در نخستین کارگروه استانی سرمایه گذاری و بازرگانی به میزبانی آذربایجان غربی مطرح شد؛

استان آذربایجان غربی قطب مهم ترانزیت و هاب اقتصادی شمال غرب کشور

مدیرکل راهداری و حمل ‌نقل جاده ای آذربایجان غربی در نخستین جلسه کارگروه استانی منطقه 3 حوزه سرمایه گذاری و بازرگانی ادارات کل راهداری و حمل ‌‌نقل جاده ای این استان را بعنوان قطب ترانزیت و هاب اقتصادی شمال غرب کشور عنوان کرد .

استان آذربایجان غربی قطب مهم ترانزیت و هاب اقتصادی شمال غرب کشوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،  ارسلان شکری در نخستین جلسه کارگروه استانی منطقه 3 حوزه سرمایه گذاری و بازرگانی که با حضور سرپرست دفتر امور سرمايه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاونین و کارشناسان فنی و نظارت استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: قرارگیری بازرگان بعنوان بزرگ‌ترین مرز زمینی کشور و دارای رتبه های یک تا سوم در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت، تردد سالانه میلیون ها مسافر از پایانه های مرزی این استان، سهم ۶۰ درصدی از صنایع تبدیلی کشور تنها بخشی از شاخصه هایی است که استان را به قطب ترانزیت و هاب اقتصادی منطقه تبدیل کرده است و باید از این فرصت به خوبی بهره برداری شود.

وی با اشاره به مزیت های ترانزیتی بودن استان به لحاظ توسعه زیرساخت های سرمایه گذاری و رشد اقتصادی عنوان کرد: براساس معیارهای جهانی ورود هر کامیون ترانزیتی به کشور برابر با ایجاد۲/۵ نفر اشتغال پایدار است که باید این امتیاز را ارج‌نهاده و از آن برای رشد کمی و کیفی سایر شاخص های اقتصادی استان بهره برد.

شکری از ارائه بسته جدید اقتصادی در حوزه حمل و نقل و راهداری استان با رویکرد سرمایه گذاری ‌و بازرگانی خبر داد و یادآور شد: ایجاد مرکز لجستیک در جوار پایانه بار، خرید کامیون های یخچال دار، توانمندسازی شرکت های حمل و نقلی، رفع نقاط پرحادثه بصورت سهم ۵۰-۵۰بین استانداری و سازمان و توسعه ماشین آلات راهداری از بخشی از موارد ارایه شده در این خصوص جهت تصویب به هیت دولت بود که ۴۰۰ میلیارد تومان مبلغ مورد نیاز برای اجرا آنهاست و در صورت تصویب و اجرا تحولی عظیمی را در این بخش در آینده شاهد خواهیم بود .

این مقام مسئول تصریح کرد: درحال حاضر شاهدسرمایه گذاری نزدیک به ۶۰میلیاردتومانی برای اجرای طرح های توسعه ای در پایانه های مرزی استان هستیم که بی شک در رشد شاخصه های کمی و کیفی اقتصادی استان تاثیربسزایی خواهد داشت.

در ادامه این کارگروه حمید رضا شهرکی سرپرست دفتر امور سرمايه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز با اشاره به اهمیت حوزه سرمایه گذاری و بازرگانی گفت : باید به ایجاد جذابیت برای متغییر های ساختاری و درآمدزایی در داخل پایانه ها به خصوص پایانه های بار و پهنه بندی لجستیک توجه ویژه ای کنیم.

وی لجستیک را مدیریت زنجیره ای تامین به منظور کاهش قیمت تمام شده کالا عنوان و بر صدور مجوز برای لجستیک ها در حوزه های جغرافیایی سرزمینی تعریف شده در دستور العمل ها تاکید کرد.

گفتنی است: در ادامه جلسه آیدین رحمانی معاون فنی و نظارت راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ضمن اشاره به ظرفیتها و توانمندی های حوزه سرمایه گذاری آذربایجان غربی به ارائه گزارش اقدامات و مشکلات و معضلات این حوزه پرداخت و درخصوص چگونگی رفع آن پیشنهادات لازم را اشاره کرد.

رحمانی گفت: با توجه به اهميت و نقش مجتمع های خدماتی رفاهی و تيرپاركها به عنوان يكی از زير ساختهای توسعه صنعت حمل ونقل، به تناسب نیاز و پتانسیل محورهای مواصلاتی و ترانزیتی استان، 92 فقره موافقت اصولی صادرگردیده که از این تعداد 20 باب مجتمع و تیرپارک و 1 شهرک حمل و نقل در حال بهره برداری فاز یک ،23 باب دیگر با میانگین پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال ساخت و 48 فقره موافقت اصولی در مرحله استعلام هستند.

وی یادآور شد: همچنین در سال 97 اعتبار 6000 میلون ریال برای احداث دو باب مجتمع خدماتی رفاهی تخصیص یافته است که در مرحله پیمان سپاری در سامانه است.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد این معاونت در سال 97 و عضویت در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان آذربایجان غربی ادامه داد : این اداره کل با بهره مندی از توان و ظرفیت حمایتی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در خصوص سرعت بخشی به اخذ مجوزها و استعلام از ارگانها اخذ تسهیلات در جلسات این مرکز بصورت مرتب شرکت می نماید که تا کنون تعداد 45 جلسه برگزار گردیده که از این تعداد 10 جلسه درخصوص مجتمع های خدماتی رفاهی و تیر پارک بوده است.

انتهای پیام/س

ارومیه قطب ترانزیت و اقتصاد شمال غرب کشور

برچسب ها: راهداری ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.