اسلامی گفت: با توسعه اقتصادی و ظرفیت‌سازی در این بخش پاسخ کوبنده‌ای به تحریم‌ها خواهیم داد.

ظرفیت‌سازی در حوزه دریایی‌ پاسخ کوبنده ایران به تحریم‌هاستبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی‌ در سیزدهمین همایش بین‌المللی بنادر و سازه‌های دریایی با بیان اینکه پیام این نوع نشست‌ها و برنامه‌ها آن است که در مسیر توسعه قرار داریم گفت: اقتصاد دریا محور‌ پیشران شکوفایی دریایی کشور است.

اسلامی با اشاره به اینکه ایران علی رغم‌ برخورداری از اقتصاد دریا محور و قرار گرفتن در حوزه دریایی آن طور که شایسته است پیشرفت نکرده است ،گفت:ما باید حوزه دریانوردی‌ خود را بیش از گذشته رشد و توسعه دهیم.

 تحریم‌ها اثری در حوزه دریایی ندارند

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توسعه اقتصادی و ظرفیت‌سازی در این بخش پاسخ کوبنده‌ای به تحریم‌ها خواهیم داد.

اسلامی با بیان اینکه امروز چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد گفت: ما در این دوره شاهد  اعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی آمریکا هستیم اما دشمن باید بداند که عمر جوانترین بناهای تاریخی ایران از عمر تمدن کشور آمریکا بیشتر است و نمی‌تواند در مقابل کشوری با چنین قدمت تاریخی قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: قبل از تولد مسیح، ایرانیان بودند که کانال سوئز را ایجاد کردند.آمریکا با یک کشور تاریخی مواجه است و ما از تمامی ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی استفاده خواهیم کرد چرا که ایران به عنوان یک قدرت در منطقه مطرح است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه انسانی در کنار ذخایر عظیم ایران همواره در این حوزه تاثیرگذار بوده و ما با اعتماد بیشتر مسیر توسعه را به سمت شکوفایی طی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید به تمامی ظرفیت‌های موجود در صنایع دریایی توجه داشته باشیم گفت: مهمترین این ظرفیت‌ها شرکت‌های لجستیکی است که در نهایت باعث رشد و ترانزیت کشور می‌شود.

اسلامی به توسعه کشتی‌سازی و خدمات دریایی اشاره کرد و افزود: ایجاد شرکت‌های حمل و نقلی و توسعه کریدور شمال جنوب از مسیر ایران می‌تواند نقش بسیار موثری در پاسخ‌گویی به نیازهای کشور و منطقه باشد.

وی بیان کرد:‌ کشورهای آسیایی منطقه به ویژه هندوستان نیاز جدی به فعال‌سازی کریدور شمال به جنوب دارد و این کریدور می‌توان به یک تعهد چند جانبه و یک پروتکل بین‌المللی تبدیل شود.

اسلامی در ادامه به اهمیت توسعه بنادر در حوزه دریای عمان اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی که اقدامات و فعالیت‌های لجستیکی را دنبال می‌کنند باید نقش بسیاری پررنگ‌تری در پروژه‌های توسعه‌ای داشته باشند.

وی توضیح داد: توسعه خطوط ریلی و توسعه کریدورها برای اتصال ایران به کشورهای منطقه از جمله ظرفیت‌های مکمل هستند که می‌توانند نقش کریدورهای حمل ونقلی را در توسعه بنادر اقیانوسی پررنگ‌تر کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در طرح‌های توسعه‌ای حمایت شود زیرا که بدون حمایت آنها طرح‌های توسعه‌ای دریایی محقق نمی‌شود گفت: از سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران حوزه دریایی درخواست می‌کنیم که در این زمینه حضور داشته باشند و با حمایت دولت وارد پروژه‌‌های توسعه دریایی شوند.

اسلامی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور فعالان اقتصادی برای شکل‌گیری و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها باشیم.

وی به اهمیت و استفاده از ظرفیت‌های نیروی انسانی در این بخش اشاره کرد و گفت: منابع انسانی یک ثروت ملی محسوب می‌شوند و باید برای افزایش نیروی انسانی کارآمد در حوزه دریایی زیرساخت‌ها و بسترهای تربیت آنها را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نیروهای متخصص می‌توانند در مدار فعالیت در شرایط تحریمی باشند.

اسلامی در پایان گفت: حضور فعالان اقتصادی و نیروهای متخصص می‌تواند حرکت قاطع و پرسرعت به سوی توسعه دانش دریایی باشد و سهم ما را در این بخش افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار