تکواندوکاران کشورمان فینال گرندپری سال ۲۰۱۸ را تنها با کسب یک مدال برنز به پایان رساندند.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مرحله فینال رقابت‌های گرندپری سال ۲۰۱۸ با حضور ۱۶ تکواندوکار در ۴ وزن المپیکی و در هر دو گروه مردان و بانوان به میزبانی کشور امارات از صبح روز پنجشنبه یکم آذرماه آغاز شد و شاگردان فریبرز عسگری روی شیاپ چانگ به مصاف حریفان خود رفتند.

تیم ملی تکواندو مردان ایران با ترکیب فرزان عاشورزاده، آرمین هادی پور، ابوالفضل یعقوبی و سجاد مردانی روز سه شنبه و پس از تاخیری که به دلیل صادر نشدن روادید تیم رخ داده بود راهی امارات شد و این در حالی بود که تا آخرین لحظات صدور رواید فریبرز عسگری طول کشید و عصر روز سه شنبه این سرمربی برای هدایت شاگردان خود راهی کشور میزبان شد و به دلیل این تاخیر در مراسم وزن کشی در کنار تیم حضور نداشت و علی محمد بسحاق مربی تیم به جای او تیم را همراهی کرد.

رقابت مردان تکواندو کار کشورمان در مرحله مقدماتی برابر حریفان خود از صبح امروز آغاز شد و آن‌ها به مصاف حریفان خود رفتند.

حذف دارنده مدال طلای گرندپری منچستر از رقابت‌ها

آرمین هادی پور نماینده وزن منهای ۵۸ کیلوگرم کشورمان که در مرحله چهارم رقابت‌های گرندپری سال ۲۰۱۸ در منچستر یونایتد موفق به کسب مدال طلا شده بود، اما صبح امروز در مرحله یک هشتم نهایی و در همان مبارزه ابتدایی برابر حریفی از کره جنوبی ۱۹ بر ۷ نتیجه را واگذار کرد تا در همان ابتدای کار شوک عجیبی به تیم ملی وارد شود.

ادامه روند ناکامی‌های سونامی ایران در گرندپری

فرزان عاشورزاده دیگر نماینده کشورمان بود که در وزن منهای ۵۸ کیلوگرم به روی شیاپ چانگ امارات رفت و او بر خلاف هادی پور در مرحله یک هشتم نهایی و در مبارزه نخست خود توانست ۸ بر ۵ صفوان خلیل از کشور استرالیا را شکست دهد و راهی مرحله یک جهارم شود، اما در این مرحله برابر نماینده ایتالیا ۲۹ بر ۲۷ نتیجه را واگذار کرد و از دور رقابت‌ها کنار رفت تا روند ناکامی‌های سونامی تکواندو ایران در گرندپری ادامه پیدا کند.

حذف یعقوبی برابر نماینده چین تایپه

ابوالفضل یعقوبی نماینده وزن منهای ۶۸ کیلوگرم کشورمان سومین تکواندوکار تیم ملی ایران بود که در مرحله یک هشتم برابر حریفی از چین تایپه قرار گرفت و با نتیجه ۲۰ بر ۱۴ شکست خورد و از دور مسابقات حذف شد تا از تیم چهار نفره تکواندو ایران در همان روز نخست مسابقات و مرحله مقدماتی ۳ هوگوپوش حذف شوند.

کسب تنها یک نشان برنز توسط مردانی

سجاد مردانی آخرین نماینده تیم ملی تکواندو کشورمان در وزن مثبت ۸۰ کیلوگرم در مبارزه نخست خود و در مرحله یک هشتم نهایی ۹ بر ۳ حریفی از کرواسی را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. او در این مرحله ۱۸ بر ۱۳ نماینده اسلوونی را از پیش رو برداشت تا با صعود به مرحله نیمه نهایی تیم تکواندو ایران به کسب تنها یک مدال از این رقابت‌ها امیدوار شود.

مردانی در مرحله نیمه نهایی برابر حریفی از روسیه قرار گرفت و ۱۲ بر ۴ نتیجه را واگذار کرد و برای کسب مدال برنز به مصاف حریفی از قزاقستان رفت و این مبارزه با نتیجه تساوی ۹ بر ۹ به پایان رسید و در وقت طلایی مردانی توانست امتیاز لازم را کسب کند و مدال برنز این رقابت‌ها را بدست آورد و رنگ مدالی که در مرحله چهارم گرندپری امسال کسب کرده بود را تکرار کند.

افت تکواندوکاران نسبت به گرندپری منچستر

در حالی پرونده تیم ملی تکواندو مردان بدون کسب مدال طلا و نقره و تنها با دریافت یک نشان برنز در فینال مسابقات گرندپری سال ۲۰۱۸ در کشور امارات بسته شد که در مرحله چهارم این رقابت‌ها و در شهر منچستر آرمین هادی پور موفق به کسب مدال طلا شد و میرهاشم حسینی که اکنون همراه با تیم شهرداری ورامین در رقابت‌های تیمی جهان شرکت کرده است توانست در مرحله جهارم مدال نقره وزن منهای ۶۸ کیلوگرم را از آن خود کند و سجاد مردانی نیز مدال برنز را بدست آورد.

فرزان عاشورزاده و ابوالفضل یعقوبی تکواندوکاران کشورمان در حالی در این مرحله از کسب مدال بازماندند که در مرحله چهارم نیز در شهر منچستر با شکست مقابل حریفان خود نتوانسته بودند موفق به دریافت مدال شوند و همچنان روند ناکامی این ۲ هوگوپوش در رقابت‌های گرندپری ادامه دارد.

با این تفاسیر ایران نتوانست آن طور که باید و شاید در مرحله فینال مسابقات گرندپری ۲۰۱۸ حاضر شود، هرچند که شانس و فرصت زیادی برای پیروزی داشت و این مرحله گرندپری با کسب تنها یک مدال برنز و کسب جایگاه یازدهمی تیم ملی تکواند ایران و افت نسبت به گرندپری منچستر یونایتد به پایان رسید. تیم ملی تکواندو ایران هر چند توانست یک مدال برنز را بدست آورد، اما این نتیجه کسب شده و باخت ۳ ملی پوش کشورمان نشان داد که تکواندوکاران کشورمان هنوز با اوج آمادگی خود در رقابت‌های جهانی فاصله دارند.

بازیکنان بزرگ ایران نظیر آرمین هادی پور و ابوالفضل یعقوبی، فرزان عاشورزاده با شکست مقابل حریفانشان در مراحل ابتدایی رقابت‌ها نشان دادند که تکواندوکاران کشورمان نیاز به تمرین بیشتری دارند و در سال ۲۰۱۹ که از نظر کسب سهمیه المپیک و برگزاری رقابت قهرمانی جهان بسیار مهم است باید تیم ایران با آمادگی بیشتری حضور پیدا کند تا مانند گذشته بتواند کاروان ورزشی کشورمان را در المپیک همراهی کند.

اکنون تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو تیم ملی فرصت دارد که چه از نظر جسمی و فنی و چه از نظر ذهنی و روانی آسیب شناسی و ترمیم شود تا شاید در مسابقات گرندپری و رقابت‌های قهرمانی جهان را با عناوین بهتری به پایان برساند تا باز هم تیم ملی تکواندو به عنوان حریف جدی تری در رقابت‌های بین المللی مطرح شود.

مردان تکواندوکار کشورمان مسابقات قهرمانی جهان را پیش رو دارند رقابت‌هایی که از نظر کسب سهمیه المپیک بسیار مهم است. اکنون تیم ملی تکواندو باید برای مسابقاتی آماده شود که سرنوشت حضور هوگوپوشان کشورمان را در ۲۰۲۰ توکیو رقم می‌زند.

نباید از شکست‌های تیم ملی در رقابت‌های جهانی راحت عبور کرد

مرتضی کریمی پیشکسوت تکواندو کشورمان درباره عملکرد تیم ملی تکواندو در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد:با توجه به اینکه در رقابت‌های لیگ حاضر شدم و نحوه مبارزه ملی پوشان را در لیگ برتر دیده بودم به نظرم در ظاهر تکواندوکاران ما خوب بودند و فریبرز عسگری تمرینات لازم را به آن‌ها داده بود و من بعید می‌دانستم که ورزشکاران ما با مشکل مواجه شوند و نتیجه را واگذار کنند حالا اینکه در امارات چرا ملی پوشان ما نتیجه را واگذار کردند باید پس از بازگشت آن‌ها این موضوع در کمیته فنی مورد بررسی و ریشه یابی قرار دهند. نباید از این شکست‌ها راحت عبور کرد. اگر بخواهیم به این باخت‌ها عادت کنیم در آینده کار سختی در پیش خواهیم داشت.

او ادامه داد: آرمین هادی پور و فرزان عاشورزاده در لیگ برتر تکواندو هم خیلی خوب حاضر نشدند. هادی پور در مبارزه‌ای که در هفته آخر رقابت‌ها داشت برابر حریف خود چندان قوی ظاهر نشد و اگر حریفش کم نمی‌آورد حتی ممکن بود در لیگ هم او نتیجه را واگذار کند. همچنین عاشورزاده نیز در لیگ عملکردی مشابه هادی پور داشت که باید این موضوع ریشه یابی شود و در اردو سرحال و خوب بودند، اما برخی مواقع ورزشکار از نظر روحی بهم می‌ریزد و نمی‌تواند مبارزه خوب خودش را ارائه دهد.

غیبت در لیگ برتر روی عملکرد تکواندوکاران اثر می‌گذارد

کریمی غیبت ملی پوشانی مانند یعقوبی و مردانی در لیگ برتر تکواندو را در عملکرد آن‌ها موثر دانست و عنوان کرد: امیر محمد بخشی یا سعید رجبی که در لیگ حضور دارند و یا حتی هادی پور در لیگ حضور دارند و اگر هم با شکست و پیروزی همراه باشد باز هم از دور رقابت‌ها دور نیستند و مبارزه کردن است که تکواندوکار را می‌سازد. هر تمرینی نیاز به آزمون دارد و اگر ملی پوشان ما در فاصله رقابت‌های جهانی مبارزه نکنند نمی‌توانند به نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنند.

باید برای ارزیابی عملکرد تیم ملی شورای فنی تشکیل شود

او تصریح کرد: باید شورای فنی تشکیل شود تا عملکرد تکواندوکاران را ارزیابی کند. فریبرز عسگری به تنهایی نمی‌تواند تیم را به موفقیت برساند و باید کمیته فنی قویی در کنار او باشد تا با آنالیز‌های خوب به سرمربی تیم کمک کند. حضور مشاور برای تیم ملی لازم است تا از پتانسیل آن‌ها برای موفقیت تیم استفاده شود.

زنگ خطر برای تیم ملی به صدا در آمده است

پیشکسوت تکواندو در پایان گفت: زنگ خطر برای تیم ملی به صدا در آمد و با یک دیدگاه درست در این فاصله زمانی که تا رقابت‌های کسب سهمیه المپیک وجود دارد شورای فنی جلسه‌ای را تشکیل دهد چرا که رقابت‌های قهرمانی جهان آخرین فرصت کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو است که سال آینده برگزار می‌شود و ما با یک حضور موفق می‌توانیم امتیاز لازم را برای افزایش رنکینگ ورزشکاران و گرفتن سهمیه بدست آوریم تا تیم ملی تکواندو مردان در المپیک ۲۰۲ حضور داشته باشد.


بیشتر بخوانید:تیم تکواندو شهرداری ورامین قهرمان نیم فصل لیگ برتر شد

اعتراضات شدید سرمربی تیم دانشگاه آزاد به داوری لیگ برتر / انصراف عاشورزاده از دیدار برابر تیم شهرداری

بازگشت مهدی خدابخشی به مسابقات تکواندو


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار