هر ساله تعدادی زیادی از مردم ایران و جان به علت عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی، جان خود را از دست می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ هر ساله هزاران نفر در سراسر جهان جان خون را به واسطه عدم رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گرمایشی در فصل سرما از دست می‌دهند، آن چیزی که موجب بروز مسمومیت و یا حتی مرگ در افراد می‌شود استنشاق گاز مونوکسید کربن است؛ گازی بی رنگ، بی بو، و بی مزه که اغلب به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، زیرا  ویژگی‌های ذکر شده تشخیص آن را دشوار می‌کند.

گاز گرفتگی سه نفر را به کام مرگ کشاند

احمد دهقان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزدگفت: گاز مونوکسیدکربن یکی از مرگبارترین و شایع‌ترین انواع مسمومیت‌ها در فصول سرد سال است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل گرمایشی غیر استاندارد تولید می‌شود.

قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط

دهقان با بیان اینکه بیشترین گاز گرفتگی مربوط به فصل‌های آذر و دی است افزود: از مهرماه سال گذشته تاکنون ۷۳ نفر دچار مسمومیت بر اثر گاز گرفتگی شده اند که از این تعداد۳۳ نفر از آن‌ها به صورت سرپایی و ۳۷ نفر از آن‌ها در بیمارستان درمان شده اند و متاسفانه دو نفر نیز فوت شده اند.

وی با بیان اینکه تاکنون آمار مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن استان یزد با سال گذشته تغییری نداشته است گفت: علت اصلی گاز گرفتگی در شهر‌ها گاز شهری و در روستا‌ها گاز حاصل از سوختن زغال و چوب است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد ادامه داد: بیشترین دلایل گاز گرفتگی و خطرات آن مربوط به لوله گذاری اشتباه و ساخت و ساز غیر استاندار در اماکن خصوصی است و در اماکن عمومی در قهوه خانه ها و حسینه‌ها به دلیل عدم رعایت توصیه‌های ایمنی است.

هرگونه علائم غیر عادی در فصول سرد سال را جدی بگیرید!

دهقان با اشاره به اینکه هر گونه علائم غیر عادی در فصل های پاییز و زمستان باید مهم تلقی شود  تصریح کرد: سوزش چشم، تنگی نفس، خشونت صدا، سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی قراری، حالت تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش دید و درد در ناحیه قفسه سینه از جمله علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است و چنانچه افراد در این مرحله متوجه چنین علایمی شدند، با خارج شدن از فضای آلوده می‌توانند از پیشرفت مسمومیت پیشگیری کنند.

قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد افزود: مسمومیت‌های شدیدتر با این گاز می‌تواند ضربان نامنظم قلب، افزایش تنفس، افت سطح هوشیاری، تاری دید و تشنج را ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: همشهریان در صورت بروز علائم و نشانه‌های ذکر شده ضمن حفظ آرامش حتما از محل خارج شده و به نزدیک‌ترین مراکز درمانی مراجعه و یا با شماره ۱۲۵ تماس بگیرند.

رعایت نکات ایمنی ضامن امنیت و آرامش ماست

خانم احمدی بانوی40 ساله ی اهل مهریز از تجربیاتش در استفاده از وسایل گاز سوز می گوید: ما با رعایت یکسری از نکات ساده میتوانیم فصل پاییز و زمستان را به خوبی پشت سر بگذاریم مثلا ما هر چند وقت یکبار رنگ شعله بخاری خودمان را چک می کنیم؛شعله باید آبی بسوزد در غیر اینصورت اگر شعله زرد و یا قرمز بود بخاری از تعمیرکار بخاری میخواهیم تا آن را مجددا تنظیم نماید.

قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط

آتنا دانشجوی ۲۰ ساله یزدی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر آگاهی مردم از نکات ایمنی مربوط به استفاده از لوازم گاز سوز افزایش یافته و این امر نشان دهنده نتیجه بخش بودن فیلم‌ها و برشور‌های آموزشی در این زمینه است.

وی ادامه داد: یکی از کار‌هایی که برای اطمینان از اینکه جلوی منفذ خروج هوا باز است یا خیر اینست که هر چندوقت یکبار لوله بخاری را با دست لمس کنیم در صورت گرم بودن آن میتوان اطمینان حاصل کرد که راه‌های خروج هوا باز است.

آقای زارع یکی از فروشنده لوله‌های بخاری یزد گفت: مردم با رسیدن فصل سرما اقدام به خرید کلاهک‌های H می کنند این کلاهک‌ها از ورود پرندگان و نیز باران و برف به لوله‌های روی پشت بام جلوگیری می‌کند.

این شهروند یزدی اضافه کرد: برخی از شهروندان به علت ارزان قیمت بودن لوله‌های فنری آن‌ها را تهیه می‌کنند در صورتیکه این لوله‌ها براحتی سوراخ شده و خطر آفرین است.

ناکام ماندن قاتل خاموش با رعایت نکات ایمنی

سید عباس میرشمسی رئیس سازمان آتش نشانی یزد  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: حوادث ناشی از سوختن ناقص گاز، تجمع گاز‌های مسموم کننده و یا کمبود اکسیژن به دلیل نقص در دودکش وسایل گازسوز و یا بدون دودکش اتفاق می‌افتد.

قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط

میرشمسی افزود: در وسایل گرمازای دودکش داری که دوکش بدون نقص باشد عمل تهویه دود به خوبی انجام می‌شود، اما در وسایل گرمازا با شعله روباز و یا فاقد دودکش، عمل تهویه و خروج گاز‌های حاصل از سوختن گاز به خوبی انجام نمی‌شود و این موضوع سبب بازگشت گاز حاصله به محیط و در نتیجه مسمومیت افراد می‌گردد.

وی با بیان اینکه احتمال نشت گاز در فصل سرما بیشتر از سایر فصول است اضافه کرد: فرسودگی و غیر استاندارد بودن شیلنگ‌های گاز و وسایل گاز سوز، استفاده از شیلنگ‌های طولانی و در معرض ضربه یا حرارت، خاموش شدن شعله وسیله گازی در اثر سر رفتن غذا یا وزش باد، دخالت افراد غیر متخصص در تعمیر و تنظیم وسایل گاز سوز و محکم نبودن شیلنگ گاز سوز به وسیله بست فلزی از مهمترین عواملی است که سبب نشت گاز در محیط می‌شود.
قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط

وی همچنین اضافه کرد: هنگام روشن بودن وسایل گاز سوز نباید قسمت بالای لوله بخاری سرد باشد چراکه سرد بودن آن نشانه‌ی این است که گاز‌های سمی مربوط به وسیله‌ی گاز سوز در حال برگشت و انتشار در محیط منزل می‌باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی یزد ادامه داد: شهروندان در صورت احساس نشت گاز در محیط، ضمن حفظ خونسردی و اطلاع این موضوع به افراد حاضر در محیط، ابتدا فورا شیر اصلی گاز را ببندند و به هیچ وجه وسایل برقی را روشن نکنند و در این مدت در پنجره‌ها و در‌های محل را باز نموده و با تکان دادن حوله یا پارچه مرطوب گاز منتشر شده را به بیرون هدایت کنند.

وی عامل ۷۰ درصد گازگرفتگی‌ها را مربوط به استفاده از لوله‌های فنری در تاسیسات گرمایشی ساختمان‌ها دانست و گفت: لوله‌های فنری اتصالات محکمی ندارند و اتصالات آن‌ها در صورتی که در داخل ساختمان استفاده شوند به مرور زمان سست و باعث نشت گاز به داخل ساختمان می شوند.

قاتل خاموش در کمین افراد بی احتیاط

چند توصیه‌ی ایمنی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در منزل

-در صورت ترک منزل برای مدت طولانی کلیه شیر‌های مصرف دستگاه‌های گاز سوز را ببندید.
- جهت گرم کردن اطاق هرگز از اجاق گاز و یا پلوپز استفاده نکنید.
- نصب هرگونه وسیله گازسوز نظیر بخاری، آبگرمکن، پیک نیک و... در حمام مغایر اصول ایمنی و ممنوع می‌باشد.
- هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان، باید با هماهنگی شرکت ملی گاز و تائید مهندس ناظر و توسط افراد یا شرکت‌های مجاز انجام شود.

با همه این تفاسیر می توان با رعایت یکسری از  نکات ایمنی ساده اما حیاتی، روزهای سرد و زیبای پاییز و زمستان را بدون هیچ دغدغه و نگرانی پشت سرگذاشت و از زیبایی های این فصول بی نظیر لذت برد.

انتهای پیام/ غ

گزارش از فاطمه غرسی

برچسب ها: اخبار سلامت ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار