براساس اسناد متقن تاریخی در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، عربستان‌سعودی مهیب‌ترین حمایت مالی تاریخ را از رژیم صدام حسین به عمل آورد.

 به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ملک فهد پادشاه وقت عربستان در زمان اشغال کویت توسط عراق و در جواب صدام که چپ و راست منت جنگ با ایران شیعی را بر سر اعراب خلیج‌فارس می‌گذاشت، گفته بود: «اقدامات رئیس‌جمهوری عراق نشانگر ناسپاسی نسبت به حمایت‌های نظامی عربستان از او درطول جنگ علیه ایران است.

تیغ در کف زنگی مست!


بیشتربخوانید :عربستان در جنایات تروریست‌ها در سوریه شریک است


اگر عراق می‌گوید افراد خود را فدا كرده ما نیز با پول، سلاح‌های پیشرفته و همكاری بین‌المللی خود، در این فداكاری سهیم بوده‌ایم. چگونه او می‌تواند همه اینها را فراموش كند.» حال در جدیدترین دور گزافه‌گویی‌های خاندان سلطنتی عربستان‌سعودی، ملک سلمان پادشاه این کشور در نطق سالانه خود از جامعه جهانی خواسته است به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران پایان دهد! خنده‌دار نیست!؟»

بزرگترین انبار تسلیحات در جهان

عربستانی که امروز به توان موشکی بومی ایران ایراد می‌گیرد، همین اواخر و در سفر بن‌سلمان ولیعهد جوان سعودی به آمریکا، ١١٠‌میلیارد از ٤٠٠‌میلیارد دلار قرارداد منعقدشده بین ریاض و واشنگتن را به خرید تسلیحات نظامی اختصاص داد. بودجه نظامی سعودی در ‌سال ٢٠١٨ برابر ٥٦‌میلیارد دلار یعنی معادل ٢١‌درصد کل بودجه این کشور است که عربستان را بعد از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، انگلستان، ژاپن و فرانسه در هزینه‌کرد بودجه برای مقاصد نظامی قرار می‌دهد. اگر به تاریخ عربستان نگاه کنیم، بودجه نظامی آن همواره صعودی بوده و شاید امروز این کشور را بتوان بزرگترین انبار اسلحه جهان به شمار آورد، اما این میان و در پیشینه خریدهای تسلیحاتی عربستان نکته مغفولی وجود دارد که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. نکته‌ای که با خرید موشک‌های بالستیک میان‌برد از چین در دهه٨٠ میلادی معنا می‌یابد.

پشت‌گرم به «دانگ فنگ»‌ چینی

عربستان در دهه٨٠ میلادی اقدام به خرید ٥٠ موشک بالستیک «دانگ فنگ» با برد ٣‌هزار کیلومتر از چین کرد. سوال اینجاست که چرا و به چه دلیل سعودی‌ها اقدام به چنین خریدی کردند؟ ‌سال ١٩٨٨ که ریاض موشک‌ها را از چین تحویل گرفت، ایران همچنان درگیر جنگ با عراق بود و نمی‌توان مقابله با تهدید ایران را دلیل این خرید تلقی کرد. اگر مقابله با اسراییل را هم ملاک بگیریم، با این‌که عربستان هیچگاه خود را در تخاصم جدی با این رژیم نشان نداده، اما با این حال جنگنده‌های F-١٥ عربستان کاملا قابلیت رفت و برگشت تا سرزمین‌های اشغالی را دارند و باز هم لازم نیست برای این منظور موشک با برد ٣‌هزار کیلومتر خریداری کنند. این سوال که چرا سعودی‌ها موشک‌هایی را که ظاهرا احتیاجی به آنها ندارند، خریداری و انبار کرده‌اند. ما را به سمت و سوی مهمترین قابلیت «دانگ فنگ» یعنی حمل کلاهک اتمی سوق می‌دهد. بله، عربستان هنوز بمب اتمی در اختیار ندارد اما اگر شایعاتی که حول بده‌بستان‌های اتمی عربستان و پاکستان می‌گردند رصد کنید، حلقه مفقوده را خواهید یافت.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.