نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما برای تحقق وعده‌های اروپا پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد، اما طبق گفته مسئولان وزارت امور خارجه در این مورد چندان خوشبین نیستیم.


ترامپ در سیاست عملکرد ناشیانه‌ای دارد/حمایت‌های آمریکا از عربستان، ننگ دیگری در تاریخ آن‌ها خواهد بودمحمدجواد جمالی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌‍وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اهانت و اتهام زنی اخیر رئیس جمهور آمریکا به مردم ایران گفت: واضح است که آقای ترامپ در سیاست، عملکردی ناشیانه دارد. او زمانی که بر ضد ایران تحریم اعمال می‌کرد خود را حامی و خیرخواه مردم ایران معرفی کرد، اما این سخنان سخیف بیش از پیش دستش را رو کرد.

وی با اشاره به اهانت‌های ریشه دار مقامات آمریکایی به مردم ایران تصریح کرد: کاسپر واینبرگر حدود سه دهه قبل و در زمان تصدی در سمت وزارت دفاع آمریکا گفت که باید ریشه مردم ایران را خشک کرد. پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا جدیداً به کل خاورمیانه توهین کرده است. این‌ها ریشه در خوی استکباری و نژادپرستی سیاستمداران آمریکایی دارد.

جمالی افزود: اقدامات آمریکا علیه مردم ایران بی فایده بوده و این موضوع، آن‌ها را از ما عصبانی کرده است و به گفته شهید بهشتی باید به آن‌ها گفت که "آمریکا از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. "

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: فکر می‌کنم کسانی که به شکلی ساده انگارانه تصور می‌کردند آقای ترامپ خیر آن‌ها را می‌خواهد و حرف هایش تا حدودی صادقانه است، با این سخنان حجت بر آن‌ها تمام و روی واقعی ترامپ نمایان شد.

وی همچنین با اشاره به جنایات سعودی‌ها اظهار کرد: عربستان در حال حاضر حتی برای نزدیکترین متحدان اش هم قابل دفاع نیست، آن‌ها خبرنگار منتقد خودشان یعنی خاشقجی را کشتند، کودکان یمنی را می‌کشند، و بار‌ها عزا و عروسی مردم یمن را به خاک و خون کشیدند. حالا باید پرسید عربستان به آنجا حمله کرد یا ایران؟ واضح است که ایران از مردم مظلوم یمن حمایت می‌کند.

جمالی ادامه داد: مردم پابرهنه یمن با آن وضعیت از کشورشان دفاع می‌کنند، آن‌ها لباس و داروی کافی ندارند از کمبود غذا رنج می‌برند، تا جایی که بیش از دو میلیون از کودکان یمنی بیماری وبا گرفته اند. با این وجود، اما آمریکایی‌ها از عربستان حمایت می‌کنند، اما باید بدانند که همراهیشان با عربستان به عنوان یک ننگ در تاریخ آن‌ها باقی خواهد ماند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تعلل اتحادیه اروپا برای ایجاد کانال مالی با ایران اظهار کرد: باید واقعیت را در مورد اروپا پذیرفت. آن‌ها روابط و پیوند‌های عمیق سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی با آمریکایی‌ها دارند که موجب شد در مقابل ایران اتفاق نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها برای حفظ برجام پای کار نیامدند و با آمریکا مقابله نکردند. اینکه جمهوری اسلامی برای عمل شدن وعده هایشان به آن‌ها زمان داد حرکت هوشمندانه‌ای بود، با این اتفاق دیگر اروپایی‌ها بهانه‌ای ندارند و کسی نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را محکوم کند.

نماینده مردم فسا با بیان اینکه معتقدم در شرایط فعلی باید به داشته‌های خودمان متکی باشیم، تاکید کرد: البته ما برای تحقق وعده‌های اروپا پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد، اما طبق گفته مسئولان وزارت امور خارجه در این مورد چندان خوشبین نیستیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه اروپا قصد دارد برخی از اتباع ایرانی را تحریم کند بیان کرد: این حرکت اروپا‌هایی ها به نوعی فرار به جلو برای طفره رفتن از مسئولیت‌های خود در برجام است؛ آن‌ها می‌خواهند موضوع را به شکل دیگری بیان کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار