یک مقام روس اعلام کرد در صورت خروج آمریکا از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد و استقرار موشک‌های آمریکا در نزدیکی مرز‌های روسیه و درگیری فرضی، این موشک‌ها نخستین اهداف روسیه خواهند بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، کنستانتین کاساچیوف، رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد در صورتی که آمریکا تصمیم خود مبنی بر خارج شدن از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد را پیگیری کند، به احتمال زیاد موشک‌های خود را نزدیک مرز‌های روسیه مستقر خواهد کرد و در صورت وقوع یک درگیری نظامی فرضی، این موشک‌ها نخستین اهداف روسیه خواهند بود.

 رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه در نشست خود با هیئتی از مجمع روسی-آمریکایی استنفورد با اعلام این مطلب افزود: "می توانم پیش بینی کنم که آمریکا به احتمال زیاد، موشک‌های میان برد و کوتاه برد را در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به مرز‌های روسیه مستقر خواهد کرد: یعنی در غرب و شرق، در اروپا و آسیا. "

او افزود در صورتی که موشک‌های آمریکایی نزدیک مرز‌های روسیه مستقر شوند، دو سناریو ممکن خواهد بود. نخستین سناریو "به صورت خودکار شکل خواهد گرفت، بدین معنا که همه این موشک‌ها به اهدافی برای اقدامات ضد تسلیحاتی روسیه تبدیل خواهند شد. در صورتی که خطر درگیری نظامی افزایش پیدا کند، این موشک‌ها پیش از همه مستقر خواهند شد. "

او در ادامه گفت: "دومین سناریو نیز احتمالا شامل استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد روسیه خواهد بود که در حال حاضر بر اساس پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد، ممنوع هستند. این رویداد ممکن است در قلمرو روسیه و نزدیک به همسایگان روسیه، یا در قلمرو متحدان روسیه رخ دهد. "

رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه همچنین به این موضوع اشاره کرد که هر دو گزینه، کاملا فرضی هستند.

او افزود: "هیچ گونه تصمیم گیری در خصوص این مساله صورت نگرفته است. "

او همچنین تاکید کرد به هیچ وجه از ایده اقدام پیشگیرانه روسیه استقبال نمی‌کند و اطمینان داد اقدامات متقابل مسکو اقداماتی اجباری خواهد بود که در تلافی جویی به اقدامات آمریکا انجام خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ بیستم و بیست و دوم اکتبر، علناً از تصمیم آمریکا به خارج شدن از پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد خبر داد. این در حالی است که واشنگتن و مسکو هیچ یک تاکنون هیچ گونه اعلام رسمی را در این خصوص انجام نداده اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در تاریخ سی و یکم اکتبر اعلام کرد اعلام این موضوع در زمان مناسب صورت خواهد گرفت.

آمریکا نخستین بار در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴، روسیه را به نقض پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد متهم کرد. واشنگتن از آن زمان تاکنون این اتهامات را بار‌ها اعلام کرده است. هر بار نیز مسکو در واکنش به طرح این اتهامات، مخالفت شدید خود را در این خصوص اعلام و اظهارات متقابل خود را در خصوص خودداری آمریکا از همسویی با این پیمان مطرح کرده است.

پیمان نیرو‌های هسته‌ای میان برد در تاریخ هشتم دسامبر سال ۱۹۸۷ در واشنگتن میان آمریکا و روسیه به امضا رسید.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار