موضع ترامپ در قبال ریاض فرقی با رویکرد دولت‌های قبلی آمریکا ندارد و تنها فرق آن پنهان نکردن روابط دوستانه دو طرف است.

ترامپ دنباله روسای جمهور پیشین آمریکا در قبال عربستان استبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به نقل از کارشناسان نوشت: موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا در قبال عربستان هیچ فرقی با روسای جمهور پیشین این کشور ندارد.

اسپوتنیک در این مطلب آورده است: اقدام اخیر دونالد ترامپ برای جدا شدن از جامعه اطلاعاتی آمریکا و اعلام اینکه سازمان سیا، سازمان اطلاعاتی این کشور، مدرکی مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی دست داشته، در اختیار ندارد، مطابق با رویکرد روسای جمهور پیشین آمریکا برای نادیده گرفتن جرائم سعودی‌ها است.

این خبرگزاری روسی در ادامه به نقل از کارشناسان نوشت: موضع رئیس جمهور فعلی آمریکا هیچ فرقی با مواضع همتایان پیشین او ندارد زیرا سعودی دهه‌هاست انواع خشونت و جرم را مرتکب شده‌اند و دولت‌های پیشین آمریکا نیز روابط خوبی با ریاض داشته‌اند.

بنا به گفته تحلیلگران، تفاوت اصلی میان روسای جمهور پیشین آمریکا و ترامپ اینست که ترامپ دورویی و ریا را در این زمینه کنار گذاشته است. درست است که می‌گویند او یک دروغگوی سریالی است اما او در این مسائل (مربوط به عربستان) به اندازه باراک اوباما یا جرج دبلیو بوش یا بیل کلینتون و یا روسای جمهور پیشین آمریکا ریاکار نیست.

همچنین ترامپ در تلاش است تا از موقعیت بوجود آمده (پس از قتل خاشقجی) بیشترین استفاده را ببرد و تا جایی که می‌تواند عربستان را بدوشد. این مسئله که او درباره کاهش قیمت نفت و در نتیجه کاهش قیمت گازوئیل حرف می‌زند نشان می‌دهد که او این مسئله را دلیلی برای حمایت از کسی می‌داند که یک روزنامه‌نگار را در یک کنسولگری به قتل رسانده است. ترامپ فقط به مردم آمریکا، دست کم طرفدارانش، می‌گوید (حمایت از عربستان) ارزشش را دارد و آنها هم قبول می‌کنند.

 سه شنبه رئیس جمهور آمریکا در بیانیه خود که آن را با اتهام‌پراکنی علیه ایران آغاز کرده بود، تایید کرد که ولیعهد عربستان، ممکن است از قتل خاشقجی مطلع بوده باشد اما در ادامه گفت که این مسئله در هر حال، رابطه آمریکا با عربستان سعودی را برهم نخواهد زد؛ چراکه آنها «متحدی بزرگ در مبارزه مهم ما علیه ایران» هستند. بیانیه ترامپ بلافاصله با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از آمریکا مواجه شد که وجه مشترک تمام آنها انتقاد از تلاش او برای بی‌گناه جلوه دادن محمد بن سلمان و اولویت دادنِ منافع شخصی بر منافع ملی آمریکا بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین یک روز پس از اذعان به اطلاع داشتن ولیعهد عربستان در ماجرای قتل جمال خاشقجی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر از ریاض برای کاهش قیمت نفت تشکر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار