستانی خوبی نداریم. برای ما اهل یک استان بودن مهم نیست بلکه عملکرد مهم است.

شرایط لیگ مناسب نیست

او درباره لیگ واترپلو بیان کرد: شرایط لیگ مناسب نیست. ما نظم خاصی  را به بازیکنان تیم ملی یاد داده ایم. زمانی که این بازیکنان را به باشگاه ها می دهیم آن ها از نظر نظم و انضباط رفتارشان عوض می شوند و همین بی انضباطی بر روی عملکرد فنی شان تاثیرمی گذارد.تناوب تمرین در باشگاه ها وجود ندارد. تنها بازیکنانی که در تیم ملی هستند تمرین دارند و دیگر بازیکنان کل هفته را کار می کنند و فقط آخرهفته برای مسابقه می آیند.

چیریچ ادامه داد: واترپلو مانند والیبال و فوتبال در چشم مردم نیست، بنابراین اسپانسر به سراغ این رشته نمی‌آید و بازیکنان هم مجبور هستند به سراغ کار و درآمد بروند، در نتیجه لیگ کیفیت بالایی نخواهد داشت. در همه جای دنیا یک ورزشکار حرفه‌ای می‌گوید شغل من ورزش است.

چیریچ: آرزویم کسب مدال طلای المپیک درعرصه مربیگری است

سرمربی تیم ملی واترپلو درپاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که آیا کلاس های آموزشی برای مربیان ایرانی برگزارخواهد کرد یا خیر  گفت: من همیشه در حال یادگیری هستم و به نظرم همه باید اینگونه باشند، زمانی که تیم ملی چین به ایران آمده بود، پروپیچ که از بزرگان واترپلوی جهان است در ایران بود. من از وی خواستم یک کلینیک آموزشی برای ما برگزار کند که به نظرم خواسته بسیار مهمی بود، اما آیا می‌دانید چند نفر به این کلینیک آمدند؟ تنها هشت نفر از این دوره استقبال کردند، در حالی که اگر پروپیچ به هر جای دنیا برود، علاقمندان به واترپلو قطعا به سراغش خواهند رفت. متأسفانه در ایران همه می‌دانند که اطراف تیم چه می‌گذرد و حتی می‌دانند که فلان بازیکن چه جمله‌ای به فلان مسئول گفت، اما وقتی از آنها پرسیدم که چرا به این کلینیک نیامدند، گفتند که نمی‌دانستیم چنین کلاس‌هایی در حال برگزاری است. من فکر می‌کنم آنها نیامدند که بعدها بگویند چیرو به ما کمک نمی‌کند و یا وحید رضایی دیواری کشیده تا کسی به چیرو نزدیک نشود. 


بیشتر بخوانید: 

اعضای هیات رئیسه فدراسیون شنا معرفی شدند

اعتراض خانوادگی برابر فدراسیون شنا

چیریچ با فدراسیون شنا تمدید کرد


انتهای پیام/

اظهارات چیریچ درباره وضعیت واترپلو 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار