نیستانی ادامه داد: برخی اعضای هیئت علمی دانشگاهها هنوز اصول تدریس را نمیدانند در حالیکه تدریس دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسشگری و تفکر انتقادی است ولی اکنون صرفاً شیوه سخنرانی به کار گرفته میشود که البته در این شرایط هم برخی هنوز روش سخنرانی رسمی را هم نمیدانند.
مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه هنوز نحوه ارتباط با دانشجو برای برخی از اساتید مشخص نیست، افزود: نیازمند نقشهای هستیم تا توسعه کیفی هیئت علمی را به دنبال داشته باشد اکنون بیش از 50 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه توسط گروههای ارزیابی مورد بررسی قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: دانشگاه را واحد مستقل حرفهای میدانیم و به همین جهت فرآیند جذب اعضای هیئت علمی بدون توجه به حوزه آموزشی انجام میشود و محوریت با داشتن مقاله و تجربیات پژوهشی متقاضیان است به همین جهت هنوز نتوانستهایم تربیت حرفهای را برای اعضای هیئت علمی داشته باشیم.
نیستانی از انتخاب مدرسان نمونه خبر داد و گفت: این فعالیت را شروع کردیم اما هنوز به طور فراگیر آن را دنبال نمیکنیم و در آییننامههای فعلی هم هنوز روحیه پرسشگری موجود نیست.
مدیر گروه نظارت بر مرکز ارزیابی کیفیت آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به اینکه باید آموزشگری را با تدوین قوانین تقویت کنیم، اظهار کرد: اولویت اصلی در شرایط فعلی پژوهشگری است در حالی که باید آموزش را هم که یکی از بالهای فرآیند یاددهی – یادگیری محسوب میشود مورد توجه قرار دهیم.
انتهای پیام/