سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:کاغذ از شرایط بحرانی خارج شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،امروز آخرین روز هفته کتاب به نام روز کتابگردی نامگذاری شده است از این رو برخی از مسئولان در این روز به بازدید از کتابفروشی های سطح شهر رفته اند.

خروج کاغذ از شرایط بحرانی/ ۱۲ دقیقه و نیم سرانه روزانه مطالعه است

نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابفروشی مکتب تهران حضور دارند.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اکنون به کتابفروشی مکتب تهران وارد شد و از بخش‌های مختلف این کتابفروشی بازدید می کند.

 تهرانی مدیر کتابفروشی مکتب تهران در این بازدید در خصوص این کتابفروشی به سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:کتابفروشی مکتب تهران یک موسسه آموزشی، هنری و انتشاراتی است اما کار اصلی ما در زمینه تئاتر است و تا جایی که بتوانیم کتاب تئاتری منتشر می کنیم.

خروج کاغذ از شرایط بحرانی/ ۱۲ دقیقه و نیم سرانه روزانه مطالعه است

وی با بیان اینکه در کنار فعالیت های تئاتری ،کتاب های فرهنگی و هنری هم منتشر می کنیم،گفت: حداکثر 25 تا 30 کتاب چاپ کردیم و کتاب ها در زمینه نمایشنامه است البته به دلیل بحران سال گذشته به دردسر افتادیم و قیمت تمام لوازم مورد نیاز ما سه برابر شده است.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ما مرجع دیگری برای نظارت  بر محتوای کتاب های اجاره ای نداریم و تنها منبع نظارت محتوایی بر کتاب ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 وزیر ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه حوزه کتاب، نشر و کتابفروشان دغدغه های قدیمی دارند، گفت: با دغدغه های حوزه نشر و کتابفروشان آشنا هستم.

خروج کاغذ از شرایط بحرانی/ ۱۲ دقیقه و نیم سرانه روزانه مطالعه است

وی افزود:سرانه مطالعه کتاب ما در کشور براساس آنچه در دست داریم تقریبا 12 و نیم دقیقه در روز است اگر متغیرهای دیگر کتابخوانی را در تعیین سرانه مطالعه لحاظ کنیم این میزان تغییر می کند اما فاصله سرانه مطالعه ما با آنچه باید باشد زیاد است و بهبود آن به یک نهضت ملی نیاز دارد.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه  نهضت ملی در زمینه کتابخوانی مسئله ای است که باید در آن حضوری جدی داشت،گفت: رسانه ها باید در این مسئله حضور داشته باشند. آموزش و پرورش ما باید در این زمینه ورود کند و این احساس را داشته باشیم که کتاب نخواندن برای فرهنگ ما مضر است ازاین رو رسانه، خانه، مدرسه و مساجد باید در زمینه کتابخوانی دست به دست هم دهند و در این زمینه فراگیرتر حرکت کنیم.

صالحی با بیان اینکه شاخص خانواده های ما نمره های درسی دانش آموزان است و به نمره های کتابخوانی آن ها توجهی نمی شود، اظهار داشت:این جریان و جنبش اجتماعی در زمینه کتابخوانی به دست مردم است و دولت نمی تواند به تنهایی در این زمینه نقش اصلی را ایفا کند باید از طریق مروجان کتابخوانی، باشگاه های کتابخوانی و کتابخوانی در مدارس بتوانیم فضای کتابخوانی را در نهاد فرزندانمان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تهیه لایحه ای در دولت در زمینه قانون کپی رایت و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لایحه ما در خصوص قانون کپی رایت مراحل نهایی را در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی طی می‌کند که با تصویب این قانون فضای مالکیت مادی و معنوی آثار برای پدید آورندگان داخلی و خارجی بهتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم و شخص رئیس جمهور به دنبال این بودند که بازار تولید و توزیع کالا مبنای روشنی داشته باشد، بیان کرد: تمام سعی خود را کردند که ارز را ثابت و تک نرخی نگه دارند که تا بهمن سال قبل از موفق ترین دولت ها در زمینه ثبات نرخ ارز بود.

وزیر ارشاد گفت:بدعهدی های سال گذشته دولت ترامپ باعث تغییر شرایط شد ازاین رو دولت باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب می کرد بحث خروج آمریکا از برجام و جو روانی و اقتصادی مشکلاتی را در کوتاه مدت ایجاد کرد و دولت تصمیم گرفت کالاهای اساسی را با شرایطی به کشور وارد کند که اگر این شرایط ایجاد نمی شد نوسانات ارز روی آن تاثیر می گذاشت که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مسئله به کاغذ اختصاص داده شد.

صالحی با اشاره به اینکه طبق تجربه های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینه کاغذ، نمی خواستیم وزارتخانه مستقیم به بحث کاغذ وارد شود و از دور نظارت داشته باشد، افزود: شهریور امسال تصمیم گرفتیم در زمینه کاغذ در کوتاه مدت ورود کنیم بدین منظور کارگروه حمایت از مصرف کننده کاغذ ایجاد شد.

خروج کاغذ از شرایط بحرانی/ ۱۲ دقیقه و نیم سرانه روزانه مطالعه است

وی با بیان اینکه باید مسیری را طی کنیم که هم دولتی ها هم صنوف و عموم کسانی که در حوزه کاغذ منتفع هستند، در این کارگروه باشند،گفت: تقاضاهایی که وارد می‌شود بعد از تصویب مراحل خود را طی می‌کند در این مسیر تاکید داشتیم مجموعه های مختلف حضور داشته باشند، حضور آن ها موجب می شود احتمال رانت خواری، توزیع بدون رویه به حداقل برسد. دوم اینکه تصمیم های کارگروه شفاف باشد.

صالحی با بیان اینکه در خواست کاغذ در سامانه مصوبات موجود است،بیان کرد: برای برخی درخواست ها ارز تامین شده و برخی درخواست ها هنوز تامین نشده است.

وی با بیان اینکه شرایط کاغذ مانند کالاهای دیگر است و از شرایط بحران خارج شدیم، گفت: در آینده هم با بحران کاغذ روبه‌رو نخواهیم بود و نرخ آن به حداقل می رسد.

وزیر ارشاد در خصوص ارائه تسهیلات به کتابفروشی ها گفت: تسهیلات حمایتی به کتابفروشی ها داده می‌شود امیدواریم بتوانیم تسهیلات در اختیار کتابفروشی هایی که می خواهند نوسازی کنند یا کسانی که می خواهند کتابفروشی جدیدی احداث کنند قرار دهیم.
 
صالحی گفت:طرح هایی مانند عیدانه تابستانه و پاییزه کتاب با نگاه حمایتی از کتابفروشی ها اجرایی شد و امیدواریم بتوانیم کتابفروشی ها و نهادهای فرهنگی مشابه آن را حمایت بیشتری کنیم.
محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست محل توزیع  کاغذهایی که با نرخ دولتی به کشور وارد شده اند را مشخص کند.


انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار