در ادامه اعتراض‌ها به سفرهای خارجی ولیعهد سعودی پس از قتل خاشقجی، رئیس حزب رفاه موریتانی نیز مخالفت این حزب با سفر بن سلمان به این کشور را اعلام کرد.

رئیس حزب رفاه موریتانیا: عربستان نمی‌تواند با سفر خارجی بن سلمان را از ترور خاشقجی تبرئه کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از المیادین، «محمد ولد فال»، رئیس حزب رفاه موریتانی، اعلام کرد این حزب به‌شدت مخالف سفر ولیعهد عربستان سعودی به این کشور است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در تلاش برای کاهش فشارهای بین‌المللی و خروج از انزوای پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، از روز پنج‌شنبه سفر دوره‌ای به چند کشور عربی را که در ماجرای قتل خاشقجی در کنار ریاض بوده‌اند آغاز کرد. نخستین مقصد او امارات بود و بنا به گزارش‌ها کشورهای تونس، الجزایر، بحرین، مصر و موریتانی مقصدهای بعدی سفر او هستند. تاکنون جریانهای سیاسی و اجتماعی برخی از این کشورها مخالفت خود با سفر ولیعهد عربستان به کشورشان را اعلام کرده‌اند.

«محمد ولد فال» رئیس حزب رفاه موریتانی با اعلام اینکه این حزب مخالف سفر ولیعهد سعودی به موریتانی است تأکید کرد ریاض نمی‌تواند با این سفرهای خارجی، محمد بن سلمان را (از ترور جمال خاشقجی) تبرئه کند. وی همچنین از احزاب سیاسی موریتانی و شخصیت‌های فرهنگی این کشور دعوت کرد تا سفر بن سلمان به نواکشوت (پایتخت موریتانی) را تحریم کنند.

تونس نیز یکی از کشورهای حامی بن‌سلمان در ماجرای قتل جمال خاشقجی بود. این کشور تنها با محکوم کردن قتل خاشقجی تاکید کرد که این ماجرا نباید دلیلی برای هدف قرار دادن ثبات و امنیت عربستان سعودی باشد. ولیعهد سعودی قرار است 27 نوامبر (6 آذر) به تونس سفر کند.

با این حال گروهی از وکلای تونسی با ارائه شکایت‌نامه‌ای به دادگاهی در این کشور خواستار لغو سفر محمد بن سلمان به تونس شده‌اند. کاربران رسانه‌های اجتماعی تونس نیز در روزهای گذشته به شیوه‌های مختلف مخالفت شدید خود را با این سفر اعلام کردند.

سندیکای روزنامه‌نگاران تونسی نیز در این باره در بیانیه‌ای, سفر برنامه ریزی شده محمد بن سلمان به این کشور را محکوم کرد و او را "دشمن واقعی آزادی بیان" خواند. این فعالان تونسی اعلام کرده‌اند در صورتی که محمد بن سلمان به این کشور سفر کند, راهپیمایی اعتراض‌آمیز برگزار خواهند کرد.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی روزنامه واشنگتن پست، دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. مقامات ارشد عربستان و به‌خصوص محمد بن سلمان مدعی شدند خاشقجی پس از انجام کار‌های اداری خود کنسولگری عربستان را ترک کرده است. با این حال ریاض سه هفته بعد به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور  اعتراف کرد.

طی هفته‌های گذشته حکومت عربستان روایت‌های مختلف و متناقضی از نحوه قتل جمال خاشقجی ارائه کرده است که با انتقاد کشور‌های مختلف روبرو شده است. تنها رئیس‌جمهور آمریکا از روایت سعودی‌ها حمایت می‌کند. دونالد ترامپ هم‌صدا با مقامات سعودی اصرار دارد که این جنایت برنامه‌ریزی‌شده نبوده و کار «عوامل خودسر» است و پادشاه و ولیعهد عربستان در این جنایت فجیع نقشی نداشته‌اند.

روزنامه حرّیت چاپ ترکیه روز پنج‌شنبه فاش کرد سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نواری از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در اختیار دارد که او در آن دستور ساکت کردن صدای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی را صادر کرده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: عربستان ، قتل ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار