ناصری گفت: باید به این موضوع توجه کنیم که شان خواندن را به مطالعه کتاب‌های کمک درسی تنزل ندهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب رشد با حضور محمد ناصری دبیر جشنواره صبح امروز در ساختمان سازمان پژوهش برگزار شد.

در این مراسم ناصری با اشاره به اینکه با راه اندازی دفتر تکنولوژی آموزشی ارتقای خواندن و بسترسازی برای تولید محتوای آموزشی مناسب مورد توجه قرارگرفت، اظهار کرد: دفتر تکنولوژی آموزشی امروز به جز خواندن سایر مواد آموزشی را پوشش می‌دهد و در شرایط فعلی استانداردسازی به جز منابع مکتوب، رسانه های متنوع دیگری هم به رسمیت می‌شناسد و این موضوع با شرط رعایت استانداردهاست.

وی ادامه داد: در میان منابع مختلف یادگیری همچنان شان کتاب در جامعه شانی بی بدیل است و باید به این موضوع توجه کنیم که شان خواندن را به مطالعه کتاب‌های کمک درسی تنزل ندهیم.

ناصری با اشاره به اینکه طبق دستور وزیر آموزش و پرورش از سال گذشته استفاده از کتاب های کمک درسی ممنوع در دوره ابتدایی شد، گفت: ممکن بود بخشی از این کتاب ها مفید باشند و بر همین اساس در سال های گذشته بررسی‌های روی این کتاب داشتیم اما با ممنوع شدن این کتاب، کار متوقف شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رشد بیان کرد: کتاب‌های کمک درسی به شکل مشروطی در دوره متوسطه اول و دوم به کار گرفته می شود اما این کتاب‌ها جزو برنامه درسی نیست و می‌تواند دانش آموز را تقویت کند و به این شرط کتاب‌ها می‌تواند قابل استفاده باشد، اما اگر در مدرسه‌ای کتاب‌های کمک آموزشی به عنوان اشغال بخشی از برنامه درسی و به اجبار وارد مدرسه شود، توجه به محدودیت کاغذ این کار قابل پذیرش نیست.

مدیرکل دفتر تکنولوژی آموزشی با بیان اینکه برگزاری جشنواره کتاب رشد جریانی مستمر و بدون وقفه برای رصد کتاب‌های کمک آموزشی است، اظهار کرد: طبق مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش که به امضای رئیس جمهور رسیده است کتاب‌های کمک آموزشی با توجه به استانداردهای تعریف شده برای آن در دبیرخانه این دفتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از جمله اهداف آن را می‌توان سیاستگذاری، هدایت و تولید مواد آموزشی مناسب با اهداف نظام تعلیم و تربیت برشمرد.

سیاست‌های تشویقی برای جبران خلأهای نشر در حوزه دانش‌آموزی

ناصری افزود: برای تحقق این اهداف راهنمای کتاب‌های درسی با توجه به تدوین کتاب‌های جدیدالتألیف بازنگری می‌شوند تا شیوه آموزش صحیح در فرآیند یادگیری جریان پیدا کند، همچنین سازمان پژوهش با هدف رفع موانع و هدایت صحیح مواد آموزشی شرایطی را فراهم کرده است تا با استفاده از ظرفیت‌های انتشارات دولتی و غیردولتی فرآیند آموزشی و پرورشی دنبال شود که با توجه به محدود بودن انتشارات دولتی بحث غیر دولتی وارد کار شد.

وی با بیان اینکه کتاب‌ها متناسب با استانداردهای در نظر گرفته شده درجه‌بندی می‌شوند اظهار کرد: حداقل امتیاز برای قبول شدن یک کتاب 60 بوده و از این عدد به بالا به تدریج کیفیت کار افزایش پیدا می‌کند که کتاب‌های با درجه 1 و 2 به عنوان کتاب‌های برگزیده در فهرست‌گان کتاب‌های درسی قرار می‌گیرد تا دانش آموز به طور اختیاری از آن استفاده کند.

مدیرکل دفتر تکنولوژی آموزشی با بیان اینکه 1027 ناشر کتاب کمک درسی در جشنواره کتاب رشد امسال شرکت کردند، تصریح کرد: اغلب کتاب‌ها انتشارات سال 96 بودند و در همه مقاطع تحصیلی کتاب‌هایی برای رقابت شرکت داشته‌اند که از این میان 31 عنوان کتاب به عنوان برگزیده انتخاب می‌شود و در فرآیند داوری گروهی به عنوان کمیته علمی بالادست داوران قرار می‌گیرد که این گروه متشکل از 3 مدیرکل سازمان پژوهش هستند که کار تألیف انجام داده و استانداردهای کتاب‌های موجود در رقابت را ارزیابی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کتاب‌نامه رشد که اکنون به نام فهرست‌گان عنوان می‌شود، تصریح کرد: حدود 200 تا 300 کتاب برتر معرفی می‌شوند که از این میان 90 درصد کتاب‌ها غیر کمک‌درسی و باقی مانده کتاب‌های کمک درسی با استانداردهای بالا هستند. در پژوهش‌های انجام شده بیش از 70 درصد کتاب‌های داستانی معرفی شده قابلیت‌های لازم را داشته‌اند، اما در میان کتاب‌های کمک درسی فقط حدود 30 درصد کل آنها مناسب و مطابق با استانداردها بوده است.

ناصری درباره ایجاد سیاست‌های تشویقی برای جبران خلأهای نشر در حوزه دانش‌آموزی گفت: در کارگاه‌هایی که برای ناشران برگزار می‌کنیم نقاط ضعف و قوت تبیین می‌شود و این ناشران هستند که با توجه به شرایط تصمیم می‌گیرند خلاءها را چگونه جبران کنند، علاوه بر این موضوع انتشارات مدرسه که وابسته به سازمان است موظف کردیم تا خلأ کتاب‌های در حوزه دانش آموزی را پر کنند؛ همچنین در حوزه انتشارات اولویت اصلی با تألیف کتاب است و ترجمه کتاب‌ها در درجه دوم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم ایران زمین
۱۵:۰۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
بزرگوار عزیز تازه انهم که فرمودین به علت عدم تخصص معلمین وتکالیف تکراری که می دهند باعث تنفر دانش اوز از همان کتاب درسی شده وفقط از روی اجبار والدین ومعلمین گاهی نگاهی به کتابی می اندازند واصلا از روی علاقه وانگیزه نیست پس کتابخوانی تعطیل تعطیل است برادر وقتی دانش اموز اوضاع واحوال معلمان خودش را می بیند از کتاب ودرس بیزار می شود ومی گوید درس خواندنی که مرا به انها برساند بدردم نمی خورد.!!!!!!!!