وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبرو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از منحل شدن 450 موسسه غیر دولتی و وابسته به دستگاه‌ها تا لغو مجوز ۵۰ مرکز غیرانتفاعی متخلفبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

رئیس جمهور ۱۶ آذر به دانشگاه تهران می‌رود؟

مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران طبق روال‌های هر ساله از رئیس جمهور در سال تحصیلی جدید دعوت بعمل می‌آورد که قرار بود در سال تحصیلی شاهد حضور رئیس جمهور باشیم.

وی ادامه داد: در واقع ما از دکتر روحانی برای حضور در این مراسم دعوت کرده ایم و از این موضوع نیز دانشگاه تهران استقبال می کند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حال حاضر هنوز زمان قطعی برای ورود رئیس جمهور از سوی نهاد جمهوری به دانشگاه اعلام نشده اما ما آمادگی برگزاری این مراسم را داریم و هر زمان که رئیس جمهور اعلام کنند ما می توانیم مراسم را اجرا کنیم.

مدل نهایی کنکور ۹۹ هنوز به تصویب نرسیده است

غلامی وزیر علوم گفت: در آزمون کنکور سال آینده سوابق تحصیلی با تاثیر مثبت اعمال خواهند شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره اعتراض برخی از داوطلبان به مثبت بودن سوابق تحصیلی در کنکور سال ۹۸، اظهار کرد: هر طرفی که می‌رویم عده‌ای ناراضی هستند و اعتراض می‌کنند.

وی با بیان اینکه داوطلبان ناراضی به نمایندگان مجلس نامه نوشتند، گفت: در بحث سوابق تحصیلی ابتدا تاثیر قطعی را قرار دادیم، اما داوطلبان اعتراض کردند سپس این تاثیر را نصف قطعی قرار دادیم و بازهم اعتراض خود را ادامه دادند و نمایندگان مجلس را درگیر کردند به طوری که ۱۶۷ نماینده مجلس درباره این موضوع به ما نامه نوشتند.

غلامی ادامه داد: سپس موضوع در شورای سنجش و پذیرش مطرح و بر اساس مصوبه تصمیم گیری بر آن شد تا به مدت یکسال همانند روال گذشته تاثیر سوابق تحصیلی پیگیری و اجرایی شود.

«طهرانچی» رئیس دانشگاه آزاد شد

پس از کش و قوس های فراوان سرانجام حکم ریاست محمد مهدی طهرانچی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

مرداد ماه امسال بود که پس از یک جلسه فوری اعضای هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد فرهاد رهبر را عزل و طهرانچی را به عنوان جایگزین او معرفی کردند؛ اکنون پس از گذشت سه ماه از آن زمان وی حکم ریاست خود را در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرد.

مجوز ۵۰ مرکز غیرانتفاعی متخلف لغو شد

علی آهون‌منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت:در مجموع در طی دو سال گذشته طبق آمار شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، مجوز حدود 50 مرکز غیرانتفاعی تا به امروز لغو شده‌اند.

وی در ادامه در خصوص تخلفات این موسسات افزود: وقتی موسسه‌ای مرتکب تخلف شود، طبق کمسیون ماده 9 وزارت علوم، لغو مجوز می‌شود اما اگر تخلفی در سطح استانداردها صورت بگیرد فقط ظرفیت این موسسات صفر می‌شود و سپس بعد از بررسی مجدد به حالت قبل باز می‌گردد.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی تصریح کرد: به گفته معاون وزیر علوم، نه تنها دستگاه‌های آموزشی هیچ مجوز جدیدی برای فعالیت نکرده‌اند بلکه این وزارتخانه اقدام به انحلال و لغو مجوز 50 مرکز غیردولتی کرده است ؛ این مراکز به دلیل فاصله داشتن از استانداردها و در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرفعال شدند.

کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما این فرایند زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال آینده و با هماهنگی‌های صورت گرفته به زودی رشته‌های کم متقاضی را از رشته‌های پرمخاطب تفکیک می‌کنیم، با این اقدام رشته‌های بدون آزمون از رشته‌های با آزمون جدا شده و داوطلبان می‌توانند بصورت مستقیم نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در سال آینده تعدادی از رشته‌های بدون آزمون از کنکور حدف خواهد شد، افزود: این سیاست در سال‌های گذشته نیز پیگیری شده است، با این تفاوت که در سال‌های گذشته امکان شرکت در کنکور نیز برای برخی از رشته‌ها وجود داشته است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: پیش بینی‌ها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت پشت کنکوری تا سال‌های آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و این روند نهایتاً به حذف کنکور متمرکز منجر شده و هر مرکز آموزشی می‌تواند برای دانشجو به صورت جداگانه آزمون ورودی برگزار کند.

وام دانشجویی به ۱۳۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: سال گذشته، حدود 417 میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت کرده‌ایم که با هم‌افزایی و با حمایت دولت و افزایش درآمد اختصاصی صندوق، این رقم به 673 میلیارد تومان در سال جاری افزایش می‌یابد که البته با هم افزایی بانک‌ها تا 1300میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

صدیقی بیان کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از سال 93 یک وام ویژهدانشجویان دکتری تعریف کرده است که ماهانه به دانشجویان دکتری تسهیلات ارائه می‌شود و دانشجویان 2 سال بعد از فارغ التحصیلی در اقساط 60 ماهه این وام را بر می‌گردانند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: سال 95 حدود 58 میلیارد تومان و سال 96حدود 166 میلیارد تومان، وام ویژه دکتری پرداخت شد که امسال این وام به 220 میلیارد تومان افزایش یافته و می‌توانیم تعداد بیشتری از دانشجویان دکتری را پوشش دهیم.

استیضاح وزیر علوم در صحن علنی مجلس مطرح نشده است

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:باوجود اینکه مجلس تاکنون دو کارت زرد به وزیر علوم داده است اما این کارت‌ها تنها اثر روانی داشته و تاثیری زیاد خواهد داشت.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با دادن کارت زرد امکان استیضاح وزیر هست یا خیر؟ افزود: در حال حاضر صحبتی مبنی بر استیضاح وزیر علوم در صحن علنی مجلس نشده است اما اگر تعداد 10 نماینده با امضا این درخواست موافق استیضاح وزیر باشند، این کار بدون دخالت کارت زرد نیز صورت می‌گیرد.

مطهری تصریح کرد: در کل نماینده‌ای مخالف استیضاح وزیر علوم نیست.

۴۵۰ موسسه غیر دولتی و وابسته به دستگاه‌ها منحل شد

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: وزارت علوم از سال 93 تاکنون هیچ مجوری برای راه اندازی دانشگاه صادر نکرده است و برخی موارد محدود مانند مراکز حوزوی با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده‌اند،‌ در این بین طرح آمایش آموزش عالی در سال 93 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نه تنها دستگاه‌های آموزشی به تازگی هیچ مجوزی برای فعالیت دریافت نکرده‌اند بلکه انحلال و لغو مجوز 50 مرکز غیردولتی نیز از سوی وزارتخانه صورت گرفته است؛ این مراکز به دلیل فاصله با استانداردها و در راستای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی غیرفعال شدند.

شریعتی نیاسر گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای عالی اداری 400 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرایی تجمیع شده‌اند.

مجوزی برای اردوهای مختلط دانشگاه‌ها صادر نمی‌شود

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزیر علوم گفت:هیچ دانشگاهی حق برگزاری چنین اردویی را ندارد و اگر موردی گزارش شود به شدت برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: قطعا اردوها بر اساس آیین نامه‌های وزارت علوم برگزار می‌شوند، اگر دانشگاهی بر خلاف این آیین نامه چنین اردوهایی را برگزار کند به شدت برخورد می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم اضافه کرد: اردوهای مختلف داریم که هرکدامشان آیین نامه‌های خاص خود را دارند، اردوهای فرهنگی در درون دانشگاه ها باید تفیک شده باشد و در آیین نامه‌های ابلاغی وزارت علوم به دانشگاه‌ها استاندارد برگزاری این چنین اردوها ذکر شده است.

غفاری تصریح کرد: مجوز برگزاری اردوی مختلط در دانشگاه‌ها صادر نمی‌شود و نخواهد شد در این مورد آئین نامه‌ها به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، اما اصلاح آئین نامه اردو‌های دانشجویی را باید شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تدوین کند تا پس از تدوین به دانشگاه‌ها ابلاغ شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار