سجاد باغبان ماهر از فعالیت‌های گالری ساربان و وضعیت خرید و فروش آثار هنری سخن گفت.

سجاد باغبان ماهر مدیر گالری ساربان، درباره فعالیت های هنری این گالری به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گالری ساربان حدود 10 سال است که فعالیت می کند. در این 3 سال که من مدیریت گالری را بر عهده داشته ام، برنامه ها یک رویکرد معین داشته که امسال هم همان روند را ادامه می دهیم.

وی افزود: هدف گالری بر پایه نمایش آثاری از هنرمندان و اساتید هنر است که متعلق به نسل میانه هنر نوگرای ایران هستند. متولدین دهه30 و 40 شمسی که جایگاه ویژه ای در هنر دارند؛ اما در بازار و مارکتینگ هنر توجه کافی به آنها نشده است.

باغبان ماهر تشریح کرد: احمد وکیلی، جمشید حقیقت شناس، بهرام حنفی و ایرج اسکندری از جمله هنرمندان نوگرا به معنای مدرنیست‌های جا افتاده هستند که در عرصه هنرهای تجسمی ایران فعالیت جدی انجام می دهند؛ اما از چرخه اقتصاد هنر دور مانده اند و امسال آثار خود را در گالری ساربان به نمایش گذاشتند.

این مدیر هنری در پاسخ به اینکه خرید و فروش آثار هنری در شرایط فعلی چگونه است، اظهار کرد: حامیان ما مجموعه داران خصوصی هستند که طرح ما را شنیدند و پسندیدند. برای آنها پلان نوشتیم و با این پلان ها توجیه شان کردیم. البته اساسا مقوله هنر به لحاظ اقتصادی هیچگاه همگانی نبوده است؛ یعنی به گونه ای نیست که همه اقشار جامعه تمایل یا توان خرید آثار را داشته باشند. با اینکه اکثر خریداران تجار، کارخانه داران و... هستند اما وضع اقتصادی آنها را هم مجبور می کند که یک مقدار با احتیاط خرید هنری انجام دهند و به مسائل دیگر که ضروریت دارد، بپردازند.

مدیر گالری ساربان با بیان اینکه رویکرد گالری ها باید متفاوت و تخصصی باشد، ادامه داد: در حال حاضر در تهران بیش از 100 گالری فعال هستند. باید پذیرفت که همه این گالری ها نمی توانند هر هنر از هر سبک و نسلی را دنبال کنند. خواه، ناخواه باید به سوی تخصصی‌تر شدن پیش برویم.

وی افزود: بعضی از گالری ها هستند که به صورت تخصصی عکس نمایش می دهند، گالری هایی هم هستند که فقط روی هنرهای جدید مانند ویدئو آرت و... کار می کنند. با این حال ما در سال حداقل 3 نمایشگاه از آثار هنرمندان تازه وارد و جوان را برگزار می کنیم.

باغبان ماهر درپاسخ به اینکه آیا فکر می کنید گالری ساربان مانند سال گذشته در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم گالری برتر شناخته می شود یا خیر، گفت: پیش بینی نمی کنم. بر اساس گفته های هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی قرار است، انجمن نگارخانه داران به صورت صنفی شکل بگیرد. بعد از شکل گیری، انتخاب نگارخانه برتر سال را به این انجمن واگذار می کنند، به نظرم نگارخانه داران نیازمند تشکیلات صنفی هستند و امید است این انجمن هرچه سریعتر تشکیل شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار