موهبتی گفت: حدود ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند که ٨٥ درصد آن‌ها بیمه رایگان هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مديرعامل بيمه سلامت ايران در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک سازمان بيمه سلامت با مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشكی كه صبح امروز در ساختمان بيمه سلامت برگزار شد، اظهار كرد: حدود ۴۰ ميليون نفر تحت پوشش بيمه سلامت هستند كه ٨٥ درصد آنها بيمه رايگان هستند؛ زمانی كه اين اعداد با افراد تحت پوشش كميته جمع بسته می‌شوند به ۴۰ ميليون نفر می‌رسد.

افراد با تمكن مالی، بيمه رايگان نمی‌شوند

موهبتی بيان كرد: افرادی كه تمكن مالی دارند بيمه رايگان نخواهند داشت؛ قرار بود ٥ ميليون نفر بيمه رايگان داشته باشند كه این تعداد به ١١ ميليون رسيده است؛ خاطرم هست بيمه‌ها هميشه بدهی داشته‌اند و اين امر جديدی نيست، در ٥ سال گذشته بر اساس نرخ منابع را مديريت كرديم كه اصولا در ظرفيت منابع مالی قابل كنترل نبوده است.

مديرعامل بيمه سلامت ادامه داد: در سال ٩٥، چهارصد ميليون بدهی داشتيم كه در سال ٩٦ نرخ بدهی را كاهش داديم؛ پيش بينی می‌شود كه بتوانيم در اين باره یه خوبی پيش برويم، آنچه مسلم است بايد اصلاحاتی انجام شود، بايد بتوان در عرض ٢٠ سال كه از تأسيس بيمه می‌گذرد مشكلات را حل كنيم.

وی افزود: زمانی كه قرار است ٥ ميليون نفر بيمه شوند و به ١١ ميليون افزايش ميايد بدهی‌ها هم قطعا افزايش می‌یابند.

5 هزار میلیارد تومان کاستی و کمبود هزینه داریم

وی ادامه داد: در یک خانوار سه نفره مبلغ صد هزار و 500 هزار تومان از افراد می‌گیریم که 132 هزار تومان آن را هزینه می‌کنیم؛ 5 هزار میلیارد تومان کاستی و کمبود هزینه داریم که باید اصلاحاتی در آن انجام شود باید هزینه‌ها را اولویت بندی و به همین روال آن را تصحیح و قاعده اقتصادی را تأمین کنیم.

موهبتی افزود: بیمه‌ها را باید به روز کنیم، بودجه‌ها را واقعی ببینیم؛ در قواعد پسندیده نیست که بودجه را یک ریال بدهند و ما دو ریال هزینه کنیم؛ بر اساس آینده پژوهشی اگر اقدامات مناسب انجام ندهیم در سال 98، 18 هزار میلیارد هزینه خواهیم داشت که رقم زیادی است.

معنا ندارد که تمام افراد بیمه رایگان شوند

مدیر عامل بیمه سلامت با اشاره به اینکه سه اقدام مهم در بیمه سلامت انجام می‌شود، گفت: یارانه سلامت را باید هدفمند کنیم، معنا ندارد که تمام افراد بیمه رایگان شوند بیمه رایگان مخصوص کسانی است که توان مالی ندارند؛ در گذشته افراد تنها 6 هزار تومان برای حق بیمه پرداخت می‌کردند که در حال حاضر به 22 هزار تومان افزایش یافته است.

موهبتی تصریح کرد: هیچ اقدام قانونی در مجلس تکلیف نشده که ما آن را انجام نداده باشیم؛ استحقاق سنجی انجام شد، در بخش فرآیندها راهنمای بالینی داشتیم جایی که انجمن‌های علمی می‌توانند تأثیر مثبت داشته باشند؛ باید از ظرفیت موجود در کشور استفاده کنیم که بهترین ظرفیت‌ها همین ظرفیت‌های علمی است.

وی با تأکید بر اینکه باید به ظرفیت‌های موجود اعتماد کنیم، ادامه داد: در 605 بیمارستان دفترچه‌ را حذف کردیم؛ در 605 بیمارستان همپوشانی را کنترل می‌کنیم و همپوشانی‌های موجود حذف خواهند شد، همچنین همپوشانی بین سایر صندوق‌ها را حل می‌کنیم و از ایجاد همپوشانی‌های جدید جلوگیری خواهیم کرد.

مدیر عامل بیمه سلامت افزود: در زمان دریافت خدمت کنترل همپوشانی انجام می‌دهیم؛ سامانه تأیید نسخه را راه انداختیم، ام آر آی و آندوسکوپی در سال نیاز نیست که تکرار شود چرا که آندوسکوپی 5 سال اعتبار دارد؛ زیرساخت آی تی را فراهم کردیم که در آن 30 درصد کار انجام شده است.

موهبتی ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیکی را باید جا بیاندازیم که این طرح در کرمان در حدود 70 مرکز طبی اجرا شده است؛ در اصفهان سامانه پردازش الکترونیک انجام دادیم باید به دنبال این برویم که در بخش پزشکی به جای تجویز نوشتاری پزشکان تبلیغ داشته باشند و همه کارها را انجام دهند.

وی گفت: از ابتدای سال آینده به دنبال این هستیم که بیتا بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار